Suomi

Wikitravel
noframe
Sijainti
LocationFinland.png
Lippu
Fi-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Helsinki
Valtiomuoto tasavalta
Valuutta euro (EUR)
Pinta-ala 338 144,53 km2
Väkiluku 5 279 245
Kieli suomi 92 % (virallinen), ruotsi 5,5% (virallinen), pieni saamen- ja venäjänkielinen vähemmistö
Uskonto luterilaisia 82,4 %, ortodokseja 1,1 %.
Sähkö 230V/50Hz
Puhelinnumero +358
Internet-domaini .fi
Aikavyöhyke (UTC) +2

Suomen tasavalta eli Suomi [1] (ruots. Republiken Finland, Finland) on valtio Pohjois-Euroopassa Itämeren rannalla. Se rajautuu idässä Venäjään, pohjoisessa Norjaan ja lännessä Ruotsiin; neljäs naapurimaa Viro sijaitsee Suomenlahden eteläpuolella. Ahvenanmaa on demilitarisoitu autonominen maakunta, joka kuuluu Suomeen.

Alueet[muokkaa]

central

Suomi jakautui vuoden 2009 loppuun asti viiteen lääniin, jotka olivat:

  1. Etelä-SuomiEtelä-Karjala, Päijät-Häme, Kanta-Häme, Uusimaa, Kymenlaakso
  2. Länsi-SuomiEtelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa, Pirkanmaa, Satakunta, Keski-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Varsinais-Suomi
  3. Itä-SuomiPohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Etelä-Savo
  4. Oulun lääniPohjois-Pohjanmaa, Kainuu
  5. Lapin lääni

Lisäksi Suomessa on yksi itsehallinnollinen maakunta:

  1. Ahvenanmaan maakunta

Kaupungit[muokkaa]

Suomen asukasluvultaan 20 suurinta kaupunkia ovat:

  1. Helsinki (~605 000)
  2. Espoo (~258 000)
  3. Tampere (~218 000)
  4. Vantaa (~206 000)
  5. Oulu (~191 000)
  6. Turku (~180 000)
  7. Jyväskylä (~133 000)
  8. Kuopio (~105 000)
  9. Lahti (~100 000)
  10. Kouvola (~88 000)
  11. Pori (~83 100)
  12. Joensuu (~74 000)
  13. Lappeenranta (~70 000)
  14. Hämeenlinna (~66 000)
  15. Vaasa (~65 000)
  16. Rovaniemi (~60 000)
  17. Seinäjoki (~60 000)
  18. Salo (~55 000)
  19. Kotka (~55 000)
  20. Mikkeli (~54 000)

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Tämä artikkeli käsittelee Suomea suomalaisen näkökulmasta koska useimmat tämän kieliversion käyttäjistä asuvat täällä. Itsestään selvät asiat on jätetty pois, ja yksittäisten paikkakuntien erikoisuudet löytää paikkakuntien omista artikkeleista.

Mene[muokkaa]

Suomesta on kattavat ulkomaanyhteydet.

Lentokoneella[muokkaa]

Ulkomaan lentoliikenteen solmukohdista ylivoimaisesti tärkein on Helsinki-Vantaan kenttä (Helsinki-Vantaa International airport), josta Finnair ja Blue1 pyörittävät toimintaansa ja jonne monet muutkin yhtiöt lentävät. Suoria lentoja [2] ei kuitenkaan joka paikkaan ole, joten usein on vaihdettava konetta esim. Kööpenhaminassa (SAS), Frankfurtissa (Lufthansa) tai Lontoossa (British Airways).

Hyvänä kakkosena tulee Tampere, joka on Ryanairin [3] Suomen lentojen keskus. Ryanairillä pääsee kyllä halvalla, mutta palvelu on hintansa veroista. Muita halpalentoyhtiötä tulee ja menee jatkuvasti, kts. Euroopan halpalentoyhtiöt.

Turusta ja Vaasasta on myös rajoitettuja ulkomaanlentoja, lähinnä Tukholmaan ja Kööpenhaminaan.

Air Baltic [4] lentää Riikaan Helsingin lisäksi Tampereelta, Oulusta, Kuopiosta, Lappeenrannasta ja Turusta josta pääsee myös suoraan Gdanskiin halpalentoyhtiö Wizz Airilla [5].

Junalla[muokkaa]

Suomesta on suoria ulkomaanyhteyksiä vain Pietariin ja Moskovaan. Ruotsiin ei pääse junalla, mutta monet junaliput (esim. InterRail) kelpaavat busseihin Kemin ja Luulajan välillä.

Autolla[muokkaa]

Autolla pääsee kaikkiin naapurimaihin Ruotsiin, Norjaan sekä Venäjälle.

Bussilla[muokkaa]

Helsingistä on bussiyhteys Pietariin. Lapista on bussiyhteyksiä Norjaan ja Ruotsiin. Jotkut vuorot jatkavat Helsinkiin asti, mm. joka perjantai kulkeva vuoro Nordkapista.

Laivalla[muokkaa]

Suomesta on lukuisia laivayhteyksiä naapurimaihin.

Puola[muokkaa]

Ruotsi[muokkaa]

Saksa[muokkaa]

Viro[muokkaa]

Helsinki-Tallinna:

Venäjä[muokkaa]

Ahvenanmaa[muokkaa]

Muut[muokkaa]

Latviaan ja Liettuaan ei ole säännöllistä reittiliikennettä, mutta erityisesti kesäisin järjestetään satunnaisia risteilyjä.

Liiku[muokkaa]

Suomi on maa, joka on hajautunut suuriin keskuksiin ja harvaan asuttuun maaseutuun. Suurissa keskuksissa on verraten hyvätasoinen julkinen liikenne. Suurempien kaupunkien välillä on kattava tarjonta junilla, busseilla ja lentokoneilla. Suurten keskusten ulkopuolisessa Suomessa pääkulkumuoto on henkilöauto, mutta suurimpaan osaan pienemmistäkin paikoista on silti mahdollista matkustaa joukkoliikenteellä hyödyntäen kattavaa kaukoliikenteen bussiverkostoa.

  • Matka.fi - Koko Suomen joukkoliikenteen reittiopas, hakee aikataulut osoitteiden perusteella

Bussillla[muokkaa]

Junalla[muokkaa]

  • VR - Junayhteydet Suomessa

Autolla[muokkaa]

Suomessa on hyvä tieverkko ja eurooppalaisella mittapuulla pääsee liikkumaan autolla varsin hyvin. Ruuhkia ei juurikaan esiinny Etelä-Suomen suurimpien kaupunkien sisäänmenoteiden ulkopuolella. Etenkin talvella ajaessa kannattaa tarkistaa mahdolliset liikennehäiriöt, tietyömaat ja kelitiedot Liikenneviraston sivuilta [19].

Puhu[muokkaa]

Suomessa puhutaan suomea Ahvenanmaata lukuunottamatta. Ahvenanamaan virallinen kieli on ruotsi. Ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli, joten myös ruotsin kielellä pärjää monissa paikoissa. Myös englantia ymmärretään lähes kaikkialla Suomessa. Lähes jokaisessa kahvilassa ja ravintolassa on englantia puhuvaa henkilökuntaa.

Osta[muokkaa]

Suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa on automarketteja joista läpikulkumatkailija voi ostaa kaiken tarpeellisen, erikoiskauppoja ei juurikaan ole suurimpien kaupunkien keskustojen ulkopuolella. Pienissä kyläkeskuksissa on yleensä ainakin yksi ruokakauppa. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella kauppojen valikoima on melko samanlaista kaikkialla. Monella paikkakunnalla voi myös ostaa leipää, kalaa ja käyttötavaroja torilta.

Hintataso[muokkaa]

Kansainvälisellä mittapuulla Suomi on kallis maa.

Syö[muokkaa]

Paikallisiin erikoisuuksiin kuuluu mm. mustamakkara Tampereella, kalakukko Kuopion seudulla sekä poronkäristys Lapissa.

Juo[muokkaa]

Suomessa vesijohtovesi on niin puhdasta, että sitä voi juoda sellaisenaan. Lapissa useimmat tunturipurot ovat juomakelpoisia, eikä vettä tarvitse välttämättä puhdistaa tai keittää ennen käyttöä. Retkeilijät juovat yleisesti järvi- ja jokivettä muuallakin Suomessa. Tämä ei kuitenkaan ole välttämättä lääketieteellisesti suositeltavaa.

Nuku[muokkaa]

Melkein jokaisesta kuntakeskuksesta löytyy ainakin yksi hotelli tai muunlainen majoitusliike. Hotelliketjujen hotellit sijaitsevat suurissa kaupungeissa tai laskettelukeskusten yhteydessä. Suurimpiin ketjuihin kuuluu Radisson Blu [20] Sokos [21], Cumulus/Rantasipi [22], Scandic [23], Best Western (http://www.bestwestern.fi/) ja Finlandia [24]. Kansainvälisellä mittapuulla hotellien hintataso on korkeahko.

Pysy turvassa[muokkaa]

Suomi on maailman turvallisimpia maita. Humalaiset ihmiset aiheuttavat toki jonkin verran ongelmia. Viikonloppuiltaisin kaupunkien keskustoissa liikkuu tavallista arki-iltaa enemmän ihmisiä ja juopuneita voi olla enemmän. Vaikka Suomi on suhteellisen rauhallinen maa kannattaa ennaltaehkäistä vaaratilanteet välttämällä syrjäisimpiä ja hiljaisempia katuja, sekä puistoja. Seurueen kanssa ei ole mitään hätää kunhan ei haasta riitaa kenenkään kanssa. Kaupungeissa liikkuu öisin poliisipartioita valvomassa järjestystä ja baarien, yökerhojen ja anniskeluravintoloiden ovilla on yleensä järjestyksenvalvojia. Poliisin tavoittaa yleisestä hätänumerosta 112.

Katso rikostilastoja: http://www.nationmaster.com/red/country/fi-finland/cri-crime&all=1

Pysy terveenä[muokkaa]

Suomessa terveydenhuolto on yksi maailman parhaista. Tämä ei silti tarkoita sitä, etteikö pitäisi olla varovainen. Käsiä pesemällä pääsee jo pitkälle. Lähes jokaisessa kyläkeskuksessa on jonkinlainen terveysasema. Pohjois-Lapissa tosin matka lähimmälle terveysasemalle voi olla pitkä. Hätänumero on 112.

Suomi on alkanut panostaa enemmän myös hyvinvointi-matkailuun.

Kunnioita[muokkaa]

Suomalaiset ovat ystävällisiä ihmisiä, jotka ottavat mielellään turisteja vastaan ja auttavat heitä. Vieraiden seurassa suomalaiset ovat aluksi varautuneita, mutta tutustumisvaiheen jälkeen luonteeltaan välittömiä, luotettavia ja melko suorasanaisia.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Suomessa on koko maan kattava GSM-verkko ja suuremmissa taajamissa myös 4G-verkko. Syrjäseuduilla puhelinverkko on välillä heikko, mutta yleensä puhelut kuuluvat sielläkin, tosin internet-yhteydet voivat olla hitaita.

Tämä on käyttökelpoinen artikkeli. Sitä voisi käyttää, mutta se ei vedä vertoja matkaoppaalle. Sukella sisään ja auta tekemään siitä kattava!

halvat lennot

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot