Vietnam

Wikitravel
Aasia : Kaakkois-Aasia : Vietnam
noframe
Sijainti
noframe
Lippu
Vm-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Hanoi
Valtiomuoto sosialistinen tasavalta
Valuutta đồng (VND)
Pinta-ala 329,560 km2
Väkiluku 81 098 416
Kieli Vietnam (virallinen), kiinaa, englantia, ranskaa ja muita kieliä puhutaan vähäisissä määrin
Uskonto Buddhalaisuus
Puhelinnumero +84
Internet-domaini .vn
Aikavyöhyke (UTC) UTC +7

Vietnam sijaitsee Kaakkois-Aasiassa.

Alueet[muokkaa]

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Suosittu Kitesurffaus kalastajakylä Mui Ne.

Ymmärrä[muokkaa]

Vietnamilla on sotaisa historia takanaan, joka on jättänyt jälkensä. Sodasta puhuminen voi olla useimmille arkaluontoinen asia eikä sitä kannata ottaa esille. Turisteille Vietnam on avannut ovensa vasta muutama vuosi sitten ja matkailu Vietnamiin on yleistymässä koko ajan. Tämä voi vaikuttaa mm. asiakaspalveluun ja paikallisten ihmisten kielitaitoon, joka varmasti menee parempaan suuntaan.

Tule[muokkaa]

Vietnamiin voi tulla niin rentouttavalle rantalomalle kuin piristävälle suurkaupunkilomalle. Ihmisten aito ystävällisyys toivottaa varmasti matkailijan tervetulleeksi ja luo ympärilleen maagisen fiiliksen.

Suomen kansalaiset eivät tarvitse viisumia Vietnamiin jos matkan kesto on alle 15 päivää. Tämä viisumivapaus ei ulotu muille EU-kansaisille, vaan ainoastaan pohjoismaisille.

Lentokoneella[muokkaa]

Finnair lentää helsinki-vantaan lentokentältä suoria 10,5 tunnin tilauslentoja talvikaudella Ho Chi Minh City:n. Hanoihin Finnair lentää suoraan kolmesti viikossa.

Junalla[muokkaa]

Vietnamissa on yksi päärata joka kulkee halki Vietnamin Ho Chi Minhistä Hanoihin asti. Junamatka maan halki makuuvaunussa maksaa noin 40US$. Juna on hidas mutta laadukas. Ennen junamatkaa on syytä kysyä matka-aika. Tet:in(kiinalainen uusivuosi) aikana kannattaa junalippu varata hyvissä ajoin, sillä junat ovat tällöin täynnä.

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Vietnamissa maansisäisesti voi liikkua lentokoneella, Vietnam Airlines lentää Hanoista ja Ho Chi Minh Citystä useille pienille kentille ympäri maata.

Linja-autoverkosto ympäri Vietnamia on hyvä, mutta paikallisbussit ovat turisteille usein liian ahtaita, täyteen tungettuja ja kuumia. Hinnat tosin ovat myös edullisia. Turisteille on turistibusseja välillä HCMC ja Hanoi, mm. Open Tour -busseja, joilla voi pysähtyä välillä useaan kertaan. Sleeping busseja on myös tarjolla. Open tour -bussilippu Hanoi - HCMC vaihtelee välillä 30 USD - 60 USD.

Junia on eri tasoisia ja eri hintaisia. Päärata kulkee Hanoi - HCMC välillä, mutta siitä poikkeaa useita ratoja länteen päin.

Auton ajamiseen Vietnamissa tarvitsee kansainvälisen kortin lisäksi Vietnamilaisen ajoluvan. Moottoripyörän vuokraamiseen sen sijaan useinkaan ei tarvitse edes todistaa henkilöllisyyttään.Kaikkiin yli 50cc mottoripyöriin tavitaan ajolupa Vietnamissa. Ajoluvan saa vain jos on kolmenkuukauden viisumi. Ajolupaa ei kuitenkaan kukaan kysy. Yli 170cc moottoripyörää ei saa ulkomaalainen ajaa, sitä ei kuitenkaan Vietnamissa tarvitse sillä kattonopeus on 60km/tunnissamootoripyörälle. Vietnamissa toimii suomalaisen ylläpitä palvelusivusto mottoripyöräilijöille: www.hochiminhmotorbikes.com Moottoripyörä on Vietnamilaisten yleisin kulkuväline ja monet turistit huomaavat sen käteväksi kulkutavaksi maassa. Moottoripyöriä on paljon vuokrattavina kahviloissa ja hotelleissa. Hinta on 6 - 12 USD päivältä.

Kaupunkien sisäisessä liikenteessä myös polkupyörä on kätevä. Niitä vuokrataan myös useissa paikoissa.Polkupyörä on kuitenkin vaarallinen ajaa isoissa kaupungeissa, sillä jää mopojen "jalkoihin". Kaupunkibussit toimivat hyvin ja ovat päivällä miltei tyhjiä, ja niissä toimii nykyään jopa ilmastointi. Bussit lopettavat liikennoinnin6-7 välillä illalla.

Puhu[muokkaa]

Vietnam on virallinen kieli. Vietnamilaisten englanninkielen taito kangartelee vielä hieman. Ulkomaalaisen mielestä vietnam voi kuulostaa vaikealta, sillä vietnamin kielessä on kuusi erilaista toonia, jonka paino ratkaisee sananmerkityksen.

Osta[muokkaa]

Vietnamin virallinen rahayksikkö on dong, mutta matkavaluutaksi voi ottaa euroja ja US-dollareita. Vietnamin palvelukulttuuri on vielä nuori, joten on mahdollista, että asiakaspalvelu kangertelee. Turisteille suunnatuissa paikoissa hinnat ilmoitetaan yleensä US-dollareina jo valmiiksi. Eurot eivät ole paras valuutta, euron vaihtokurssit saattavat olla huonot, varsinkin paikoissa, joissa ei vieraile paljon turisteja.

Hintataso[muokkaa]

Ruokailu paikallisissa ravintoloissa ja ostosten teko on edullista. Paikalliset nuudeli/riisiannokset alkavat katuravintoloissa 15 000 dongista (alle 1 euro), turisteille yleensä alkaen 40 000 dongia (n. 2 USD). Turisteille suunnatuissa ravintoloissa ruokalajit yleensä 50 000 - 130 000 dongia, riisi 10 000 d.

Syö[muokkaa]

Yksi vietnamilaisen keittiön kuuluisuuksista on riisinuudelikeitto Pho, jonka perusaineina on tuhti, muun muassa aniksella maustettu lihaliemi, johon kulhoon tarjoilun jälkeen lisätään runsaasti tuoretta korianteria, thai-basilikaa ja muita yrttejä. Sitruunaruohoa käytetään myös runsaasti useimmissa ruoissa.

Juo[muokkaa]

Vietnamin johtovesi ei ole juomakelpoista, mutta pullovettä myydän joka paikassa. Kannattaa kuitenkin tarkistaa että korkissa on sinetti tallella ennen avaamista, joskus pullot voivat olla uudelleen täytettyjä.

Vietnamin yöelämä on vilkasta suurkaupungeissa kuten Hanoissa ja Ho Chi Minh Cityssä, mutta niiden ulkopuolella se on huomattavasti hiljaisempaa.

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Kunnioita[muokkaa]

Vietnamilainen ei koskaan menetä malttiaan julkisesti. Hymyilemällä selviytyy tilanteesta kuin tilanteesta. Tämä on myös hyvä muistaa matkaajan, sillä menettämällä maltin olet todella nolannut itsesi. Älä myöskään osoita sormella ketään saati jalalla. Päähän ei saa koskea, sillä se on ihmisen pyhin paikka, jossa "ajatukset lepäävät". Vastakkaista sukupuolta ei saa koskettaa, esim. naiset ja miehet eivät kättele paitsi tuttujen kesken. Paikalliset matkamuistoliikkeet myyvät koristettuja paitoja, esim. Vietnamin lipun tähti, Ho Chi Minh, vasara ja sirppi, ym. Mikäs siinä, mutta Suomen vietnamilaiset jotka vasta vartoin pakenivat kommunisteja eivät niitä juuri arvosta.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Interkahviloita on paljon Vietnamissa eivätkä hinnat päätä paljoa paina (yleensä n. 2000-10,000 dongia).

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot