Torino

Wikitravel

Torino [1] on kaupunki Piemontessa.

Ymmärrä[muokkaa]

Torino on tunnettu autoteollisuudestaan. Kaupungissa järjestettiin talviolympialaiset 2006.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Torinon Casellen lentokenttä [2] sijaitsee 16 kilometrin päässä kaupungin keskustasta pohjoiseen. Kentältä on säännöllinen bussiyhteys. Suomesta ei ole suoria lentoja Torinoon vaan vaihto esimerkiksi Frankfurtissa on tarpeen. Suomesta on kuitenkin hyvät suorat yhteydet Milanon Malpensan kentälle, josta on kahden tunnin bussimatka Torinoon.

Autolla[muokkaa]

Kaupunkiin pääsee moottoriteitä pitkin joka suunnalta. Torino sijaitsee Ranskan ja Sveitsin rajojen läheisyydessä, ja Milanosta on matkaa noin 150 kilometriä.

Junalla[muokkaa]

Torinosta pääsee junalla [3] muualta Italiasta sekä Ranskasta ja Sveitsistä.

Liiku[muokkaa]

Torinossa on busseja, raitioteitä sekä köysirata. Lippuja myyvät mm. asemat ja tabaccheriat.

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Kävellen[muokkaa]

Metrolla[muokkaa]

Metro on rakenteilla.

Lisätietoja hankkeesta osoitteessa Metropolitana di Torino

Näe[muokkaa]

  • Mole Antonelliana, Via Montebello 20. Torinon 167 metriä korkea torni rakennettiin vuosina 1798-1888. Sen siluetti on yksi Torinon symboleista. Tornissa toimii kansallinen elokuvataiteen historian museo. Näköalahissi vie huipulle ihailemaan kaupungin kattoja. Noin €7.
  • Egyptimuseo, Via Accademia delle Scienze, 6, 011 561 7776, [4]. Maailman toiseksi paras egyptimuseo Kairon vastaavan jälkeen. €7.50.

Tee[muokkaa]

  • Jalkapallo on suosittu laji, kuten kaikkialla Italiassa, ja kaupungissa onkin kaksi joukkuetta Serie A-tasolla; Juventus [5] ja FC Torino [6]. Molemmat pelaavat kotiottelunsa Olympiastadionilla.

Osta[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Kahvilat[muokkaa]

Baarit & pubit[muokkaa]

Yökerhot[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Edulliset[muokkaa]

  • Bed and Breakfast Let e Colasion [7] - Corso Brunelleschi 46, 10141 Torino, Puhelin +39331.8083226.

Keskihintaiset[muokkaa]

Hintavat[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

  • Torino on huomattava pääteasema. Junia kulkee päivittäin Milanoon ja takaisin.
  • Välimeren rantalomakohteet ja Genova

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot