Tšekki

Wikitravel
noframe
Sijainti
noframe
Lippu
Ez-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Praha
Valtiomuoto tasavalta
Valuutta Tsekin kruunu (CZK) - "koruna"
Pinta-ala 78 866 km2
Väkiluku 10 235 455 (heinäkuu 2006 arvio)
Kieli tšekki
Uskonto katolisia 26.8%, protestantteja 2.1%, muita 12.1%, uskontokuntaan kuulumattomia 59%
Sähkö 230V/50Hz
Puhelinnumero 420
Internet-domaini .cz
Aikavyöhyke (UTC) UTC + 1

Tšekki eli Tšekin tasavalta (Česko, Česká republika) on pieni keskieurooppalainen valtio. Sen rajanaapureita ovat Saksa, Puola, Slovakia ja Itävalta. Tšekin pääkaupunki on Praha. Muita suuria kaupunkeja ovat Brno ja Ostrava.

Matkailuneuvonta[muokkaa]

Alueet[muokkaa]

Tsekin kartta

Tšekin tasavallassa on 13 hallinnollista aluetta (kraje, yksikkö - kraj) ja pääkaupunkialue (hlavní město):

  • Hlavní město Praha
  • Středočeský kraj
  • Jihočeský kraj
  • Plzeňský kraj
  • Karlovarský kraj
  • Ústecký kraj
  • Liberecký kraj
  • Královéhradecký kraj
  • Pardubický kraj
  • Olomoucký kraj
  • Moravskoslezský kraj
  • Jihomoravský kraj
  • Zlínský kraj
  • Vysočina

Kaupungit[muokkaa]

Prahan Kaarlensillan portti

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Tšekki ja Slovakia elivät pitkään yhtenäisenä valtiona, Tšekkoslovakiana. Vaikka maat eivät enää kuulu yhteen, on tšekkien ja slovakkien välinen yhteys säilynyt ja he pitävät toisiaan veljeskansoina.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Finnair, Norwegian ja CSA lentävät suoraan Helsingistä Prahaan.

Junalla[muokkaa]

Mm. Berliinistä ja Wienistä on junayhteydet Tšekkiin.

Autolla[muokkaa]

Tšekin moottoritiet ovat maksullisia. Tiemaksu suoritetaan ostamalla tuulilasin oikeaan alakulmaan kiinitettävän tarran rajalta tai huoltoasemalta. Tarroja on kolmenlaisia; viikon, kuukauden ja vuoden voimassaolevia.

Bussilla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Junalla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Puhu[muokkaa]

Tšekin virallinen kieli on tšekki. Englantia ymmärretään paikoissa joissa käy paljon matkailijoita. Monet tšekkiläiset puhuvat myös saksaa ja kommunikointi varsinkin vanhempien ihmisten kanssa onnistuu useimmiten saksaksi. Nuoret ikäluokat puhuvat englantia.

Osta[muokkaa]

Tšekin rahayksikkö on koruna (CZK).

Käteisostot ovat edelleen yleisiä, tosin kortilla maksaminen yleistyy koko ajan.

Hintataso[muokkaa]

Hintataso Tsekissä on huomattavasti alhaisempi kuin Suomessa. Prahassa tosin hiukan korkeampi kuin muualla maassa. Elintarvikkeiden hinnat ovat 44% Euroopan keskimääräistä hintatasoa alhaisempia, korotuksia tosin suunnitellaan. Syöminen ja juominen ravintoloissa on halpaa, 4 eurolla saa pääruuan ja juoman. Olutta saa halvimmillaan 20 korunalla eli 0,80 eurolla.

Syö[muokkaa]

Ravintolassa syöminen on edullisempaa kuin Suomessa. Tšekin perinteinen keittiö muistuttaa hieman saksalaista perinteistä keittiötä eli se on lihapainotteista; tyypilliseen tšekkiläiseen annokseen kuuluu joko makkaraa tai pihviä, perunasta tai jauhoista valmistettuja knöödeleitä (knedlíky) ja hapankaalia.

Juo[muokkaa]

Tšekki on yksi maailman suurimmista olutmaista. Maassa juodaan eniten olutta maailmassa per henkilö ja nykypäivän olut on peräisin tšekkiläisestä Plzeňin kaupungista.

Tšekkiläiset viinit tuotetaan pääasiassa Määrissä ja niitä kannattaa kokeilla. Tarjolla on erityisesti makeita viinejä, mutta myös kuivia ja puolikuivia löytyy.

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Tšekki on melko turvallinen maa ja noudattamalla yleistä varovaisuutta pärjää sielläkin. Taskuvarkaita on kuitenkin syytä varoa varsinkin Prahassa. Käytä vartioituja parkkipaikkoja aina kun on mahdollista. Älä jätä arvoesineitä näkyviin autoon. Älä jätä baarissa juomaasi vartioimatta, tyrmäystippoihin on törmätty.

Pysy terveenä[muokkaa]

Terveydenhoito Tšekissä on hyvä, joskin ei pohjoismaisella tasolla. Suomalaisen on hyvä hankkia eurooppalainen sairaanhoitokortti, jonka saa ilmaiseksi Kelasta. Kortilla turisti saa samanhintaista terveyspalvelua kuin paikalliset asukkaatkin.

Kunnioita[muokkaa]

Tšekkiläiset eivät miellä itseään kovin itäeurooppalaisiksi, mikä on hyvä muistaa. Muista aina sanoa Dobrý den (hyvää päivää) ja Na shledanou (näkemiin), kun lähdet pienestä kaupasta.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Tämä on käyttökelpoinen artikkeli. Sitä voisi käyttää, mutta se ei vedä vertoja matkaoppaalle. Sukella sisään ja auta tekemään siitä kattava!