Somero

Wikitravel
Somerniemen kirkon kellotapuli

Somero [1] on kaupunki Varsinais-Suomessa.

Ymmärrä[muokkaa]

Vuonna 1867 perustettu, reilun 9000 asukkaan Somero, on tarmokas ja vireä maaseutukaupunki Varsinais-Suomessa. Sen naapurikuntia ovat Jokioinen, Koski Tl, Lohja, Loimaa, Salo, Tammela ja Ypäjä.

Kauniin luonnon ympäröimän ja historiallisen Hämeen Härkätien varrella sijaitsevan Someron motto on ”Juttu tääl onnistuu”. Kaupunki onkin tunnettu muun muassa yritteliäisyydestään, kattavasta kulttuuritarjonnastaan ja upeista maisemistaan, joissa on monipuoliset ulkoilumahdollisuudet. Somerolta löytyy sekä maaseudun rauhaa että pienen kaupungin menoa ja meininkiä! Tule ja ylläty!

Kaipasit sitten vauhtia ja pörisevää kulttuuria, seikkailuita tai rauhallisia luontoelämyksiä, Somerolta löydät niitä kaikkia. Somero tarjoaa nähtävää kaikenikäisille. Eloisan keskustan palveluiden lisäksi kannattaa tutustua vireisiin kyliin ja esimerkiksi niiden tilapuoteihin, joista voit hankkia ainutlaatuisia käsitöitä tilojen omista raaka-aineista valmistettuina.

Tule[muokkaa]

Somero sijaitsee Helsinki-Turku-Tampere-kolmion keskellä, teiden 1, 2 ja 10 välissä. Matka Helsingistä Somerolle taittuu reilussa tunnissa ja keskeisen sijaintinsa ansiosta Somerolle on helppo tulla monesta suunnasta.

Liiku[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Autolla liikkuminen on sujuvaa ja ilmaista parkkitilaa on runsaasti.

Bussilla[muokkaa]

Someron linja-autoasema sijaitsee pääkadun varrella ja sieltä lähtee joitakin bussivuoroja esimerkiksi Salon ja Forssan suuntaan, samoin Helsinkiin. Arkisin vuoroja on enemmän kuin viikonloppuisin.

Kävellen[muokkaa]

Someron keskustan alueella välimatkat ovat lyhyitä ja kävelyteillä on turvallista liikkua.

Näe[muokkaa]

Kirkot:

  • Someron kirkko: Georg Theodor Chiewitzin suunnittelema, vuonna 1859 rakennettu ja varhaista uusgotiikkaa edustava tiilikirkko. Järjestyksessään Someron neljäs kirkko. Kuuluu myös Tiekirkko-ketjuun
  • Someron kivisakasti: Entisten kirkkojen paikalla, Someron hautausmaalla, sijaitsee valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi ympäristöksi määritelty kivisakasti. Tämän Someron vanhimman rakennuksen rakentaminen aloitettiin 1490-luvulla.
  • Somerniemen kirkko: Nykyinen puukirkko on rakennettu intendentinkonttorin piirustusten mukaan vuonna 1813. Kirkko ja sen erillinen puutapuli sijaitsevat kauniilla paikalla Painionjärven rannalla.

Maisemia:

  • Hämeen Härkätie: Nauti Turusta Hämeenlinnaan kulkevan historiallisen reitin maisemista ja palveluista. Matkusta autolla, pyöräile tai vaikka patikoi!
  • Häntälän notkot: Häntäläntie 322, 31450 Somero. Tutustu harvinaislaatuisiin maisemiin ja sen runsaslukuiseen kasvi- ja eläinlajistoon luontopolulla. Pidä eväshetki laavulla ja laitumilla kulkevilla poluilla voit rapsutella lehmiä. Saatat törmätä myös uhanalaisiin lajeihin, kuten pikkuapollo-perhosiin. Koiran kanssa aluetta voi tutkia erillisellä Peuranpolulla, sillä koirien vieminen laitumille on kielletty, jos karja on ulkona.

Patsaita ja muita muistokohteita:

  • Badding- kioski Paratiisi: Helsingintie 920, 31460 Hirsjärvi. Kesäviikonloppuisin voit tutustua Rauli Badding Somerjoen (1947–1987) elämään ja juoda samalla kupposen kahvia edesmenneen laulajan muistokohteessa. Kioski on yksi Someron tunnetuimmista nähtävyyksistä.
  • Badding-pysäkki: Kiiruuntien ja Joensuuntien kulmassa voit istahtaa kuvanveistäjä Seppo Mannisen ja graafikko Heikki Paakkasen suunnittelemalle, bussipysäkkiä kuvaavalle muistomerkille. Seuranasi pysäkillä on yli kaksi metriä korkea Badding-figuuri.
  • Pentti Nikulan patsas: Kuvanveistäjä Sofia Saaren pronssinen muistomerkki on ensimmäinen Suomessa seiväshyppääjälle pystytetty patsas. Se sijaitsee Kiiruun puiston kulmassa, aivan pääkadun varrella.
  • Unto Monosen muistomerkki: Someron kaupungintalon puistossa, taidetalo Aholan edustalla, on tangosäveltäjä Unto Monosen muistolle omistettu graniittinen muistomerkki. Sen on suunnitellut Monosen ystävä, somerolainen Jorma Nordman.

Museot:

  • Someron torppamuseo: Museotie 1, 31400 Somero. Kolmestatoista 1700- ja 1800-luvun rakennuksesta koostuva museoalue, jossa on runsaasti myös kansatieteellisesti harvinaisia esineitä.
  • Mäkilän traktorimuseo: Käriläntie 10, 31530 Pyöli. Halli kätkee sisäänsä komean, toistasataa kattavan, traktorikokoelman lisäksi puimureita ja muita maataloustyökaluja, pienkalustoa, kotitaloustarvikkeita sekä maamoottoreita.
  • Savenvalajamuseo: Hämeen Härkätie 227, 31400 Somero. Savenvalaja Kalle Männistön vuonna 1932 rakentama verstas ja siihen liittyvä vaja museoitiin vuonna 1976, muutama vuosi hänen kuolemansa jälkeen.
  • Sauhutupamuseo: Varkaanniituntie 169, 31400 Somero. Jaatilassa, Talosen takamailla, sijaitsee vuonna 1885 rakennettu savupirtti. Lahjoituksena saatu yksihuoneinen, niukasti kalustettu ja iältään nuori savupirtti, on ollut museokäytössä vuodesta 1985.
  • Peltotyökalumuseo: Turuntie 8, 31400 Somero. Torppamuseota vastapäätä sijaitsevaan, ns. Pikkupappilan kivinavettaan on 1980-luvulta lähtien kerätty etupäässä 1900-luvun alkupuolelta olevaa muokkaus- ja puintikalustoa, jotka olivat liian uusia Torppamuseon 1800-luvun maisemaan.
  • Pitäjän makasiinit: Lainajyvämakasiinit sijaitsevat Kirkkojärven rannalla, Someron hautausmaata vastapäätä. Esillä noin 1500 museoesinettä, muun muassa Suomen vanhin, arvokkain ja samalla laajin ikeiden kokoelma sekä erittäin arvokkaat kaulauslauta- ja juomaleilikokoelmat.

Muita mielenkiintoisia:

  • Somerniemen kesätori: Helsingintie 1515, 31470 Somerniemi. Maankuulu kesätori kerää kesälauantaisin paikalle runsaasti myyjiä ja ostajia myös kauempaa. Nykyäänkin tapaamispaikkana toimivalla torilla voit tehdä löytöjä ja hankkia kotiinviemisiksi esimerkiksi tuoreita vihanneksia ja marjoja.
  • Hiidenlinna: Hiidenharjuntie 61, 31470 Somerniemi. Ainutlaatuinen, keskiaikaiseen tyyliin rakennettu kivilinna on jo itsessään taideteos, mutta sen vaihtuvat taidenäyttelyt, seikkailupuisto ja Ski-museo tekevät siitä myös koko perheelle sopivan vierailukohteen.
  • Kärsälän ruusutila: Vahlionkulmantie 155, 31400 Somero. Upeaa kukkaloistoa tarjoaa noin 250 ruusun suuruinen kokoelma, idyllisen pihamiljöön viereisessä ruusupuistossa. Tilalta löytyy myös yrttitarha, itämainen puutarha, matkamuistoja sekä kesäkahvila.
  • Someron kivimeijeri: Turuntie 1034, 31530 Pyöli. Näyttely-, työskentely-, kurssi- ja residenssikeskuksena uuden elämän saaneen vanhan meijerin pihapiirissä järjestetään monipuolista kulttuuri- ja taidetoimintaa.

Kartanot:

  • Hovilan kartano: Helsingintie 604, 31400 Somero. 1800-luvun rakennustapaa, tyyliä ja makua kunnioittaen restauroitu kartano tarjoaa huikeat puitteet esimerkiksi erilaisille juhlatilaisuuksille. Navetan yläkerran näyttelyn lisäksi kartanolla on myös muita vaihtuvia ja mielenkiintoisia näyttelyitä.
  • Härkälän kartano: Härkälänkuja 33, 31400 Somero. Yksilöllistä palvelua, maukkaita herkkuja ja aitoja elämyksiä. Tutustu muun muassa kartanon juhlaviin saleihin, patsaspuistoon, Kiinankabinettiin, Japaninhuoneeseen sekä näyttelytarjontaan.

Tee[muokkaa]

Luonto:

  • Häntälän notkot: Häntäläntie 322, 31450 Somero. Tutustu harvinaislaatuisiin maisemiin ja sen runsaslukuiseen kasvi- ja eläinlajistoon luontopolulla. Pidä eväshetki laavulla ja laitumilla kulkevilla poluilla voit rapsutella lehmiä. Voit törmätä myös uhanalaisiin lajeihin, kuten pikkuapollo-perhosiin. Kolmen kilometrin mittaiselta luontopolulta voit poiketa myös kilometrin mittaiselle erilliselle Peuranpolulle. Notkojen polun varrella on lisäksi laavu sekä rukoushuone. Koiran kanssa aluetta voi tutkia erillisellä Peuranpolulla, sillä koirien vieminen laitumille on kielletty, jos karja on ulkona.
  • Iso-Valkee: Murjuntie, 31470 Somerniemi. Kirkasvetisen järven ympäri kiertää noin 3 kilometrin mittainen luontopolku. Reitin varrella on kaksi laavua, uimapaikkoja ja käymälä.
  • Paimionjoki: Joki tarjoaa tekemistä ympäri vuoden. Virkistäydy Paimionjoella vaikka meloen tai joenvartta kulkien.

  • Patikoi: Reilun kahdeksan kilometrin pituinen reitti alkaa Esakalliolta ja vie Hovimäen leirintäalueelle. Reitti on pääosin metsäistä ajouraa ja sen varrella on kaksi laavua tulentekopaikkoineen.
  • Hiihdä: Someron Liikunnan ylläpitämä latuverkosto kattaa yhteensä 24 km latuja. Valaistut Ämyrin 2,4 km, Rankkulan 1,7 km ja Pitkäjärven 3 km mittaiset ladut ovat lumisena aikana aina hiihtokunnossa. Ämyrin perinteinen latu 4,5 km, Mäntypirtin 2 km, Pitkäjärven Kökkön lenkki 2 km sekä retkihiihtolatu Esikallio-Hovimäki 8,3 km kunnostetaan vähintään viikonlopuiksi lumiseen aikaan.

Uimarannat:

  • Nummijärven uimaranta: Linkintie 46, Kerkola, Somero
  • Salkolan uimaranta: Porintie, Salkola, Somero
  • Oinasjärven uimaranta: Rauhankalliontie, Somerniemi
  • Lammijärven uimaranta: Lammijärventie, Somero
  • Pitkäjärven uimaranta: Turuntie 1360, Somero
  • Pusulanjärven uimaranta: Turuntie 630, Somero
  • Härkälän uimaranta: Härkäläntie 165, Somero

Tanssi:

  • Esakallio: Salontie 40, 31400 Somero. Urheiluseura Someron Esan ylläpitämä lava.
  • Ämyri: Salkolantie 77, 31470 Somerniemi. 1952 avattu Somerniemen VPK:n ylläpitämä tanssipaikka.
  • Teeriharju: Salontie 962, 31450 Häntälä. Häntälän maamiesseuran ylläpitämä huvikeskus ja tanssilava.

Urheilua ja muita aktiviteetteja:

  • Elokuvateatteri Bio-Jukola: Jukolantie 3, 31400 Somero. Osta tuoretta popcornia ja istu 99-paikkaisen salin muhkeille penkeille nauttimaan elokuvaelämyksestä.
  • Someron keilahalli: Joensuuntie 18, 31400 Somero. Kuusi täyspitkää rataa, biljardi ja ravintola. Mukavaa tekemistä vähän isommallekin porukalle.
  • Someron Hevosharrastekeskus: Pärnämäentie 143, 31400 Somero. Viihtyisä ja tilava ratsastuskeskus tarjoaa monipuolisesti ratsastuskoulupalveluita ja kurssitoimintaa.
  • Sisumetsän seikkailupuisto: Hiidenharjuntie 61, 31470 Somerniemi. Haasta itsesi ja seikkaile korkealla puissa kiipeillen, vaijereiden varassa tasapainoillen tai riippusilloilla maisemista nauttien.
  • Saunatupa Pellavankukka: Katjoentie 11, 31400 Somero. Vuokraa saunatupa ja nauti löylyistä sekä muista Pellavankukan historiallisen miljöön monipuolisista palveluista.
  • Jäähalli: Joensuuntie 51, 31400 Somero. Kannusta jääkiekkoilijoita katsomosta tai suuntaa itse jäälle yleisöluistelun aikana.
  • Sporttiareena: Ruunalantie 5, 31400 Somero. Varaa vuoro ja haasta kaverisi sulkapallo- tai tennisotteluun.
  • Monitoimitalo: Kiiruuntie 6, 31400 Somero. Monitoimitalolta löydät kuntosalin, tatamin sekä palloilusalin. Monarilla järjestetään myös erilaisia myyjäisiä ja muita tapahtumia. Poikkea myös saman katon alla olevan uimahalliin.
  • Uimahalli Loiske: Kiiruuntie 6, 31400 Somero. Pulahda uinnille uuteen ja valoisaan uimahalliin!
  • SoMuRa –moottorirata: Salkolantie 571, 31470 Somerniemi. Vauhdikasta kilpa-ajoa Someron Urheiluautoilijoiden perinteisellä jokamiesluokan sora- ja asfalttiradalla.

Teatterit:

  • Somerniemen musiikkiteatteri: Somerniemen Musiikki- ja Teatteriyhdistys ry:n ylläpitämää kesäteatteri- ja musiikkitoimintaa Somerniemen kesätorin naapurissa.
  • Someron Tupanäyttämö: Havuharjuntie 23, 31400 Somero. Kesäteatteria jo vuodesta 1964 lähtien!
  • Myötätuulen teatteri: Hämeenojantie 32, 31520 Pitkäjärvi. Teatteriesityksiä niin aikuisille kuin lapsillekin kesä- ja talviaikaan.

Osta[muokkaa]

Someron keskusta on pieni, joten siellä olevat liikkeet ja ruokapaikat ovat kätevästi kävelymatkan päässä toisistaan. Pääraitilla paljon pieniä liikkeitä: poikkea vaikka jokaiseen! Palvelutarjonta on laaja.

Tehtaanmyymälät:

  • Pellavakeskus: Joensuuntie 49, 31400 Somero. Paikallisten ja lähialueiden tuottajien suoramyyntimyymälä, jossa järjestetään myös erilaisia taide- ja käsityönäyttelyitä. Tuotteita yli sadalta eri kädentaitajalta. Elixi Oil Oy:n tehtaanmyymälästä löydät myös suositut Elixin-tuotteet.
  • Someron Lanka: Ohratie 5, 31400 Somero. Haaveissa itse kudottu matto? Liikkeen valikoimista löydät matonkudontamateriaalien lisäksi kankaat, neulat, langat ja monet muut käsityötarvikkeet. Myynnissä myös valmiita mattoja ja loimia kutojille.
  • Someron Palvi: Lummetie 2, 31400 Somero. Someron Palvista löydät maukkaat makkarat, suussasulavat saunapalvit, säilykkeet ja muut itse tehdyt lihaherkut.

Tilapuodit:

  • Pirttilän tila: Vanha Torrontie 332, 31400 Somero. Tinki- ja ternimaitoa Pirttilän lypsykarjatilalta.
  • Urpolan tilapuoti: Isoniituntie 518, 31520 Pitkäjärvi. Lammas- ja pellavatuotteita, muun muassa taljoja, lihaa ja huovutettuja käsitöitä sekä pellavaisia pyyhkeitä, laudeliinoja ja pellavakimppuja.Satokaudella myös puutarhatuotteita.
  • Nokan lammastila: Häntäläntie 181, 31450 Somero. Tuoretta karitsanlihaa ja valmiita lihatuotteita, myös oman tilan lampaiden villasta valmistettua lankaa, villatuotteita ja taljoja.
  • Koivun Yrtit: Ristjoentie 181, 31450 Häntälä. Ilman lannoitteita viljeltyjä ja alhaisessa lämpötilassa kuivattuja mausteyrttejä. Tilan tavoitteena on tuottaa maailman parhaita yrttejä.

Syö[muokkaa]

  • Ravintola Hämeenportti: Sepänkatu 2, 31400 Somero.
  • Motelli-Kesäravintola Rantatupa: Vanhatie 13, 31400 Somero.
  • Someron Seurahuone: Vanhatie 9, 31400 Somero.
  • Autokioski: Joensuuntie 28, 31400 Somero.
  • Didim Kebab Pizzeria: Joensuuntie 42, 31400 Somero.
  • Linjuri Kebab Pizzeria: Joensuuntie 19, 31400 Somero.
  • Scan Burger & Fresto: Turuntie 2, 31400 Somero.
  • Tapion Grilli: Joensuuntie 9, 31400 Somero.
  • Jussin baari: Joensuuntie 33, 31400 Somero.
  • Toritupa: Joensuuntie 10, 31400 Somero.
  • Someron Keilahalli: Joensuuntie 18, 31400 Somero.
  • Vilukselan Teboil: Turun valtatie 210, 31520 Pitkäjärvi.

Juo[muokkaa]

  • Maken Kauppa ja Kuppila/Auranmaan Leipä: Turuntie 3, 31400 Somero.
  • Night Club Bar Hämeenportti: Sepäntie 2, 31400 Somero.
  • Café Rose: Joensuuntie 28, 31400 Somero.
  • Shell Somero: Joensuuntie 3, 31400 Somero.
  • Toritupa: Hämeentie 1, 31400 Somero:
  • Badding -kioski Paratiisi: Helsingintie 920, 31460 Hirsjärvi.
  • Horoskooppipuisto ja kesäkahvila Huvila Härkä: Hirveläntie 2, 31400 Somero.
  • Hovimäki Camping: Hovimäentie 28, 31460 Hirsjärvi.

Nuku[muokkaa]

Hotellit ja motellit:[muokkaa]

  • Hotelli Hämeenportti: Sepäntie 2, 31400 Somero. Puh. 040 743 2756, jaska.sevon(a)hameenportti.fi, www.hameenportti.fi
  • Motelli-kesäravintola Rantatupa: Vanhatie 13, 31400 Somero. puh. (02) 748 8117, 040 585 0600, rantatupa(a)gmail.com, www.rantatupa.fi

Majatalot ja muut majapaikat:[muokkaa]

  • Majatalo Myötätuuli: Hämeenojantie 32, 31520 Somero. Puh. 045 316 7280, majatalomyotatuuli(a)gmail.com, www.myotatuuli.net
  • Härkälän kartano: Härkälänkuja 33, 31400 Somero. Puh. 050 570 6226, myynti(a)harkalankartano.fi, www.harkalankartano.fi

Mökit ja camping:[muokkaa]

  • Hovilan kartano: Helsingintie 604, 31400 Somero. puh. 050 358 1600, arja(a)torkkomaki.fi, www.hovilankartano.fi, www.nettimökki.fi
  • Hovimäki Camping ja Hovimäen matkailukeskus: Hovimäentie 28, 31460 Hirsjärvi. Puh. 050 757 2132, hovimaki(a)hotmail.com, www.hovimakicamping.fi
  • Kökkön lomamökit ja leirintäalue: Turuntie 1247, 31520 Pitkäjärvi. Puh. (02) 784 1163, 0400 536 526, kokkonlomamokit(a)gmail.com, www.s-netti.com/kokko/
  • Pohjolan maatilamatkailu: Helsingintie 1150, 31460 Hirsjärvi. Puh. (02) 748 3572 ja 0400 110 504, www.lomarengas.fi
  • Seeterin kartano: Helsingintie 956, 31400 Somero. Puh. (02) 7483 565, 040 755 73 74, seeteri(a)kolumbus.fi, www.seeteri.fi

Pysy terveenä[muokkaa]

  • Someron apteekki: Turuntie 6, 31400 Somero, puh. (02) 748 5678, Avoinna ma-pe 8-19, la 9-15.
  • Terveyskeskus: Turuntie 44, 31400 Somero, puh. (02) 7792 511, Avoinna ma-to klo 8-19, pe klo 8-18, la ja su suljettu. (Muina aikoina päivystys Forssan sairaalassa, ajanvaraus puh. (03) 4191 2010)

Ota yhteyttä[muokkaa]

  • Kaupungintalon neuvonta: Joensuuntie 20, 31400 Somero, p. (02) 77911, info(a)somero.fi

Tämä on kattava artikkeli. Siinä on jo paljon tietoa kohteensa nähtävyyksistä, ravintoloista, hotelleista ja matkustustavoista. Sukella sisään ja paranna sitä entisestään - ehkä siitä jonain päivänä tulee tähti!