Sveitsi

Wikitravel
noframe
Sijainti
noframe
Lippu
Sz-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Bern
Valtiomuoto tasavalta
Valuutta Sveitsin frangi (CHF)
Pinta-ala 41 285 km2
Väkiluku 7 489 370 (2006)
Kieli saksa, ranska, italia
Uskonto protestantteja ja katolaisia
Sähkö 230V/50Hz (eurooppalainen pistoke)
Puhelinnumero +41
Internet-domaini .ch
Aikavyöhyke (UTC) UTC+1

Sveitsi [1] sijaitsee Keski-Euroopassa.

Alueet[muokkaa]

Sveitsin kartta

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Samnaunin kylä

Ymmärrä[muokkaa]

Sveitsi on vuoristoinen maa Länsi-Euroopassa. Valtio sai alkunsa vuonna 1291, jolloin Uri, Schwyz ja Unterwalden (nykyinen Obwalden) sopivat valaliiton. Maalla on pitkät perinteet riippumattomuudessa, eikä se ole osallistunut esimerkiksi kumpaankaan maailmansotaan.

Valtiomuoto on erikoinen ja 26 hallintoalueella – kantonilla – on erittäin laaja itsehallinto ja mm. omat poliisivoimat. Virallisessa kielenkäytössä niihin viitataankin "tasavaltoina" (esim. Republic of Zürich) Poliittinen järjestelmä ei tue näyttävien valtiomiesten syntymistä.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Suurimmat lentokentät sijaitsevat Zürichissä ja Genevessä. Finnair [2] lentää suoraan molempiin Helsingistä, Blue 1 [3] vain Zürichiin.

Junalla[muokkaa]

Maahan pääsee junalla ainakin Saksasta (Zürichiin), Ranskasta (Geneveen) sekä Ranskasta (Baseliin). Osa Sveitsistä kuuluu TGV-verkon piiriin.

Autolla[muokkaa]

Autolla pääsee hyvin Sveitsiin naapurimaista. Sveitsi on allekirjoittanut Schengen-sopimuksen, joten rajanylitys on yleensä jouhevaa. Joitain pistokokeita saatetaan järjestää. Koska Sveitsi ei ole EU:n jäsen, kannattaa rajaa ylittäessä huomioida EU:n ulkorajojen maahantuontisäädökset.

Bussilla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

San Bernardinon vuoristosolan korkein kohta

Tieverkko Sveitsissä on alueen vuoristoisuudesta huolimatta melko kattava. Vuoristoteillä ajaminen on jännittävä kokemus, mutta pari asiaa pitää muistaa:

  • Ylämäet ja alamäet matalan ilmapaineen kanssa rasittaa moottoria. Pidä huolta siitä, että auton jäähdyttimessä on riittävästi jäähdytysnestettä. Jos jäähdytysneste alkaa kiehua, pysäytä auto paikalle jossa muu liikenne pääsee ohi.
  • Alamäessä kannattaa moottorijarruttaa (ajaa pienellä vaihteella) aina kun on mahdollista.
  • Ylöspäin ajavalla autolla on etuajo-oikeus.
  • Monissa vuoristosolissa on asuntovaunuilta pääsy kielletty.
  • Älä missään tapauksessa aja liian kovaa vuoristoteillä!

Moottoritiet ovat maksullisia Sveitsissä. Moottoritiemaksu suoritetaan ostamalla tarra (vignette) rajalta tai huolto-asemalta. Tarra kiinnitetään auton tuulilasiin ja se on voimassa vuoden loppuun.

Junalla[muokkaa]

Sveitsissä on erittäin toimiva junaverkko, jolla pääsee liikkumaan lähes kaikkialle. Maisemat ovat usein esteettisiä, mutta myös tunneleita on paljon. Kaukojunien lisäksi paikallisjunaliikenne on runsasta. Valtiollinen rautatieyhtiö on SBB-CFF-FFS (Schweizerische BundesBahnen - Chemins de Fer Fédéraux suisses - Ferrovie Federali Svizzere).SBB:n viralliset sivut Junaliput on Suomen hintatasoa. Junalipuissa ei tunneta opiskelija-alennusta. Paljon junalla matkustavan kannattaa ostaa vuoden voimassa oleva Half Fare Card, jolla saa kaikki junaliput puoleen hintaan.

Puhu[muokkaa]

Sveitsin viralliset kielet ovat italia, ranska, retoromaani ja saksa, eikä voi pitää itsestäänselvyytenä, että paikalliset osaavat kaikkia virallisia kieliä. Yleisin kieli on saksa, toisiksi yleisin ranska ja kolmanneksi yleisin italia. Retoromaania puhutaan lähinnä paikoittain maan itäosassa.

Englannilla tulee toimeen hyvin tai tyydyttävästi. Monet ilmoitukset ovat luettavissa myös englanniksi.

Osta[muokkaa]

  • Sveitsin armeijan linkkuveitsiä myydään melkein kaikkialla.
  • Sveitsiläistä juustoa ja suklaata.
  • Kelloliikkeitä on paljon.
  • Ainakin nuorison keskuudessa tunnettu laukkumerkki Freitag on kotoisin Sveitsistä. Lippulaivaliikkeitä sillä on Davosissa ja Zürichissä. Freitagin kotisivut

Hintataso[muokkaa]

Hintataso on pääsääntöisesti korkeampi kuin Suomessa. Monia tavaroita verotetaan kuitenkin kevyemmin, joten sääntö ei ole ehdoton.

Syö[muokkaa]

Sveitsissä on varsin tavallista syödä ulkona, korkeasti hintatasosta huolimatta. Sveitsiläisiin erikoisuuksiin kuuluvat rösti, raclette, fondue, müsli sekä erilaiset juustot ja suklaat,

Juo[muokkaa]

Ranskan- ja italiankielisissä osissa viini on yleinen juoma. Juomapuolella maan erikoisuuksiin kuuluu Ovomaltine-kaakao, Rivella-limu sekä erilaiset paikalliset liköörit.

Nuku[muokkaa]

Nukkuminen voi olla varsin kallista, etenkin matkailijoiden suosimilla alueilla.

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Sveitsi on maailman turvallisimpia maita.

Pysy terveenä[muokkaa]

Vesijohtovesi on juotavaa.

Kunnioita[muokkaa]

Ota yhteyttä[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot