מצדה

מתוך ויקיטיול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
מצדה
noframe
מידע מהיר
רמת קושי העליה בשביל הנחש - טיול רגיל
הסיור באתר - טיול משפחות
דמי כניסה ברכבל: 61 ש"ח למבוגר
בשביל הנחש דרך מרכז המבקרים: 23 ש"ח למבוגר
זמן משוער שעתיים עד חצי יום
כדאי לבקר ב- סתיו, חורף
האתר הרשמי

מצדה היא מבצר מתקופת המלך הורדוס, שסיפורה הפך למיתוס וסמל לגבורה והקרבה, כמו גם סמל לחורבן היישוב היהודי לאחר המרד הגדול. האתר מכיל עתיקות מתקופת הורדוס, שנשמרו באופן מרשים מאוד. כמו כן ניתן לראות בתחתית ההר את המוצב הרומי שהטיל מצור על מצדה, ואף את סוללת העפר שבנו הרומאים כדי לפרוץ לתוך המבצר.

הגעה[עריכה]

מצדה נמצאת על קו השבר הסורי-אפריקאי, וניתן להגיע אליה משני כיוונים שונים: מכביש 90 (כביש ים המלח), בקרבת עין גדי, או מערד. יש לשים לב ששני הכבישים האלה אינם מחוברים זה לזה. כלומר, למרות שניתן להגיע למצדה (ברגל) הן מערד והן מעין גדי, לא ניתן להגיע מערד לעין גדי במכונית דרך מצדה (יש כביש שיורד ממצדה לנווה זוהר, משם אפשר להמשיך על כביש 90). לכן, אם אתם באים ברכב פרטי, תצטרכו לחזור מהצד שממנו באתם.

מכביש 90, עוקבים אחר הסימון למצדה, עד שמגיעים לכניסה לגן הלאומי, שנמצאת בתחתית ההר. מכאן ניתן לעלות מעלה בשתי דרכים:

  • באמצעות רכבל: העליה לוקחת מספר דקות. אופציה זו מתאימה למשפחות עם ילדים קטנים, או עם אנשים מבוגרים שאינם מסוגלים לעלות בשביל הנחש. הסיור באתר עצמו קל יחסית, מישורי ברובו, ומתאים גם לילדים קטנים.
  • דרך שביל הנחש: השביל מתפתל ועולה ברגל עד לפסגת מצדה. יחסית למסלולי טיול, זהו שביל נוח ורחב, אך הוא תלול יחסית. הפרש הגובה הוא כ-350 מטר, והעליה לוקחת שעה עד שלוש שעות, בהתאם לכושר הגופני שלכם. הירידה בדרך כלל לוקחת פחות משעה.

לחילופין, אפשר לנסוע למצדה גם בכביש פחות מוכר, שיוצא מערד. הכביש מסתיים סמוך לאמפיתיאטרון של מצדה, ומשם ממשיך מסלול רגלי שעובר ליד המחנה הרומי, ועולה דרך סוללת העפר הרומית אל מצדה. זהו מסלול נוח יותר ותלול פחות, אבל בשל העובדה שהוא פונה מערבה, הנוף הנשקף ממנו פחות מעניין.

האתר[עריכה]

במבצר נמצאים ארמונות, בתי מרחץ, בניינים ומחסנים שונים, שכולם שמורים ברמה יוצאת דופן, בשל מזג האויר היבש במקום. באתר עצמו כמעט ואין שילוט, וקשה להבין מה קורה בו אם אין לכם מדריך או ספר. לכן כדאי להקפיד לקחת בכניסה (בתחתית ההר) ברושור עם מפה והסברים.

מצדה הינה אתר רחב-ידיים, וסיור מלא במקום יכול לקחת 4-5 שעות. אם אינכם מעוניינים לבלות זמן כה רב בשוטטות בין עתיקות, תוכלו לבקר באתרים המעניינים ביותר, שכוללים את:

  • שער שביל הנחש, ממנו נשקפים ים המלח והרי אדום (נקודה טובה לראות ממנה את הזריחה, אם השכמתם קום)
  • הארמון הצפוני, שבנוי בשלושה מפלסים ומספק נוף לכיוון עין גדי ולכיוון הרי אדום
  • הארמון המערבי, המבנה הגדול ביותר באתר
  • ביח המרחץ, שכולל סאונה לכל דבר, עם רצפה כפולה שבתוכה זרמו מים חמים

אטרקציות נוספות[עריכה]

לרגלי מצדה מהצד המזרחי נמצא מרכז מבקרים שמכיל גן אירועים, מוזיאון למורשת מצדה על שם יגאל ידין וסרט הסבר קצר בעברית ובאנגלית על ההיסטוריה של מצדה. כמו כן לפני העליה למרכז ישנם חווארי מצדה, מסלול טיול קצר מאכסנית הנוער אל כביש תשעים, מומלץ במיוחד כטיול לילי (בירח מלא, כשיש מספיק אור). מצד מערב (מכיוון ערד) נמצאים חניון לילה (בתיאום מראש) וחיזיון אור-קולי - מופע אור-קולי שמספר על הימים האחרונים של המתבצרים במצדה.

קישורים שימושיים[עריכה]

  • גן לאומי מצדה, ברושורה עם מידע היסטורי וגיאוגרפי שמחולקת למבקרים במקום. מתוך אתר רשות הטבע והגנים.

גרסאות שפה

פעולות

Docents

דף זה בשפות אחרות

אתרים אחרים