Via Baltica

Wikitravel
Eurooppa : Via Baltica

Tämä artikkeli on matkailuaihe.

Tallinna, Viro
Viron ja Latvian raja
Riika, Latvia
Saapuminen Kaunakseen
Kaunaksen kaupungintalo
Via Baltica etelä-Liettuassa
Vanhankaupungin linnan aukio, Varsova

Via Baltica kulkee Baltian ja Puolan läpi.

Ymmärrä[muokkaa]

Via Baltica, jota virallisesti tunnetaan eurooppatie E 67:nä kulkee Viron pääkaupungista Tallinnasta Puolan pääkaupunkiin Varsovaan. Se on Baltian maiden tärkein tie, sekä myös tärkeä reitti Suomesta ja Venäjältä Keski-Eurooppaan sekä toisin päin. Jossain matkaoppaissa lasketaan pois puolalainen tieosuus jolloin tie loppuu Kaunakseen tai Puolan rajalle.

Välimatka Tallinnan ja Varsovan välillä ilman poikkeuksia reitistä on noin 970 kilometriä. Suurimmalta osin tie on kaksikaistaista valtatietä ja on mahdollista ajaa koko matka alle vuorokaudessa mutta jos haluaa nähdä jotain muutakin kuin vain itse tien, matkaan kannattaa varata ainakin kolme päivää. Suurin osa matkailijoista matkustaa autolla, mutta on myös mahdollista (tosin harvinaista) matkustaa bussilla.

Tule[muokkaa]

Tallinnasta matkaan lähtevät saapuvat useimmiten laivalla Helsingistä tai Tukholmasta. Varsovaan pääsee maanteitse suurin piirtein mistä päin Eurooppaa tahansa.

Asiakirjoja ja sääntöjä[muokkaa]

Kaikki maat ovat Schengen-maita, eikä minkäänlaisia rajatarkastuksia ole. Kuitenkin viranomaisilla on oikeus pysäyttää ajoneuvo ja tarkistaa matkustusasiakirjat ja auton paperit. Lisää tietoa tästä löytyy maiden omista artikkeleista. Matkailijoiden tulee huomioida että Baltian maissa ensiapulaukku ja palosammutin ovat pakollisia autossa. Etenkin suurimmissa kaupungeissa tarvitaan hyviä karttoja.

Näe[muokkaa]

Viro[muokkaa]

Latvia[muokkaa]

  • Itämeren hiekkarannat Riian pohjoispuolella.
  • Riika

Liettua[muokkaa]

Puola[muokkaa]

Tee[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Tien varrelta löytyy hotelleja ja leirintäalueita.

Osta[muokkaa]

Kaikissa maissa on käytössä omat valuutat, ja ennen matkaa kannattaakin vaihtaa ainakin vähän rahaa. Joissain hotelleissa hyväksytään myös euroja. Hintataso on alhaisempi kuin Suomessa ja muualla Länsi-Euroopassa, tosin tuontitavarat maksavat suunnilleen saman verran minkä muuallakin.

Puhu[muokkaa]

Jos et osaa viroa, latviaa, liettuaa tai puolaa kannattaa käyttää suurimpia kauppoja ja hotelleja suurimmissa kaupungeissa jossa on verrattain helpompaa puhua englantia kuin maaseudulla. Hotelleissa on yleisesti ainakin joku englanninkielentaitoinen. Venäjän kielen perusteista on hyötyä, ei kuitenkin kannata olettaa että kaikki ymmärtäisivät tai haluaisivat sitä puhua. Saksa yleistyy sen mukaan minkä etelämmäs etenee, tähän varaan ei kuitenkin kannata laskea.

Pysy turvassa[muokkaa]

Yleisesti ottaen Baltian maat ovat turvallisia maalaisjärkeä käyttäen. Autovarkaudet ja -murrot ovat valitettavasti suhteellisen tavallisia tässä Euroopan kolkassa, mutta jos et jätä arvoesineitä näkyviin riski on pieni. Matkailijan kannattaa valita hotelleja jossa on vartioituja pysäköintipaikkoja tai vaihtoehtoisesti yöpyä leirintäalueilla.

Kuten muuallakin Itä-Euroopassa jotkut ajavat todella lujaa ja ottavat turhia riskejä; joskus saattaa näkeä neljä autoa vierekkäin kaksikaistaisella tiellä. On parasta pitää pää kylmänä ja antaa tietä, kuitenkin niin että varoo tien laidalla liikkuvia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Noudata nopeusrajoituksia tiellä. Yleensä ulkomaalaista voidaan katsoa enemmän sormienlävitse, kuin paikallista, mutta toisaalta, ulkomaalaisella on varmemmin rahaa mukana. Voit joutua tilanteeseen, jossa sinut pysäyttänyt poliisi tarjoaa sinulle sakkoja. Jos haluat välttää sakot, ja paikalliseen pankkiin menemisen (sakkojen maksaminen voi viedä päivän), niin voit toki yrittää poliisibingoa. Muista kuitenkin kultainen sääntö: älä koskaan tarjoa lahjusta, vaan odota kunnes sitä pyydetään. Lahjuksen tarjoaminen, varsinkin liian pienen, voi viedä sinut suoraan poliisiasemalle. Koska poliisibingon pelaamisessa on kovat riskit, nopeusrajoituksia todella kannattaa noudattaa, vaikkeivät muut tiellä niin tekisikään.

Rattijuopumuksen raja vaihtelee maasta toiseen, ja esimerkiksi Liettuassa on 0,4%. Tätä rajaa ollaan tiukentamassa, joten seuraa tilanteen kehittymistä. Suositeltavaa on, että kuski ottaa vasta määränpäässä - mutta sittenhän sitä saakin ottaa kunnolla.

Jatka matkaa[muokkaa]

Jos reitti päättyy Varsovassa voit jatkaa matkaa esim. maan toiseksi suurimpaan kaupunkiin Krakovaan, E 67 - tietä pitkin Prahaan tai Berliinin. Jos matka päättyy pohjoispäähän voit jatkaa matkaa takaisin Helsinkiin laivalla tai lähteä Tukholmaan tai Pietariin.

Tämä on käyttökelpoinen artikkeli. Sitä voisi käyttää, mutta se ei vedä vertoja matkaoppaalle. Sukella sisään ja auta tekemään siitä kattava!

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot