Uruguay

Wikitravel
Etelä-Amerikka : Uruguay
noframe
Sijainti
noframe
Lippu
Uy-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Montevideo
Valtiomuoto Perustuslaillinen tasavalta
Valuutta Uruguayan peso (UYU)
Pinta-ala kokonaismäärä: 176,220 km2
maata: 173,620 km2
vettä: 2,600 km2
Väkiluku 3,386,575 (Heinäkuu 2002)
Kieli Espanja (virallinen), Portuñol tai Brasilero (Portugalia-Espanja sekoitus Brasilian rajalla)
Uskonto Roomalaiskatollisia 66%, Protestantti 2%, Juutalaisia 1%, ei-uskovia tai muita 31%
Puhelinnumero +598
Internet-domaini .uy
Aikavyöhyke (UTC) UTC -3

Uruguay sijaitsee Etelä-Amerikan itärannikolla ja on mantereen toiseksi pienin valtio. Se eroaa muista alueen maista mm. korkean lukutaitoasteen, suuren kaupunkikeskiluokan ja suhteellisen tasaisen tulonjaon vuoksi. Uruguayssa on yksi Etelä-Amerikan mielenkiintoisimmista pääkaupungeista, hurmaavia siirtomaa-ajan kaupunkeja ja kansainvälisesti tunnettuja rantalomakohteita. Ilmapiiri on varsin eurooppalainen ja ilmasto lauhkea.

Kello on 5 tuntia vähemmän kuin Suomessa.

Alueet[muokkaa]

Uruguayn kartta

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Pääkaupunki Montevideo sijaitsee vastapäätä Buenos Airesia. Montevideo muistuttaa Buenos Airesia ja sitä kutsutaan usein "Pikku Buenos Aireksiksi". Montevideon parlamenttitalo on monien mielestä maailman kaunein. Eurooppalainen rakennuskanta, runsaat muistomerkit, sekä viihtyisät kahvilat ovat ominaisia kaupungille. Montevideosta länteen sijaitsee maan tärkein maatalousalue, joka on kaunista nähtävää. Alueella on myös hyviä museokohteita tarjoava Paysandú, joka on Uruguayn toiseksi suurin kaupunki. Pääkaupungista itään mentäessä löytyy paljon turistien suosiossa olevia rantoja. Uruguayn paras rantaloman viettopaikka on kuitenkin maan kaakkoisosassa oleva Punta del Este, jossa aikaa voi viettää esim. kalastaen golfaten, sukellellen ja asumukseksi voi hankkia hulpean lomahuvilan.

Uruguayn suosituin urheilulaji on jalkapallo, koripallon ollessa toiseksi suosituinta. Elokuvat ja tanssiminen ovat suosittuja, mutta nuoret ihmiset käyvät myös teatterissa ja konserteissa.

Ilmasto Tam Hel Maa Huh Tou Kes Hei Elo Syy Lok Mar Jou
Max (°C) 22,5 22,2 20,3 17,0 13,7 10,9 10,5 11,1 12,8 15,1 18,3 21,0
Sademäärä (cm) 77 73 99 103 95 95 67 85 89 70 78 80

HUOM! Lämpötilat ovat keskilämpötiloja.

Ilmasto[muokkaa]

Talven (kesä-elokuu) keskilämpötila on +5-15c, mutta tuulet saattavat joskus olla hyvinkin purevia. Kesällä (joulu-maaliskuu) päivän keskilämpötilat ovat +23c tienoilla, joinakin päivinä lämpötila nousee yli +30c:n.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Uruguayssa on paljon kansainvälisiä lentokenttiä.

Junalla[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Puhu[muokkaa]

Espanja on maan kansallinen kieli ja sitä puhutaan kaikkialla. Uruguayssa espanjalla on oma paikallinen murre.

Portuñol (tai Brasilero) on espanjan ja portugalin sekoitus ja sitä käytetään Brasilian rajalla.

Montevideon ja Punta del Esten ulkopuolella puhutaan hyvin vähän englantia. Englantia puhutaan vain suosituimmissa turisti-paikoissa, ja joissakin ravintoloissa on englanninkielen taitoista henkilökuntaa. Muista ottaa sanakirja mukaan, mikäli et osaa espanjaa.

Osta[muokkaa]

Hintataso[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Uruguayssa syödään paljon lihaa. Tyypillistä on myös chivito, maukas ja kookas lihavoileipä. Pienempiin naposteltaviin kuuluu mm olímpicos (kolmioleivät) ja húngaros (mausteinen makkara hotdog-sämpylässä).

Juo[muokkaa]

Mate, paikallinen teentapainen yrttijuoma, tulee vastaan kaikkialla. Clericó, valkoviinin ja hedelmämehun sekoitus, on myös suosittua.

Lukuisat baarit ja kahvilat tarjoavat mahdollisuuksia illanviettoon ja yhdessäoloon pienen purtavan tai juotavan merkeissä.

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Koulujärjestelmä on Uruguayssa 12-vuotinen ja kaksitasoinen: kuusi vuotta peruskoulua ja kuusi vuotta toisen asteen koulua. Kaksi viimeistä toisen asteen kouluvuotta valmistavat oppilaita yliopisto-opiskeluun. Koulupuvut ovat pakollisia vain yksityiskouluissa. Kouluvuosi alkaa maaliskuussa ja päättyy marraskuussa. Uruguaylainen koulujärjestelmä on ennen kaikkea opiskelupainotteinen; opiskelun ulkopuolisia harrastuksia, urheilukerhoja yms. ei koulujen puitteissa yleensä juuri ole. Urheilu- ja muita aktiviteetteja on kuitenkin tarjolla runsaasti muualla kuin koulun puitteissa.

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Kunnioita[muokkaa]

Ota yhteyttä[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot