נחל עמוד

מתוך ויקיטיול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
נחל עמוד
noframe
מידע מהיר
רמת קושי מסלול רגיל
אורך עמוד עליון משפחתי: 4 ק"מ (2 הלוך וחזור). עמוד עליון: 10 ק"מ. עמוד תחתון: 6 ק"מ. מלא: 16 ק"מ (18 אם מתחילים מ"חניון הפיתול")
אטרקציות עיקריות עין יקים, העמוד
דמי כניסה לחניון המוסדר - 18 ש"ח למבוגר
כדאי לבקר ב- אביב
האתר הרשמי

נחל עמוד זורם לאורך כ-20 ק"מ מאיזור הר מירון ועד לכנרת. ארכו של מסלול ההליכה המלא בו הוא בין 16 ל-18 ק"מ (תלוי מאיפה מתחילים), אך ברוב המקרים (חוסר זמן/יכולת) מטיילים בו בחלקים קצרים יותר שלו. בדרכו מאזור הר מירון הגבוה לכינרת הנחל משנה את התוואי והנוף שהוא זורם בו, וכך נוצר מסלול טיול יפהפה ומגוון מאוד, או מספר מסלולים שכל אחד שונה מהאחר

נחל עמוד עליון[עריכה]

החלק הצפוני של הנחל מתחיל בחניון מוסדר של רשות הטבע והגנים, שהכניסה אליו בתשלום. כאן אפשר להשאיר את הרכב, אבל המקום נסגר מוקדם למדי (בשעה 16:00 בחורף), והשער ננעל. לכן, יתכן שכדאי יותר להחנות את הרכב ליד מושב מירון, ולהתחיל את המסלול בנקודה שבה נחל מירון חוצה את כביש 866, ב"חניון הפיתול" שבין אבני ק"מ 41 ו-42. התחלה כזו מוסיפה עוד 2 ק"מ בערך למסלול.

מכאן ממשיך המסלול עד סופו לאורך שביל ישראל, ומסומן גם בסימון שחור. אם בחרתם בכל זאת להכנס לחניון, תוכלו לרדת לערוץ הנחל ולהפגש עם שביל ישראל אם תעקבו אחרי הסימון האדום, שמתחיל בחניון המוסדר, עובר דרך מבנה המשטרה הנטוש "עין תינה" ויורד לנחל.

כך או כך, תגיעו במהירות לאיזור עין יקים שבנחל מירון (לא עמוד!), מעיין שבו יש מים כל השנה. בחורף ובאביב ניתן להכנס למים ולשחות; בקיץ המקום נהיה בריכה רדודה שבה אפשר לכל היותר לשכשך רגליים. בקילומטר וחצי הבאים עובר המסלול בערוץ נחל מירון הזורם, ולאחר מפגש הנחלים בערוץ נחל עמוד, ועובר על פני בוסתן, אמת מים, מבטשה עתיקה, טחנת קמח ואתרים נוספים. סיום הקטע הוא בבריכות שכווי - בריכות השתכשכות חביבות בערוץ הנחל. זהו הקטע המטויל ביותר בנחל עמוד (99% מהמשפחות והטיולים השנתיים...), ומכאן ניתן לחזור על עקבותינו, לפנות שמאלה בנחל שכווי לכיוון צפת, או להמשיך הלאה בנחל.

לאחר עוד 2.5 ק"מ מתפצל מהשביל שביל העולה לצפת, ולאחר עוד קילומטר השביל תופס גובה מעל הנחל, עוקף מפל גבוה ומרשים, ויורד חזרה ליד בריכת המעין של עין סתר (יבשה בקיץ). מכאן מתפצל שביל נוסף ימינה, לעבר הר מצפה ימים המשקיף על נחל עמוד מהכינרת. אפשר לחתוך גם כאן, אבל גם לקחת בחשבון שמדובר באחד הטיפוסים הקשים בצפון הארץ, יותר מ-500 מטר תלולים מאוד. הקילומטר הבא הוא הקטע הקשה ביותר בנחל עמוד - השביל מטפס לגובה מעל הנחל ומתחילים לצעוד על פי תהום, עם עליות וירידות שלא מפסיקות, וצריך להיזהר מאוד שלא להחליק למטה... מצד שני, הנוף מדהים מהקטע הזה. השביל חוזר לנחל, ומכאן נשאר עוד לא הרבה עד לכביש 85 - חצי שעה הליכה משמימה יחסית על דרך עפר. סימון שביל ישראל מגיע כמעט עד לכביש, נפרד מהסימון השחור, מטפס מעט שמאלה, ולבסוף חוצה את כביש 85 בגשר מתחתיו. כאן עוברים לנחל עמוד התחתון.

נחל עמוד תחתון[עריכה]

תחילתו של מסלול זה גם היא משמימה יחסית, בדרך עפר בשטח חשוף, אך מהר מאוד הנחל הופך לקניוני והשביל להרפתקני יותר. משני צידי השביל המדרונות הופכים למצוקיים ותלולים מאוד (גם אם פחות גבוהים מקודם), במקביל מתחילים לראות מערות רבות במצוקים שמצדי הנחל, ולאחר זמן מה מגיעים גם למערות שנמצאות ממש ליד המסלול, וניתן להכנס אליהן.

לאחר יותר מ-3 ק"מ של הליכה, חוצה את הנחל הסיפון של המוביל הארצי - במדרגות ענק שמטפסות על שני המדרונות של הנחל, לגובה יותר מ-100 מטר. לאחר עוד 2 ק"מ, ועוד כמה מערות מרשימות, מגיע השביל אל העמוד. זהו גוש סלע עצום ומנותק ממדרונות הנחל, בגובה עשרות מטרים, שנראה כאילו הונח שם בכוונה.

העמוד נמצא כ-500 מטר מסיום המסלול, במפגש עם הכביש המוביל לקיבוץ חוקוק.

אתרים ומסלולי טיול בגליל
הגליל העליון

פארק גורן · המונפור · נחל עמוד · נחל כזיב · מערת עלמה

הגליל התחתון

נחל צלמון · תל יודפת והר עצמון · יער שגב · נחל שגור · נחל ציפורי · נחל תבור · נחל קיש

גרסאות שפה

פעולות

Docents

דף זה בשפות אחרות