Rio de Janeiro

Wikitravel
Kaupunkinäkymä
Rion upeat rannat

Rio de Janeiro tai pelkästään Rio on Brasilian toiseksi suurin kaupunki ja kuuluisa maisemistaan, upeasta rantakulttuuristaan ja vuosittaisista karnevaaleistaan.

Jalkapallon MM 2014
Joseph Blatter - World Cup 2014.jpg

Rio on yksi jalkapallon MM 2014 kisojen järjestäjistä. Lisätietoja täältä.

Kaupunginosat[muokkaa]

Centro - Kaupungin talouskeskus sekä upeita historiallisia rakennuksia.

Zona Sul (Eteläalue) - Paljon hienostoalueita, upeat hiekkarannat kuten copacabana ja ipanema.

Zona Norte (Pohjoisalue) - Kansallismuseo, kaupungin eläintarha ja paljon muuta.

Zona Oeste (Lähsialue) - Nopeasti kasvava esikaupunki. Suurin osa vuoden 2016 olympialaista pidetään täällä.

Ymmärrä[muokkaa]

Usein luullaan, että Rio on Brasilian pääkaupunki, mutta tämän kunnian se kuitenkin menetti kun vuonna 1960 Brasíliasta tuli valtion pääkaupunki. Kaupungissa on valtavasti nähtävää, kuten upeat hiekkarannat Ipanema ja Cobacabana.

Kaupungissa pelataan otteluita jalkapallon vuoden 2014 MM-kisoissa ja 2016 järjestetään kesäolympialaiset.

Tule[muokkaa]

Rio de Janeiroon ei ole suoria lentoja Suomesta. Euroopasta Rioon lentää Air France, British, Iberia ja TAP.

Kansainväliset lennot laskeutuvat Galeão - Antônio Carlos Jobim lentokentälle (IATA: GIG). Lentokenttä sijaitsee noin 20km päässä kaupungin keskustasta. Useimmiten tullin tai maahanmuuttotoimiston kanssa ei ole ongelmaa, varaudu kuitenkin pitkään odotukseen lentokentällä.

Busseja lentokentältä kaupunkiin kulkee noin 30 minuutin välein kello 5:30-22:00. Busseissa ei yleensä vaihdeta yli 20 realin seteleitä, joten muista pikkurahat!

Takseja lentokentällä on yleensä kahdenlaisia. Heti ulostuloaulan edestä löytyy standardin keltaisia takseja, mutta ne ovat tavallisia, noin 100 metriä kauempaa löytyviä takseja merkittävästi hintavampia.

Liiku[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Autolla ajaminen on parasta jättää muille Riossa. Liikenne on joskus kaottista. Jos kuitenkin päätät urheilla, niin muista, että paikalliset eivät yöaikaan aina pysähdy punaisissa liikennevaloissa ryöstöjen pelossa – tai joutuakseen nopeammin perille.

Taksilla[muokkaa]

Riossa on helponta liikkua taksilla. Lailliset taksit ovat keltaisia sinisellä raidalla. Kilometritaksat eivät ole kovin kalliita Riossa, mutta etäisyydet voivat olla pitkät. Matka lentokentältä copacabanalle maksaa noin 50 realia (16 euroa). Liikenneruuhka ovat Riossa yleisiä ja usein erittäin pahoja. Matka ipanemalta bussiterminaalille voi kestää jopa 1,5 tuntia, joten varaa aikaa matkustamiseen.

Bussilla[muokkaa]

Busseilla on omat kaistansa, joten kaupungin ruuhkat eivät vaikuta niiden toimintaan merkittävästi. Erityisesti Zona Sulin alueella kannattaa harkita bussilla kulkemista, sillä linjoja on paljon ja busseja kulkee usein. Bussilinjoja on kaupungissa yli 100 ja niitä hoitaa usea eri yksityinen firma, joten kannattaa kysyä paikallisilta neuvoa ennen seikkailemaan lähtemistä.

Kävellen[muokkaa]

Riossa kaikki ranta-alueet on hyviä kävelypaikkoja. Leblon-Ipanema-Copacabana-Leme on lähes 10km – ja sitten takaisin. Viikonloppuna toinen ajoradoista on suljettu ja varattu kävelijöille ja pyöräilijöille. Cobacabanalta voi menna myös keskustan lentokentälle saakka Botafogon ja Flamengon rantojen kävelyteitä pitkin.

Metrolla[muokkaa]

Riossa metro on turvallinen, siisti ja nopea liikkumismuoto keskustan ja Copacabanan sekä Ipaneman välillä.
Rion metrokartta

Näe[muokkaa]

Kristus-patsas "O Cristo Redentor"
  • Kristus-patsas. Yksi maailman seitsemästä uudesta ihmeestä.  edit

38 metrin patsas sijaitsee 710 m korkean Corcovado-vuoren huipulla. Sieltä on henkeäsalpaavat näkymät kaupunkiin ja rannoille.Vuorelle pääsee sekä autolla että junalla ja loput 200m liukuportailla, joten se soveltuu myös huonokuntoisille. Junamatka on ehdottomasti mielenkiintoisempi kokemus.

Corcovado vuori sijaitsee Tijucan kansallispuistossa. Puisto on maailman suurin kaupungissa oleva puisto.

  • Sokeritoppavuori. Vuori joka on nimetty muodonsa mukaan ja on olennainen osa Rio de Janeiron kaupunkinäkymää  edit
  • Maracanã. Yksi maailman suurimmista jalkapallostadioneista. Aidossa brasilialaisessa jalkapallo-ottelussa on tunnelmaa. Matkalijan on kuitenkin muistettava että tunnelma voi muuttua tappeluksi; jalkapallohuliganismi on suhteellisen yleinen ilmiö Brasiliassa.  edit

Tee[muokkaa]

  • Rion karnevaali. Maailmankuulu karnevaali joka järjestetään helmikuussa  edit
  • Copacabana, Ipanema ja muut Rion rannat.  edit
  • Musiikki. Rio on musiikin ystäville erityisen hyvä matkakohde. Erilaiset etelä-amerikan tyylilajit kuten samba, bossa nova, tango ja uset uudemmat, elektronisemmat tyylilajit ovat hyvin edustettuina, erityisesti kaupungin keskustan lopa alueella.  edit

Osta[muokkaa]

Rahaa kannattaa nostaa vain pankkien automaateista, sillä ne ovat turvallisimpia ja usein muilla automaateilla voi olla käyttömaksuja.

Etenkin katukaupoilla ostoksista kannattaa tingata. Toisaalta ostoskeskuksissa ja kivijalkakaupossa tikaaminen on epäkohteliasta. Turisteilta (gringo) voidaan pyytää korkeampia hintoja, joten on hyvä olla perillä mitä asiat oikeasti maksavat. Esimerkiksi olut rannalla pitäisi maksaa vain 3-4 realia. Osa tuontitavarasta on erittäin kallista erilaisten verojen takia, mutta esimerkiksi brasiliassa teetetyt vaatteet ovat edullisia.

Syö[muokkaa]

Riosta löytyy ruokaa kaikkeen makuun. Paikalliseen ruokaan kannattaa tutustua esimerkiksi "comida a kilo" -ravintoloissa, joissa maksat lautaselle kasatun ruoan painon mukaan. Jos tosinälkä yllättää löytyy kaupungista myös paljon rodízio eli buffet ravintoloita. Meren ja pitkän rantaviivansa ansioista Riossa on tarjolla myös paljon upeaa merenelävää.

Jos mikään paikallinen tai vieras ei maistu, löytyy kaupungista tietenkin tutut ja turvalliset pikaruokaketjut.

Juo[muokkaa]

  • Caipirinha - Erinomainen kesäjuoma, joka valmistetaan cachaça:sta (sokeriruokomehusta valmistettua alkoholia), limestä, sokerista ja jääpaloista.
  • Mehubaarit - Melkein jokaisesta kadunkulmasta löytyy jonkinsortin mehubaari tai -kärry. Tuorepuristetut hedelmämehut ovat todellista herkkua kuumina kesäpäivinä.

Kahvilat[muokkaa]

Baarit & pubit[muokkaa]

Yökerhot[muokkaa]

Klubituksesta tykkääville Riosta löytyy paljon erilaisia yökerhoja ja reiveijä erityisesti elektronisesta musiikista pitäville. Naiset pääsevät yleensä klubeille halvemmalla tai ilmaiseksi ja naisten suhde miehiin on yleensä noin 1/3.

Nuku[muokkaa]

Sona Zul:lin alueelta löytyy Rion upeimmat ja suosituimmat hotellit.

Edulliset[muokkaa]

Flamengon ja Cateten läheisyydessa on paljon edullisempia yöpymisvaihtoehtoja.

Keskihintaiset[muokkaa]

Hintavat[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Rio de Janeirossa riski joutua aseistettujen katujengien ryöstämäksi on todellinen, varsinkin jos selvästi näyttää turistilta. Pahamaineisiin slummeihin (favelas) ei missään tapauksessa pidä mennä, tilanteesta kertoo se että tavallinen poliisikaan ei sinne mene kuin poikkeustapauksessa vaan näistä alueista vastaa sotilaspoliisin erikoisjoukot BOPE.

Rahaa kannattaa pitää mukana vain tarvittava määrä turvallisuus syistä.

Pysy terveenä[muokkaa]

Kannattaa pitää hyttysmyrkkyä mukana, erityisesti denguekuume-epidemian varalta.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot