Viipuri

Wikitravel
Viipuri

Viipuri on kaupunki Venäjällä noin 40 kilometrin päässä Suomen rajalta. Kaupungissa on 78 500 asukasta (2005).

Ymmärrä[muokkaa]

Viipuri oli Suomen toiseksi suurin kaupunki, ennen kuin se luovutettiin Neuvostoliitolle vuonna 1944.

Tule[muokkaa]

Viipuriin pääsee Suomesta mm. laivalla, junalla ja Savonlinjan busseilla. Pietarista Viipuriin pääsee junalla sekä busseilla. Pietarista Viipuriin liikennöivät lähijunat lähtevät Suomen asemalta. Matka-aika n. 2h, riippuen junatyypistä.

Liiku[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Viipurin kadut ovat yleisesti surkeassa kunnossa. Hereillä kannattaa olla, sillä missä tahansa voi vaania järkyttävä kuoppa. Katujen koko leveyttä käytetään joustavasti kuoppien väistelemiseen ja jokainen valitsee parhaimmalta näyttävän ajolinjan. Oikeassa reunassa voi huoletta ajella vähän varovaisemminkin, jos alla ei ole hyvin sisäänajettu Lada.

Bussilla[muokkaa]

Viipurin kaupungin bussilinja 12 kulkee melko tiheästi ja lähes kaikki nähtävyydet ovat sen varrella. Mene pysäkille odottamaan, nouse sisään keski- tai takaovesta ja maksa poistuessasi kuljettajalle etuovella. Bussit pysähtyvät kaikilla pysäkeillä.

Kävellen[muokkaa]

Viipuri on pieni kaupunki, joten paras tapa liikkua kaupungilla on kävellen.

Näe[muokkaa]

  • Viipurin linna.  edit
  • Pyöreä torni.  edit
  • Tuomiokirkon kellotorni.  edit
  • Monreposin puisto.  edit

Tee[muokkaa]

Osta[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Kahvilat[muokkaa]

Baarit & pubit[muokkaa]

Yökerhot[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Edulliset[muokkaa]

Korolenko

Keskihintaiset[muokkaa]

Hintavat[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Tämän päivän Viipurissa ei ole sen vaarallisempaa kuin Suomessakaan. Terveellä järjellä pärjää hyvin. Ympäripäissään hoippuvat joutuvat kaikkialla maailmassa usein varkauksien kohteiksi.

Pysy terveenä[muokkaa]

Jos jotain isompaa sattuu Viipurissa, lienee suomalaisena viisainta hankkiutua kohti rajaa ja Lappeenrantaa. Pietarin kansainvälisille lääkäriasemille on pidempi matka.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]