Iso-Britannia

Wikitravel
Ohjattu sivulta Yhdistynyt kuningaskunta
noframe
Sijainti
noframe
Lippu
ReinoUnidoBandera.png
Perustiedot
Pääkaupunki Lontoo
Valtiomuoto perustuslaillinen monarkia
Valuutta Englannin punta (GBP)
Pinta-ala 244 820 km2
Väkiluku 60 441 000
Kieli englanti
Uskonto anglikaaneja ja katolisia (66%), protestantteja
Sähkö 230V/50 Hz (brittiläinen pistoke)
Puhelinnumero +44
Internet-domaini .uk
Aikavyöhyke (UTC) kesäaika: UTC +1
talviaika: UTC

Yhdistynyt kuningaskunta, Iso-Britannia tai Ison Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistynyt kuningaskunta [1] sijaitsee Euroopassa. Puhekielellä Britannia tai Englanti, vaikka Englanti onkin vain yksi osa koko Iso-Britanniaa.

Alueet[muokkaa]

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

  • Stonehenge

Ymmärrä[muokkaa]

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Finnairilla, Norwegianilla, Blue 1:lla sekä British Airwaysillä on useita päivittäisiä lentoja Helsingistä Lontooseen, Manchesteriin ja Edinburghiin. Ryanair lentää Tampereelta Lontooseen sekä Edinburghiin.

Junalla[muokkaa]

Yhdistyneeseen kuningaskuntaan voi saapua myös junalla [2] Englannin kanaalin ali kulkevan tunnelin kautta. Junat lähtevät Pariisista ja Brysselistä.

Autolla[muokkaa]

Isoon-Britanniaan liikennöivät matkustajalautat ja Englannin kanaalin alla kulkeva juna ottaa myös autoja.

Bussilla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Isoon-Britanniaan pääsee laivalla Ruotsista, Norjasta, Tanskasta, Alankomaista, Belgiasta, Ranskasta, Irlannista ja Espanjasta.

Liiku[muokkaa]

Yhdistyneessä kuningaskunnassa on vasemmanpuoleinen liikenne. Liikkua voit myös jalan bussilla tai metrolla.

Puhu[muokkaa]

Yhdistyneessä kuningaskunnassa puhutaan englantia, mutta esimerkiksi Lontoossa kuulee puhuttavan paljon muitakin kieliä.

Osta[muokkaa]

Hintataso[muokkaa]

Hintataso vaihtelee. Lontoo on erittäin kallis kaupunki kun taas Lontoon ulkopuolella kaikki hintataso ei eroa paljon Suomen hintatasosta.

Syö[muokkaa]

Englantilainen aamiainen
  • Englantilainen aamiainen (English breakfast) on aamiainen englantiseen tapaan. Siihen kuuluu pekonia, kananmunia, nakkeja, tomaatteja ja papuja. Aamiaisen kanssa tarjoillaan teetä.
  • Fish and chips. Paistettua kalaa (useimmiten turskaa) ja ranskalaisia perunoita. Nautitaan esimerkiksi pubissa oluen kanssa.

Juo[muokkaa]

Brittiläiseen pubielämään kuuluu jalkapallon katsominen TV:stä ja oluen juominen. Englantilainen olut on usein tummaa.

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Terrorismiuhka on Isossa-Britanniassa ja siksi lentokentillä on tarkat turvatoimet. Suurta vaaraa ei ole, mutta paikallisia tiedotusvälineitä on hyvä seurata.

Pysy terveenä[muokkaa]

Hanavettä voi huoletta juoda Isossa-Britanniassa. Kuitenkin esimerkiksi Lontoossa jopa jotkut paikalliset keittävät veden varmuuden vuoksi, mutta tämä on aivan turhaa. Pullotettua vettä voi tietenkin ostaa, jos kuitenkin haluaa olla varovainen.

Kunnioita[muokkaa]

Englanti ja Iso-Britannia eivät tarkoita samaa. Briteiksi käsitetään kaikki Isossa-Britanniassa asuvat, mutta esim. skotlantilaiset voivat loukkaantua, jos heitä sanotaan englantilaisiksi. Britit ovat kohteliaita ja isänmaallisia ihmisiä. Please sanaa ei voi koskaan käyttää liikaa. Liiketapaamisten suhteen on hyvä muistaa siisti pukeutuminen: puku/jakku, suorat housut, kauluspaita ja solmio miehillä.

Ota yhteyttä[muokkaa]

  • Suomalaiset GSM-puhelimet toimivat Isossa-Britanniassa
  • Internetpaikkoja on Isossa-Britanniassa paljon, mutta niiden hinnat ovat suhteellisen korkeat (noin £7-10/tunti)
Tämä on käyttökelpoinen artikkeli. Sitä voisi käyttää, mutta se ei vedä vertoja matkaoppaalle. Sukella sisään ja auta tekemään siitä kattava!

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot