הפיליפינים

מתוך ויקיטיול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

Baguio mountains at Mines View Park.JPG
דגל
Rp-flag.png
מיקום
LocationPhilippines.png
מידע מהיר
שפה טאגלוג, אנגלית, ויסאיאן ושפות נוספות
מטבע פסו פיליפיני
עיר בירה מנילה
אזור זמן UTC +8
חשמל 220V/110V
קידומת טלפון 63++
סיומת אינטרנט ph
האתר הרשמי

הרפובליקה של הפיליפינים (בטאגלוג: Republika ng Pilipinas), הינה מדינת איים גדולה בים הפיליפיני ובים סין הדרומי. המדינה מורכבת מ-7107 איים, חלקם גדולים ומיושבים ע"י מליוני תושבים וחלקם קטנים ובתוליים. המדינה הלא מאוד מתויירת, שופעת בטבע לא נגוע, תרבות והיסטוריה עשירות, חופים מהיפים בעולם והחשוב מכל- תושבים לבבים ומסבירי פנים שאין לתארם במילים. בפיליפינים קצת קשה יותר לטייל מבמדינות אחרות באיזור כגון תאילנד ולכן אינה מומלצת לכל טייל מתחיל. דווקא סיבה זו הפכה את המקום לאטרקטיבי במיוחד למי שמחפש מדינה שצונאמי התיירים עוד לא הספיק להרוס.

אזורים ומחוזות[עריכה]

מחוזות בפיליפינים

בגדול מאוד ניתן לחלק את המדינה לשלושה איזורים עקריים:

יש להדגיש כי אלה הם רק האיזורים המרכזיים וכי ישנם עוד אלפי איים קטנים יותר.

ערים וישובים חשובים[עריכה]

  • מנילה - עיר הבירה. ממוקמת בחלקו הדרום מזרחי של האי לוזון. מנילה מורכבת ממספר ערים קטנות יותר שבייחד נהוג לכנותן "מטרו מנילה". בין הערים הללו נמצאת גם "מאקאטי סיטי" שהיא איזור העסקים ובנייני היוקרה. העיר היא שער הכניסה הראשי למדינה וממוקם בה שדה התעופה הבינלאומי על שם "נינוי אקינו".- השדה נחשב לאחד המסורבלים בעולם ואתם עלולים למצוא את עצמכם עומדים בתור להחתמת הדרכון במשך שעה שלמה ואף יותר.
  • סבו - העיר השניה בחשיבותה במדינה, ממוקמת במרכז האי "סבו". מהעיר יוצאות טיסות בין לאומיות רבות ומטיילים רבים מעדיפים להכנס ולצאת את המדינה משם ולא ממנילה. בעיר עצמה אין הרבה מה לעשות והיא משמשת בדרך כלל נקודת מעבר.
  • דאבאו - אחת מהערים הגדולות בעולם במונחי שטח. ממוקמת על האי הדרומי מינדנאו. בקרבת מקום נמצא הר אפו שהוא הגבוה במדינה. האי מינדנאו אינו מומלץ לתיירים מכיוון שפועלת בו הקובצה המוסלמית קיצונית של "אבו סייף" אך למרות זאת, דאבאו אינה נחשבת כמקום מסוכן.
  • ויגאן - עיר קולוניאלית, ממוקמת בצפון מערב האי לוזון. אתר מורשת עולמית של אונסק"ו
  • באקולוד - נקראת גם "עיר החיוכים". ממוקמת בחלקו המערבי של האי נגרוס. אין הרבה מה לעשות בעיר עצמה חוץ מלפגוש את המקומיים החביבים.
  • אנג'לס - בירת הזנות של הפיליפינים. ממוקמת כ-40 דקות צפונית למטרו מנילה. אם אתם לא מחפשים מחלות מין, אין לכם הרבה מה לעשות כאן. למרות הכל, למקום היסטוריה עשירה וחברות צ'ארטר רבות נוחתות בשדה התעופה הבינלאומי "קלארק" שממוקם בה בגלל הטבות כספיות בשונה מהשדה הראשי במנילה.

הגעה ועזיבה[עריכה]

מכיוון שהארכיפלג מרוחק מאוד מכל מדינה אחרת, הדרך היחידה להכנס לפה היא באמצעות טיסה או שייט. רוב אזרחי מדינות העולם חוץ מכמה בודדים, יקבלו אשרת כניסה לשלושה שבועות ברגע כניסתם לפיליפינים. ישנן רק שתי מדינות בעולם כולו שמקבלות במקום אשרת כניסה לחודשיים: ברזיל וישראל. במידה ואזרח שאינו ישראלי או ברזילאי רוצה להאריך את האשרה לחודשיים, יהיה עליו להגיע לאחד ממשרדי ההגירה ברחבי המדינה. במידה ויודעים מראש שהשהות במדינה תהיה ארוכה מהאפשרי באשרה, ניתן לפנות לאחת משגרירויות הפיליפינים בעולם ולהסדיר זאת מראש.

שגרירות הפיליפינים בישראל- רחוב בני דן 18, תל אביב. מספרי טלפון- 03-5440527, 03-5461499, 03-6020549. מספר פקס- 03-6041038

טיסה[עריכה]

הפיליפינים כאמור היא מדינה ענקית, מאוכלסת מאוד ומחולקת על פני איים רבים. דבר זה גרם לכך שיהיו כמה שערי כניסה ראשיים למדינה. נמל התעופה הראשי והגדול ביותר של הפיליפינים נמצא בבירה מנילה. אל הנמל הבינלאומי נינוי אקינו מגיעות טיסות רבות, בעיקר מאסיה. ניתן לטוס לכאן מיפן, סין, הונג קונג, תאילנד, אינדונזיה, מלזיה, טיוואן, דרום קוריאה, אוסטרליה וממקומות רבים באוקיאנוס השקט. כמו כן טיסות רבות מגיעות לפה ממדינות המפרץ הפרסי, ארה"ב, קנדה והולנד. נמל התעופה אינו ידידותי במיוחד ולמעשה נחשב לאחד מנמלי התעופה המסורבלים ביותר בעולם.- אל תתפלאו אם תאלצו להמתין שעה פלוס להחתמת דרכונים. כאשר תצאו את המדינה, תתבקשו לשלם אגת יציאה בסך 750 פזו פיליפיני.

בנוסף לנמל תעופה זה, קיימים בפיליפינים מספר שדות תעופה בינלאומיים נוספים.

  • נמל התעופה הבינלאומי מקאטאן-סבו משרת יעדים רבים במזרח הרחוק. כמו כן ניתן לטוס לפה מקטאר שבמפרץ הפרסי.
  • נמל התעופה הבינלאומי פרנסיסקו באנגוי בדבאו משרת בעיקר נוסעים בטיסות פנים אך ניתן להגיע לפה ישירות מסינגפור.
  • נמל התעופה הבינלאומי קלארק באנג'לס סיטי מרוחק רק שעה ממנילה, ומכיוון שעלויות התפעול שלו נמוכות יותר, ישנן חברות תעופה שמעדיפות לטוס אליו ולא לנמל התעופה הראשי על שם נינוי אקינו.

מכאן תוכלו להגיע לתאילנד, מקאו, הונג קונג, סינגפור, מלזיה, אינדונזיה ודרום קוריאה.

בפיליפינים ישנן כמה חברות תעופה, רובן לטיסות פנים. שתי חברות התעופה המובילות במדינה לטיסות בין לאומיות הן "פיליפין אירליינס" ו"סבו פסיפיק". האחרונה הינה חברת "מחיר נמוך" וטיסה איתה היא אולי הדרך הטובה ביותר להגיע אל הפיליפינים. סבו פסיפיק מצויידת בצי מטוסים חדיש מסוג אירבאס והם מגיעים ליעדים רבים מאוד באסיה. ניתן ואף מומלץ להזמין את הכרטיס באינטרנט ובכך לחסוך כסף. החברה לא טסה ליעדים מחוץ למזרח הרחוק, אך למגיעים מאסיה זוהי אופציה מעולה. הטיסה היא צ'רטר, ולרוב לא מוגש אוכל ואין מוזיקה. דבר מבדר מאוד בטיסות עם סבו פסיפיק הוא שלרוב באמצע הטיסה, מארגנים הדיילים משחק נושא פרסים (לרוב עטים צבעוניים ופנקסים). במהלך המשחק מכריזה הדיילת על פריט מסויים והנוסע הראשון להציג אותו זוכה. חברת "פיליפין אירליינס" הינה חברה לטיסות סדירות ויעדיה מגוונים יותר. הטיסה כאמור יותר נוחה- אך גם יקרה יותר.

חברות תעופה רבות נוספות מגיעות אל הפיליפינים ובינייהן: "אמירייטס", "קטאר אירוואיז", "גולף אייר", "קיי אל אם", "קוריאן אייר", "קואנטס", "תאהי", "סינגפור אירליינס" ועוד.

שייט[עריכה]

שייט הוא דרך אפשרית להגיע אל הפיליפינים ממדינות שכנות. ניתן לשוט לכן מאינדונזיה וממלזיה, אך לוח הזמנים אינו תמיד מחייב ודרך זו אינה מומלצת לקצרים בזמן מביינכם. רוב הספינות מהפיליפינים ליעדים אלו יוצאות מהאי מינדנאו, לרוב מהערים גנרל סנטוס וזמבואנגה.

תחבורה פנימית[עריכה]

טיסה[עריכה]

הדרך הנוחה ביותר לראות את הפיליפינים, במיוחד כשמדובר במרחקים ארוכים,- היא טיסה. ניתן לטוס כמעט לכל עיר גדולה ולרוב המחירים לא יהיו גבוהים במיוחד. בין החברות לטיסות פנים ניתן למצוא את "פיליפין אירליינס", "איר פיליפינס", "סבו פסיפיק", "סיאייר" ו"אינטראיילנד אירליינס". הטיסות לרוב יוצאות פעמים רבות ביום ולא תתקשו למצוא מקום פנוי. למרות זאת, מומלץ לקנות מראש. שלושת החברות הראשונות משרתות את רוב רובן של הערים הגדולות בפיליפינים. החברות האחרות והקטנות יותר מגיעות ליעדים נידחים וקטנים יותר. חשוב מאוד לדעת כי לכל החברות הטסות בפיליפינים יש הסכמים עם חברות בינלאומיות.

שייט[עריכה]

במדינה בה ישנם מעל ל-7000 איים, שייט הופך לאחת הדרכים המשמעותיות ביותר עבור התרמילאי הממוצע. מכיוון שהטיסות זולות יחסית, ניתן לקחת פעם או פעמיים טיסה כדי לחסוך זמן במהלך הטיול , אבל אין ספק ששייט הוא הדרך העיקרית למעבר בין האיים השונים. בפיליפינים ישנן חברות רבות מספור שמפעילות מעבורות כמעט מכל מקום- אל כל מקום. הקווים המגוונים ביותר יוצאים כמובן מהערים הגדולות כגון מנילה, סבו ודבאו. עם מעט תכנון תוכלו להגיע במעבורות כמעט לכל מקום במדינה. כך למשל, תוכלו לשוט ממנילה שבאי לוזון אל פוארטו פרינססה שבפלאוואן ומשם אל אילואילו שבאי פאנאי בויסאיאס. הבעיה בלשוט ממקום למקום היא כמובן משך ההפלגה. ישנן מעבורות חדישות ומהירות שיקחו אתכם ליעדכם בזריזות וישנן מעבורות מיושנות שיגזלו מכם זמן יקר. מאוד מומלץ להסתובב בפיליפינים עם מדריך עדכני בו תמצאו את כל הקווים מכל הנמלים. מדריך שכזה הינו חיוני ביותר וטיול בלעדיו יקשה עליכם מאוד. לעיתים ישנם כמה רציפים ("פיירס") באותה העיר וכל חברה משיטה מרציף אחר. בנוסף, תמיד כדאי לברר עם אדם שיודע בנוגע לטיב החברה ולאמינותה. בקווים עמוסים בין ערים גדולות, לרוב לא תהיה בעיה להגיע ליעדכם ביום בו תרצו לעשות זאת. לדוגמא, הגעה מבטאנגאס, דרומית למנילה אל עיירת הקייט פוארטו גלירה באי מינדורו, הינה הפלגה שכיחה למדיי, ולרוב לא תתקשו למצוא מקום מעכשיו לעכשיו. לעומת זאת, מסלולים נדירים יותר כמו המסלול ממנילה אל האי קורון צפונית לפלאוואן, רצוי להזמין כמה ימים מראש. אזהרה: אמנם לא כדאי להכנס לפאניקה בכל פעם שעולים על מעבורת, אך בהחלט יש לשים לב לכמה כללי ברזל.- ראשית, לעולם אל תעלו על מעבורות עמוסות לעייפה, באם אתם חושבים שמספר האנשים על אותה מעבורת אינו סביר. טעינת יתר של מעבורת עלולה להביא לאסון. בנוסף, תמיד, ולא משנה מה, יש לבדוק את מצב מזג האוויר לפני הפלגות בין יעדים מרוחקים יחסית. יש להיות ערניים במיוחד כאשר מטיילים מחוץ לעונה, כשטייפונים יכולים להופיע במסלול השייט המתוכנן. כמעט בכל שנה מקפחים פיליפינים את חייהם כתוצאה מטביעה בלב ים עקב בעיות הקשורות למזג האוויר.

רכבת[עריכה]

בתוך מנילה ישנה רשת רכבות קלה שבעזרתה ניתן להגיע ממקום למקום. בדרום האי לוזון נמצאת "רשת הרכבות הלאומית של הפיליפינים", שמפעיל קו איטי להחריד ממנילה אל העיר הדרומית לגאספי (400 ק"מ בערך ב-12 שעות), נסיעה בה אינה מומלצת לתיירים, אך למזוכיסטים מבינכם החוויה יכולה להיות לא שגרתית ואולי אף מעניינת.

אוטובוס[עריכה]

אוטובוסים משרתים יעדים רבים בפיליפינים. בדרך כלל, הנסיעה באוטובוס תתבצע על אי אחד, אך ישנם גם אוטובוסים רבים שפועלים בקווים בין-מחוזותיים. כאמור, ניתן לנסוע מצפון הפיליפינים אל הדרום על גבי אוטובוס, כאשר מידי פעם, הוא יעלה על מעבורות לשם מעבר בין אי אחד למשנהו. כך למשל, ניתן להגיע ממנילה לדבאו, רק בעזרת אוטובוס אחד.

ג'יפני[עריכה]

ג'יפני, באגיו סיטי, לוזון

ניתן לומר שזהו אחד מסמלי הפיליפינים. זהו ג'יפ אמריקאי ישן ומרופט, לרוב מאורך מאוד. מאחורה ישנם שני ספסלים מקבילים עלייהם יושבים הנוסעים פנים אל פנים. הג'יפני הוא עדיין אחת הדרכים המקובלות ביותר לנסיעה בתוך הערים הגדולות ולגמיעת מרחקים לא ארוכים. לפעמים זו תהיה האופציה היחידה שלכם במהלך שהייתכם במדינה. גם למי שהג'יפ המיושן לא עושה את זה, מומלץ מאוד לנסוע בו לפחות פעם אחת לשם החוויה. לפעמים כאשר אין מקום בתוך הג'יפני, יציע לכם הנהג לשבת על הגג.- אמנם לא בטיחותי במיוחד אך חווייתי מאוד. מקום מומלץ לישיבה על הגג- הנסיעה בין הערים בנאויי ובונטוק שבצפון האי לוזון.

מונית[עריכה]

מוניות הן אופציה נוחה ביותר להתניידות בערים הגדולות, במידה ולא הסתדרתם עם הג'יפנים. בפיליפינים חייבים נהגי המונית להפעיל את המונה ("מיטר") במהלך הנסיעה. לרוב, במיוחד כשמדובר בתיירים, ינסו נהגי המונית לסגור מחיר מראש. במידה ולא תדאגו להסדיר את המחיר, תאלצו להתעמת עם הנהג ולעמוד מול דרישות תשלום גבוהות. ככלל, מומלץ לעלות על מונית רק לאחר שראיתם שהמונה הופעל. תעריפי הנסיעה בפיליפינים לא מאוד יקרים אך גם לא זולים כנסיעה בג'יפני. השארת טיפ מתקבלת בברכה, כמו כן עיגול סכום הנסיעה כלפיי מעלה. תמיד יש לדאוג שיהיו ברשותכם שטרות בגודל קטן לצורך התשלום, אחרת תאלצו "לוותר" לנהג המונית כאשר לזה לא יהיה עודף.. כמובן. בנוגע לזהירות, יש לנהוג באופן חשדני כמו בכל מקום, במיוחד כאשר מדובר על אישה בגפה. תמיד יהיה מומלץ לשבת מאחורה, לא להכניס ציוד לתא המטען, להחזיק את התיק בעל דברי הערך קרוב אל הגוף, לא לעלות בשום אופן למונית שעליה יותר מהנהג עצמו ולא לאפשר לו להעלות נוסעים נוספים. שימו לב כי הזהרות אלה תקיפות בכל מדינת עולם שלישי ואין בהם משום לרמז על המצב בפיליפינים. יש לומר כי לרוב, נהגי המונית בהם תתקלו יהיו נחמדים מאוד כמו שאר האנשים וכל מטרתם היא להשיג את משכורתם.

רכב שכור[עריכה]

שכירת רכב בפיליפינים אינה מומלצת ברוב המקרים, אלא אם אתם מתכננים לשהות באיזור אחד מסויים או באי גדול כמו לוזון או מינדנאו. מכיוון שטיסות הפנים זולות מאוד, לא כדאי לשכור רכב כדי לעבור בין הפרבינציות השונות. גם נסיעה בערים הגדולות לא תמיד תהיה פשוטה עקב חוקים כאלה ואחרים לצורך צמצום התנועה בכבישים. חוק לדוגמא הוא חלוקת רכבים על פי קריטריונים מסויימים ומתן אשרה לנסיעה רק בימים מסויימים של השבוע לפי אותם קריטריונים. או, מתן אישור נסיעה לרכבים לפי מספרי לוחיות רישויי. אם כל אלה לא מטרידים אתכם, תוכלו למצוא משרדים של רוב חברות ההשכרה הגדולות כגון הרץ, באדג'ט ואוויס ברחבי הפיליפינים ובשדות התעופה. הנהיגה בפיליפינים נעשת בצד ימין של הכביש. קחו בחשבון כי ישנם חלקים רבים במדינה שבהם הנהיגה אפשרים בעזת רכב 4X4 בלבד.

מזג אוויר[עריכה]

ווייט ביץ', בורקאי, בזמן טייפון דרגה 2

האיים הפיליפינים ממוקמים לא הרחק מקו המשווה, מה שהופך את המדינה לחמה ולחה במשך כל השנה. נהוג לחלק את העונות בפיליפינים לשתיים: העונה היבשה והעונה הרטובה. העונה היבשה, היא הזמן הטוב ביותר לביקור בפיליפינים. היא נמתחת מאמצע דצמבר ועד אמצע מאי ומאופיינת בטמפרטורה "קרירה" יחסית של 26-30 מעלות. העונה הגשומה (מאמצע מאי עד אמצע ספטמבר) מאופיינת בגשמי מונסון רבים ובטמפרטורה גבוהה (כמובן שתלוי במיקום) וממוצעת של כ-30 ומעלה מעלות וגשמים כבדים (בעיקר ביולי-אוגוסט). מאי הוא החודש החם ביותר בשנה. בנוסף, העונה הגשומה היא גם עונת הטייפונים, שהם סופות טרופיות הדומות בהתנהגותן להוריקן, ועלולות להיות מסוכנות מאוד. הפיליפינים ממוקמים על חגורת הטייפונים של דרום מזרח אסיה וסובלים מדי שנה מסופות רבות. כאמור, רובן ככולן מופיעות בעונה הרטובה. על אף החילוק המקובל לשתי עונות, הפיליפינים היא מדינה הרבה יותר מורכבת מבחינת מזג אוויר. עניין החלוקה הוא סטטיסטי בלבד, שכן ישנם מקומות בפיליפינים שמתנהגים באופן שונה מאוד משאר חלקי המדינה. לדוגמא, ישנם חלקים במדינה שהם מחוץ לחגורת הטייפונים. חלקים אלה עדיין יכולים להפגע מטייפון חולף, אך הסיכוי לכך נמוך. רוב הטייפונים מופיעים באיזור שמתחיל במזרח הויסאייאס (איזור האי סאמאר) ונמשכים צפונה לכיוון לוזון. לוזון הוא המקום הפגיע ביותר. האיים מינדנאו, פלאוואן, דרום הויסאיאס, איי זולו ושאר האיזורים הדרומיים, כמעט ואינם נפגעים ישירות, אלא סובלים רק מ"ריקושטים" או גשמים שנלווים אל הסופה. גם המונסונים אינם אחידים בכל המדינה, וישנם איזורים שהם גשומים בהרבה בעונה היבשה מאשר בעונה הגשומה. הנה חלוקה פרטנית יותר באיזורי המדינה השונים:

- באיזורים כמו מזרח ודרום מזרח האי לוזון, האי סאמאר, צפון פנאי, צפון מינדנאו ומרכז מינדורו, אין ממש עונה יבשה וגשם עלול ליפול רוב השנה, כאשר החודשים נובמבר עד ינואר הם הגשומים ביותר.

- המרכז המזרחי ודרום מזרח האי מינדנאו (כולל את העיר דבאו), מערב סאמאר, צפון מזרח לייטה, חלקו המערבי של בוהול ובאיי זולו- אין חלוקה ברורה לעונות.

- בחלקים הכוללים את מערב האי לוזון (כולל מנילה), מערב מינדורו, מערב וצפון האי פלאוואן ואיזור קורון,- החלוקה לעונות כפי שצויינו למעלה היא הברורה ביותר במדינה. עונה יבשה ארוכה ועונה גשומה.

- באיזורים כמו צפון-מרכז האי לוזון, מזרח מינדורו, מאסבאטה וחלקה הדרומי של רצועת דרום לוזון, חלקים גדולים בויסאיאס כגון כל האי סבו, כמעט כל נגרוס, רוב רובו של האי פנאי, בורקאי, מזרח לייטה ומערב פלאוואן- קיימת עונה יבשה קצרה מאוד בין החודשים מרץ ומאי. על אף שהעונה הגשומה ארוכה יותר במקומות אלה, היא אינה אינטנסיבית ולעיתים רבות מזג האוויר גם בשיא העונה הגשומה יהיה נאה.

שימו לב כי טיול מחוץ לעונה אינו בהכרח רע, ולעיתים אף נחמד יותר מטיול בעונה עצמה. מחוץ לעונה ישנם מעט תיירים במדינה והטיול הופך לנחמד הרבה יותר כאשר מקומות תיירותיים כגון בורקאי, בוהול, מלאפאסקוואה ועוד, הופכים לנעימים יותר וצפופים פחות. המחירים מחוץ לעונה נמוכים ממחיריי העונה. כך ניתן לטוס בזול יותר ולישון בזול יותר, אם כי נחיתות והמראות עלולות להתבטל עקב שינויים במזג האוויר. אל תתביישו לדבר עם בעלי גסט-האוסים על הנחות מחוץ לעונה, עם כי יש לעשות זאת בנימוס כמובן, ויש גם לוודא שהמחיר לא הורד מראש (ישנם בעלי מלונות ואכסניות שמורידים את המחירים באופן אוטומטי). זכרו כי גשמים וטייפונים עלולים ןאף צפויים להופיע, ויש לשקול הייטב את המסלול ולהיות גמישים. כדאי גם לקחת בחשבון, שבחגים חשובים כגון קריסמס וראש השנה האזרחי, המלונות ואמצעי התחבורה יהיו בתפוסה מלאה.

שפה[עריכה]

תושבי הפיליפינים מדברים בשלל שפות וכל איזור ואיזור מאופיין בניבים שונים ומושפע משפות חיצוניות שונות. השפה הרשמית של הפיליפינים היא, כמובן, הפיליפינית. עם זאת, באופן מסויים, אין זו השפה הנפוצה ביותר. השפה המדוברת ביותר הינה שפת הטגאלוג, שמדוברת באופן יום יומי בפי רוב אנשי מטרו מנילה אך גם מובנת ברוב רובה של המדינה. בשנת 1939 הוחלט להפוך את הפיליפינית, שהיא בעצם טגאלוג ספרותית, לשפה הרשמית. ההבדל בין השפות אינו גדול במיוחד והפיליפינית מדוברת בעיקר בכלי התקשורת ובאירועים רשמיים. עם זאת, רוב הספרות הפיליפינית כתובה בטגאלוג. הדרך לבחירת השפה הרשמית של המדינה החלה בכך שנבחרה שפת הטגאלוג בתור הבסיס העתידי לשפת המדינה הרשמית. לאחר מכן הופרדה השפה הפיליפינית מתוך שפת הטגאלוג. לאוזניים המערביות טגאלוג נשמעת מוזרה ומוכרת גם יחד. השפה מושפעת רבות משפות מקומיות אחרות אך גם מהספרדית (עקב היותה של הפיליפינים קולוניה ספרדית לשעבר) ומאנגלית אמריקאית (עקב היותה תחת כיבוש אמריקני בעבר). עוד ניתן לחוש בהשפעות הינדיות, ערביות ומלאיות. כאשר מאזינים לטלוויזיה או לשיחות בין פיליפינים ניתן לשמוע כל כמה משפטים או מילים איזה משפט, שכאילו אינו קשור לשיחה, נזרק לחלל האוויר בשפה האנגלית. גם לדוברי ספרדית לא תהיה בעיה לקלוט כל מני מילים מוכרות בהאזנה לשיחת חולין פיליפינית. את השעה למשל, אומרים בספרדית במקרים רבים בעוד שמספרים "רגילים" יאמרו לא פעם באנגלית... בפיליפינים ישנן עוד שפות מדוברות רבות שלרוב מחולקת על פי איזורים. באיזור הויסאיס למשל מדברים סבואנו וויסאיאן, באיזור ביקול בדרום לוזון מדברים ביקולאנו, ובצפון לוזון לעומת זאת נפוצה שפת האילוקאנו, באיזור העיר זמבואנגה בדרום האי מינדנאו, ישנם פיליפינים שמדברים את ניב הצ'באקנו, סוג של ספרדית-קריאולית... ואלו רק כמה מן השפות הרבות במדינה.

בפיליפינים אגלית נחשבת שפה רשמית שניה, והיא נפוצה מאוד. הטיול במדינה אינו תמיד קל, אך עצם זה שהאנגלית נפוצה יחסית, מקל מאוד את ההתנהלות היום יומית.

ולסיום, הטגאלוג יכולה גם לרשום לעצמה נקודת זכות בסלנג העברי: "סלמאט" כמו שאנשים רבים בישראל נוהגים לומר כתחליף ל"להיתראות" היא "תודה" בטגאלוג. "סלמאט פו" זה תודה רבה. על אף שכמעט ולא ניתן כיום לפגוש בישראלים בפיליפינים, תושבים מעטים עוד זוכרים מעט מן העברית אותה תרגלו אי שם בשנות השמונים...

אנשים ויחסים[עריכה]

תושבי הפיליפינים או בשמם "פיליפינים", הינם קבוצה אתנית אוסטרונזית, או במילים אחרות מלאים-פולינזים. רובם בני תערובת. באיזורים רבים באי לוזון ובויסאייאס, ישנם תושבים שבעברם התערבבו עם סינים, ספרדים ואמריקאים. באיזורי הדרום המוסלמי, תושבים רבים הינם בני תערובת כתוצאה מהתבוללות עם עמים ערבים, הודים וסינים. מיקומה של המדינה והיותה תחת כיבוש ספרדי ואמריקני לאורך תקופה, יצרו במקום את אותו גזע פיליפיני שכיום שולט במדינה. עם כל זאת, עדיין ניתן למצוא בני מיעוטים כגון בני האטי כההי העור, אותם מחשיבים כצאצאי התושבים המקוריים של הפיליפינים.

בין השאר, ניתן למצוא קבוצות נוספות שחיות בקהילות בפיליפינים, בינייהן לפי סדר מהגדולה לקטנה, סינים, קוריאנים, הודים ויפנים. הכנסת האורחים והכבוד לזרים בפיליפינים אינם יכולים להיות מתוארים במילים. הפיליפינים, שאינם מורגלים ברבבות תיירים (וטוב שכך) כמו שכנייהם במדינות הסמוכות, יעשו הכל כדי שאורחייהם ירגישו בבית. לדוגמא, כמעט כל נותן שירות בו תתקלו יקרא לכם "סר" או "מדאם", ויתקשה להפסיק בכך גם אם תפתחו עימו קשרי ידידות עמוקים או תשהו במלון/במסעדה שלו זמן רב. ניתן לומר כי תושבי הכפרים והערים הפחות ראשיות, יותר סבלניים מתושבי המטרופולינים הגדולים ותמיד ישמחו לעזור לכם, אך גם בערים הגדולות אנשים נחמדים מאוד בהשוואה למקומות בהן מאסו התושבים בתיירים מערביים. מי שמגיע ממדינות אחרות אל הפיליפינים, ירגיש מיד את השינוי ברוח המקום,- גם במקומות יחסית מתויירים כמו בורקאי או פוארטו גלרה, אם מוכר יפנה אלייכם במטרה להציע את מרכולתו, הוא לעולם לא יטריד אתכם בחוסר נימוס ולרוב יבין בפעם הראשונה כאשר תסרבו בחיוך. בנוסף, באיזורים רבים בעולם כגון אמריקה הלטינית, מאוד לא מומלץ להסתובב באיזורים מוכי עוני. בפיליפינים (להוציא את הערים הגדולות) תמצאו את עצמכם מסתובבים בכפרים בהם תושבים רבים חיים בבקתות קש רעועות, אך עדיין לא יעלו בדעתם לגנוב ממכם ולו פזו אחד (אין לראות את הכתוב כהמלצה להסתובב באיזורים עניים). דבר בולט מאוד שניתן לראות במדינה, אך בעיקר במנילה ובאיזורים מתויירים, הם תיירים מערביים (לרוב בני 40+) אשר מסתובבים עם פיליפיניות צעירות מהם בהרבה. כאשר מטיילים מחוץ לעונה, ניתן לפעמים לחשוב שאתם היחידים שבאתם לשם טיול, ולא לשם מציאת בן זוג פוטנציאלי. ואכן, זרים רבים מגיעים אל הפיליפינים במטרה מוצהרת למצוא בת זוג ולעיטים אף לשם תיירות מין בלבד. הפיליפנים גם מנסים בשנים האחרונות להלחם בתופעת הפדופיליה, כאשר זרים מערביים פוקדים את המדינה במטרה לבצע את זממם בילדי המקום בעד סכומי כסף פעוטים. אותן פיליפיניות אשר מסתובבות עם זרים מערביים, עושות זאת לפעמים מתוך סקרנות ולפעמים מתוך כוונה ברורה למצוא לעצמה עתיד טוב יותר מעבר לים. דבר זה משרת את שני הצדדים, שכן לרוב אותם גברים מערביים אינם נחשבים אטרקטיביים במיוחד במדינה ממנה הם הגיעו. עובדות אלה הופכות מטיילים גברים צעירים לאטרקטיביים במיוחד, ותשומת הלב מבנות המקום מורגשת מאוד. אל תופתעו מפתיחותן של בנות המקום, אך עם זאת, אל תופתעו גםלקבל הצעת נישואין במועד מאוחר יותר.. מכיוון שהגברים הפיליפנים נמוכים יחסית, נדיר למצוא את השילוב ההפוך של תיירת מערבית עם גבר מקומי.

פעילויות כלליות[עריכה]

הפיליפינים הינם יעד אולטימטיבי לאוהבי טבע, פעילות אתגרית, חופים, חיי לילה, טרקים, ובכלל,- למי שרוצה להרגיש כאליו גילה הרגע אוצר ואינו צריך לחלוק זאת עם עוד אלפי מטייילים, כמו במקומות אחרים בעולם. כאמור, הפיליפינים אינה מדינה לכל מטייל מתחיל. הטיול פה מורכב קצת יותר ומצריך מעט ניסיון. מומלץ מאוד להגיע אל המדינה רק לאחר שהשתפשפתם מעט במקומות קלים יותר, כדי להפיק מהמקום את המירב. עם זאת, לאחר זמן מה, כשתחלו להכנס מעט לעניינים, לא תרצו לעזוב.- כל כך הרבה דברים יש לראות ולעשות! הנה חלקם:

פורט בארטון, פלאוואן

צלילה ושנירקול[עריכה]

אין ספק שהפיליפינים נמצאים במקום גבוה מאוד ברשימת המקומות הטובים בעולם לצלילה. גם הלא צוללים מבינכם יוכלו להינות משנרקולים יפים ברחבי הארכיפלג. מכיוון שכל המדינה נמצאת באיזור טרופי, מספר השוניות הוא עצום ובלתי נתפס. בנוסף, חובבי בעלי החיים הגדולים יוכלו להפיק כאן הנאה מרובה. הנה מקבץ מקומות מובחרים לצלילה:

- הכפר הקטן דונסול (donsol) הוא המקום הטוב בעולם לצפייה בכריש הלוויתן בכבודו ובעצמו! בעוד שבמקומות רבים בעולם שנחשבים כאזורי תצפית ניתן לראות לעיתים לא קרובות פריט או שניים (וגם זה בקושי רב), הרי שכאן בעונה (בעיקר בחודשים מרץ ואפריל) יהיה זה ביש מזל לראות פחות מ-8 פרטים בשנירקול אחד! בעונה ניתן לראות עד 15 פרטים בשנירקול. מחוץ לעונה רצוי לברר טלפונית לפני שמגיעים אם הלוויתנים נמצאים בסביבה. דונסול נמצאת לא הרחק מהעיר לגאספי בדרום לוזון. מקום קרוב נוסף באיזור הוא טיקאו פאס, מקום בו נמצא הMANTA BOWL, מקום חובה לצלילה עם מנטה רייז.

- האי מלאפאסקואה (malapascua) הוא פנינה אמיתית. המקום מזמן צלילות מיוחדות מאוד בשלל אתרים. זהו אחד מהמקומות הטובים והיחידים בעולם בהם ניתן לראות כרישי טרשר(thresher) מקרוב. באתרים אחרים בסביבה ניתן לראות מגוון רחב של אלמוגים, דגים מיוחדים כגון "דג הליצן" וכמו כן מנטה רייז ודוויל רייז. האי "גאטו" הוא מקום טוב לצפיה בנחשי ים. מלאפאסקואה נמצאת מרחק הפלגה קצר מצפון האי סבו.

- טובאטאהה ריף (tubbataha) הוא אולי הריף היפה ביותר במדינה כולה, וכמה שהוא יפה,- ככה קשה להגיע אליו. הריף נמצא בלב ים זולו, בערך בשליש הדרך בין פלאוואן למינדנאו. המקום הוא בית לשלל אלמוגים ובעלי חיים והוא מוכר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. אל הריף יוצאים בטיול מאורגן מפוארטו פרינססה. הנסיעה אל הריף לוקחת לילה שלם וההגעה לשם היא לרוב עם הזריחה. מחוץ לעונה כדאי להזהר במיוחד- המקום נמצא בלב ים וההגעה אליו נעשת בכליי שייט קטנים יחסית. במידה ופורץ טייפון בזמן השהות בריף- אין לא לברוח.

- האי קורון (coron) שממוקם צפונית לפלאוואן, דורג ע"י מגזין "פרובס" כאחד מעשרת המקומות הטובים בעולם לצלילה. המקום הוא ביתן של כמה אוניות מלחמה מתקופת מלחמת העולם השניה עליהן התפחו ריפים מעניינים ובהן חיים מגוון בעלי חיים. באי קורון ניתן לצלול גם באגם הבאראקודה, שנמצא בלוע הר געש. אמנם אין בו בראקודות, אך צורת הסלע בקרקעית מעניינת ולאחר כ-13 מטרים עומק מגיעים לפרץ של מים טרמליים שמעלים את הטמפרטורה עד כדי 40 מעלות. באיזור ישנם אין ספור איים נידחים ואין ספור אתרי צלילה.

-האי אפו (apo) הוא עוד אתר מפורסם שממוקם בקצה הדרומי של האי נגרוס. המקום הוא שמורת טבע מוגנת וכדי לצלול כאן יהיה עליכם לשלם דמי כניסה לשמורה. המקום כולל אלמוגים קשים ורכים מסוגים רבים מאוד וכמן כן מיני דגים ובעלי חיים בכמויות גדולות.

- האי קאמיגין (camiguin) הוא סוד שמור בקרב מטיילים מביני דבר. רוב המטיילים הנוסעים אל הפיליפינים לא ידרימו עד כדי הגעה אל קאמיגין, מה גם שהטיסות אל האי בוטלו עד הודעה חדשה וההגעה הינה מסורבלת יחסית ונעשית לרוב דרך האי מינדנאו השכן או מהאי המרוחק יותר בוהול. המקום אינו נחשב לאתר צלילה ידוע ולכן אינו נפקד בידי צוללנים רבים. דבר זה דווקא מייטיב עם המקום שכן אתרי הצלילה אינם חווים נזקים רבים והינם דיי בתוליים. במקום ניתן לצלול ב"בית הקברות השקוע" (sunken cemetery) בו ניתן לצלול בין הקברים ששקעו לים לאחר רעידת אדמה רצינית מלפני כ- 2 מאות. אתרים טובים אחרים הינם סביב ה"אי הלבן", אתר "הר הגעש הישן" (old volcano) ובמבחר מקומות אחרים.

רביצה על חופים[עריכה]

בפיליפינים יש חופים- והרבה. במדינה בה ישנם 7107 איים, חופים הופכים לחלק מרכזי בטיול. אחד מהדברים הכיפיים ביותר במדינה כמו הפיליפינים, הוא למצוא בעצמכם נקודות חן וחופים ששום תייר אינו מגיע אלייהם ולהינות מהם כאילו היו שלכם; אך גם אם "תסתפקו" בחופים המוכרים, עדיין תוכלו למצוא את עצמכם לפעמים ללא אף תייר נוסף באיזור- רק אתם והמקומיים. מכיוון שקצרה היריעה מלהכיל את כל החופים המדהימים של המדינה, הינה מגוון חופים מומלצים מחולקים לפי איזורים:

  • האיים לוזון ומינדורו- האי לוזון הינו הגדול באיי הפיליפינים. האי מינדורו שוכן דרומית מערבית לו, לא מאוד רחוק מהבירה מנילה.

בסביבות העיר מנילה אין הרבה חופים ידועים. ניתן להצפין ממנילה לכיוון הפארק הלאומי מאה האיים (hundred islands national park) שם תוכלו להינות מחופים יפים בין רבבות איים הפזורים במפרץ יפהפה. להגיע לכאן דרך העיירה אלאמינוס (alaminos), משם טרייסיקל ל"לוקאפס ריזורט" ומשם לטפוס סירה אל הפארק. שימו לב כי לא ניתן להגיע אל המקום לטיול של יום ממנילה- מדובר בנסיע יחסית ארוכה. חוף מדהים אחר באי לוזון נמצא בקצהו הצפוני של האי. הכפר הנמצא ליד החוף נקרא פאגודפוד (pagudpud) ורק לאחרונה מתחיל לצבור שם. נבמקום ישנם מספר חופים כגון בלו לאגון (blue lagoon) שהינו המפורסם ביותר והצפוף פחות (ולא הייתי קורא לזה צפוף כלל ועיקר) וסעוד ביץ (saud beach) שהינו החוף היותר מסודר. אל המקום ניתן להגיע דרך העיר הצפונית לאואג (laoag). הרחק הרחק משם, בדרום האי לוזון נמצא חצי האי קאראמואן (caramoan) ועליו שלל אפשרויות בכל הנוגע לחופים. חובבי הריאליטי מביניכם ישמחו לדעת כי על גוטה ביץ' (gota beach) צולמה "הישרדות הפיליפינים". כדי להגיע לאיזור יש קודם כל להגיע אל העיר הגדולה נאגה (naga), משם לתפוס מיניוואן לעיר סבאנג (sabang) ומשם אל קאראמואן טאון. גוטה ביץ' נמצא ממש באיזור. על האי השכן מינדורו ישנם כמה חופים מפורסמים, רובם ככולם נמצאים באיזור פוארטו גלרה (puerto galera) על חופו הצפוני של האי. ישנם חופים רבים באיזור גון סבאנג ביץ', וואיט ביץ' ועוד. המקום נחשב לאיזור צלילה ידוע. שימו לב- רוב החופים הסובבים את פוארטו גלרה הינם מתויירים מאוד (בעיקר תיירות פנים) ולא כולם מדהימים במיוחד; ובכול זאת, ישנם חופים רבים מאוד באיזור ולא תתקשו למצוא את מקומכם בסופו של יום.

  • פלאוואן ובוסואנגה- איזור זה של המדינה מחביא בתוכו את החופים היפים ביותר שניתן להעלות על הדעת. מכיוון שהמקום מעט נידח וההתנהלות בו לא תמיד קלה, ישנם אנשים המוותרים על המקום. חבל.

יש לומר כי אם החלטתם להגיע אל האיזור, יהיה עליכם לפנות לרוב מספר ימים כדי לא להיות בלחץ. התחבורה באי לא נוחה בלשון המעטה ולא תמיד ניתן להגיע אל צפון האי בטיסה (רק בנסיעה יבשתית מכיוון דרום). רוב האנשים מגיעים אל האי בטיסה אל נמל התעופה של העיר הראשית, פוארטו פרינססה (puerto princesa). באיזור פוארטו פרינססה ישנם כמה חופים שניתן להשתזף בהם, אך הם אינם מעניינים או יפים במיוחד. בצפון האי (מרחק כמה שעות נסיעה מייגעות) נמצאים כמה מהחופים היפים בפיליפינים בכלל ויש האומרים- בעולם. לחופו הצפוני של פלאוואן זרועים עשרות איים גדולים כקטנים המהווים את הארכיפלג "באקוייט". הטיול אל הארכיפלג מתבצע דרך העיירה הנחמדה אל נידו (el nido). בעיירה מלונות רבים וחברות טיולים שיקחו אתכם למספר איים לפי הטיול אותו תבחרו. שימו לב שלא להיבהל- בכל ערב בשעה שמונה ישנה צפירה. הצפירה, עד כמה מוזר, מורה לכל הצעירים מתחת לגיל 18 להכנס לביתם למשך עוצר לילה. הדבר נועד להגן עליהם מפני פדופילים (!). האיים והמקומות המומלצים באיזור הינם "אי ההליקופטר", "הלגונה הגדולה", "הלגונה הקטנה", "סטאר ביץ'", "סיקרט ביץ'", "אי הנחש" ועוד ועוד. קחו לעצמכם לפחות שלושה ימים לתור את האיזור. שימו לב כי חלק מהטיול הינו ארוחת דגים על האש הכלולה במחירה. מעט דרומה מאל נידו, מצא הכפרון פורט בארטון (port barton), בו יש חוף ארוך וזהוב ואנשים מסבירי פנים. מחוץ לעונה מובטח לכם החוף כולו רק לעצמכם. בפלאוואן תמצאו עוד חופים רבים אך יש לקחת בחשבון כי רוב רובו של האי הינו נידח ביותר ובהחלט לא נחשב לתיירותי. כדאי לכם להוועץ במקומיים בנוגע למקומות נוספים ולהזהר במיוחד באיזורים הדרומיים שלו. אם פלאוואן נחשב נידח אזי בוסואנגה הינו ממש שומקום. האי בוסואנגה, השוכן בצמוד אל האי הלא מיושב קורון (שכאמור הוכרז כאחד מאתרי הצלילה הטובים בעולם בזכות הספינות הטבועות מסביבו) אינו מפורסם מאוד בחופיו. ובכל זאת, קחו לעצמכם אופנוע ליום או יומיים ותורו את האי. בחלקו הצפוני ניתן למצוא שלל חופים נידחים עד כדי כך שההגדרה "סוף העולם" אינה רחוקה מלתארם. לחופים יותר נגישים, קחו לכם טיול אל אחד החופים הלבנים שעל גבי האי קורון עצמו. ההגעה אל בוסואנגה יכולה להעדות בטיסה מהעיר מנילה.

טרקים[עריכה]

בטאד, צפון לוזון

קניות[עריכה]

אוכל[עריכה]

שתיה[עריכה]

אין כאן אוכל

בריאות[עריכה]

בטחון אישי[עריכה]

המטה ללוחמה בטרור ממליץ לאזרחי ישראל להימנע מכל ביקור/שהייה באי מינדנאו שבדרום הפיליפינים, זאת בשל איומים קונקרטים מצד ארגונים מוסלמים קיצוניים הפועלים באי, בנוסף לכך מומלץ לקיים ערנות גבוהה בעת השהייה בפיליפינים כולה.

מדריך יעדים[עריכה]

[לשכת התיירות הפיליפינים - ישראל] philippines.org.il