עין גדי

מתוך ויקיטיול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
הגן הבוטני בקיבוץ עין גדי

עין גדי הוא אחד מאתרי הטיול הפופולריים ביותר בישראל. המעיין שזורם כל ימות השנה יוצר ניגוד חד עם המדבר שסובב אותו, והקיבוץ שהוקם כאן מהווה עבור רבים סמל ל"הפרחת הנגב".

קיבוץ עין גדי[עריכה]

קיבוץ עין גדי הוקם ב-1956. בתחילת דרכו הוא היה יישוב ספר שהתפרנס בעיקר מחקלאות. כיום יש במקום בית הארחה ומרחצאות, והתיירות היתה לענף חשוב בקיבוץ.

בין האטרקציות בקיבוץ עצמו נמצא גן בוטני, בו מינים שונים של עצי מדבר וצמחים אחרים מכל העולם.

מיקום הקיבוץ מאפשר לשוהים בו להגיע בקלות לשמורת הטבע עין גדי, וכן לים המלח ולמצדה הסמוכים, ואוטובוס מיוחד מסיע תיירים מבית ההארחה למרחצאות ולים המלח.

שמורת עין גדי[עריכה]

נחל דוד

שמורת הטבע עין גדי מכילה מספר מסלולים שמתאימים למטיילים מכל הסוגים, החל ממסלול משפחתי בקרבת היעלים וכלה בטרק של יומיים במעלה מצוק ההעתקים. שני מסלולים מומלצים מתוארים להלן.

נחל דוד[עריכה]

נחל דוד הוא המסלול הפופולרי ביותר בשמורת עין גדי. אורכו כשעה וחצי, והוא עובר בשביל נוח. יש מספר מקומות בהם אפשר להכנס למים, ולכן כדאי לעשות את המסלול בכפכפים. הבעיה העיקרית של המסלול היא עצם הפופולריות שלו,וכתוצאה מכך צפיפות רבה של מטיילים כך שקשה לתפוס בו פינה שקטה. בנחל יש מים כל השנה, אך כדאי במיוחד להגיע באביב, אז היעלים ממליטים ואפשר להתקרב אפילו לתינוקות. ככלל, היעלים כאן מבויתים במידה שגורמת להם להראות כמו חיות בית.

המפל הנסתר בנחל ערוגות
יעל בנחל ערוגות

נחל ערוגות[עריכה]

מסלול מאוד יפה והרבה פחות מתויר מנחל דוד (המסלול הסטנדרטי של עין גדי).

מסלול משפחות, אם כי לא קצר (במיוחד אם עוצרים ונכנסים למים). חלקים גדולים מהמסלול הם בתוך הנחל ממש, כדאי לעשות את הטיול בכפכפים.

ישנו מסלול אדום שעובר מעל הנחל, ומדי פעם מתפצל ממנו מסלול כחול שיורד לתוך הנחל (מומלץ). מלבד הליכה במים ישנו גם "מפל נסתר" עם בריכה קטנה, וכן "בריכות עליונות" שגם בהן ניתן להכנס למים.

הפקחים מקפידים מאוד לסגור את השמורה בזמן. בשעה 14:00 בדיוק מגיע פקח לבריכות העליונות ומוודא שכולם עוזבים, ובשעה 15:00 מוציאים את האנשים מהמפל הנסתר. עד 16:00 כולם צריכים לצאת מהשמורה. זאת כדי לאפשר גם לחיות להנות מהמים. מסקנה: כדאי להתחיל את המסלול בסביבות 10:00-11:00 כדי להשלים את כולו בנחת.

הגעה: נכנסים מהכניסה לנחל דוד, פונים שמאלה וממשיכים בכביש מרחק נסיעה של כמה דקות, לפי השילוט לנחל ערוגות.

בית הכנסת העתיק[עריכה]

בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו בין נחל דוד לנחל ערוגות נחשפו בית כנסת מהמאה הרביעית עד השישית לספירה, ובו פסיפס מרשים מהיפים והעתיקים בארץ עם כתובות בעברית וארמית. גן לאומי עתיקות עין גדי הוא חלק מהשמורה והכניסה אליו היא בתשלום.

הגעה: נכנסים מהכניסה לנחל דוד, פונים שמאלה וממשיכים לכיוון מפעל המים עד לבית הכנסת.

ראו גם[עריכה]

גרסאות שפה

פעולות

Docents

דף זה בשפות אחרות