Venetsia

Wikitravel
Veneto : Venetsia
Kaupunkinäkymä

Venetsia [1] on kaupunki Pohjois-Italiassa.

Tule[muokkaa]

Koska Venetsia on laguuni, vesi on merkittävässä osassa kaupungin kulkuyhteyksissä. Suosituin tapa lähestyä Venetsiaa onkin laivalla tai junalla.

Junalla[muokkaa]

Venetsian päärautatieasema on Santa Lucian rautatieasema. Sieltä on yhteydet Veronaan, Triesteen, Milanoon, Bolognaan, Roomaan ja Firenzeen. Pääset myös helposti Ranskaan, Saksaan, Itävaltaan, Sveitsiin, Sloveniaan ja Kroatiaan.

Lentokoneella[muokkaa]

Finnair lentää suoraan Venetsian Marco Polon lentokentälle (IATA: VCE) huhtikuusta syyskuuhun. Kentältä on vaporettoyhteys Piazza San Marcolle (n. 1 tunti) tai bussiyhteys (n. 20 min) Piazzale Romalle (rautatieaseman lähelle), josta voi jatkaa matkaa jalan tai vaporettolla.

Autolla[muokkaa]

Keskustaan ei autolla pääse vaan auton joutuu parkeeraamaan Mestren puolella josta löytyy useita parkkitaloja.

Liiku[muokkaa]

Kartta Venetsiasta ja sitä ympäröivistä saarista.

Venetsiassa liikutaan ainoastaan jalan, tai vettä pitkin vaporettoilla (linjavesiliikenne), gondoleilla (kalliita), moottoriveneillä tai miksei kanooteilla tms. Autot ja bussit jäävät laguunikaupungin ulkopuolelle. Pyörillä varustettu matkalaukku on tarpeen, sillä melko varmasti saat raahata sitä pitkiäkin matkoja ennenkuin löydät majapaikkasi kujasten labyrintistä, ellet sitten ole varannut viiden tähden hotellia omalla laiturilla.

Näe[muokkaa]

Basilica di San Marco
Canal Grande eli Suuri Kanava
  • Pyhän Markuksen tori (Piazza San Marco), jossa sijaitsee Venetsian kuuluisimpia nähtävyyksiä, kuten kellotorni, kirkko, Dogen palatsi ja pulut.
  • Pyhän Markuksen basilika (Basilica di San Marco a Venezia) on Venetsian kuuluisin kirkko ja upea sekä sisältä että ulkoa.
  • Dogen palatsi Venetsian kaupunkivaltion johtaja oli titteliltään "doge" ja kaupungin hallinto sijaitsi Dogen palatsissa.
  • Huokausten silta Silta yhdistää Dogen palatsin (jossa oli myös tuomioistuin) ja vankilan. Nimensä silta on saanut huokailevista vangeista, joita siltaa pitkin kuljetettiin tuomiolle ja takaisin.
  • Canale Grande - Venetsian pääkanava. Tunnetuin silta on Rialton silta.
  • Muranon saari, jossa kuuluisia venetsialaisia lasiesineitä valmistetaan tänäkin päivänä.
  • Ghetto Euroopan vanhin juutalainen kaupunginosa.
  • Gondolit

Tee[muokkaa]

Vietä päivä merellä, ota vaporetto Muranoon (lasia), Buranoon (pitsiä) tai Lidoon (Kuolema Venetsiassa). Vältä paikkoja (kuten San Marcon tori) jossa kaikki tungeksivat, hakeudu syrjemmälle (kuten ghettoon) niin koet ikiaikaisen, ihanan ja rauhallisen Venetsian.

Jos haluat rentoutua rannalla. Kannattaa suunnata vaporettolla Lidoon, josta kävelymatka esplanadimaisen kadun päähän rannalle. Yksi hieno vaihtoehto on vuokrata pyörä lukuisista polkupyörävuokraamoista ja ajella kaunista saarta ympäri.

Osta[muokkaa]

Lasia, lasia, lasia. Mielikuvituksellisia maskeja, joiden taakse sopii kätkeä kasvonsa karnevaaliaikaan. Kaikkea mahdollista katumarkkinoilla.

Syö[muokkaa]

Syö vatsasi täyteen nauttimalla maailman kuulun Italialaisen keittiön antimia, joko kaikkein kalleimmissa ja hienoimmissa ravintoloissa San Marcon läheisyydessä tahi vaihtoehtoisesti hieman hiljaisemmalla ja tunnelmallisella pikkukadulla huokeammilla hinnoilla. Molemmissa on valinnan varaa ja varmasti löydät mieleisesi paikan. Jälkiruoaksi suussa sulavaa jäätelöä, jota saa lähes joka kadun kulmasta. Pienistä jäätelökojuista kannattaa ostaa todella maukasta irtopallojäätelöä.

Juo[muokkaa]

Kahvilat[muokkaa]

Baarit & pubit[muokkaa]

Yökerhot[muokkaa]

Tiedosto:Bedandbreakfast.jpg

Nuku[muokkaa]

  • Bed and Breakfast Ancient Venice, Dorsoduro 3171, - Calle delle Boteghe - 30123 Venezia (Italy), +39.3279824052 - +39.3296960084 (), [2].  edit

  • Hotel Ala, San Marco 2494 (campo Santa Maria dei Gigli), +39 041 5208333 (, fax: +39 041 5206390), [4]. 100.  edit

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Hotellihuoneisiin nousee kanaaleista näkymättömiä hyttysiä matkailijaa pureksimaan, mukaan hyttysvoidetta tai -pillereitä.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

¨gjlpgpljkptljltlkhljtlyjlty¨pjtyjkt

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot