Porvoo

Wikitravel
Taloja Vanhassa Porvoossa

Porvoo [1] (ruotsiksi Borgå) on kaupunki Suomessa Uudenmaan maakunnassa.

Ymmärrä[muokkaa]

Porvoo on Suomen toiseksi vanhin kaupunki. Alueella on ollut asutusta jo 1200-luvulta lähtien ja ensimmäiset kirjalliset merkinnät Porvoosta löytyvät 1300-luvun alusta. Kaupunkioikeuden Porvoo sai noin vuonna 1380. Keskiajalla Porvoo oli tärkeä kaupan keskus. Sen kautta kulki mm. koko Hämeen turkiskauppa.

Porvoo on poltettu/palanut kaksi kertaa: 1700-luvun alussa Isonvihan aikana sekä kesäkuussa 1760. Porvoon rakennushistoriallisesti merkittävän vanhan osan rakennukset ovat peräisin toisen palon jälkeiseltä ajalta.

Porvoon kaupunki ja Porvoon maalaiskunta yhdistyivät 1.1.1997 Porvoon kaupungiksi.

Tule[muokkaa]

Porvoon kartta

Autolla[muokkaa]

Porvooseen pääsee Helsingistä valtatietä 7 ja seututietä 170. Ajomatkaa on noin 50 kilometriä.

Bussilla[muokkaa]

Porvooseen kulkee Helsingistä päivittäin useita busseja, sunnuntaisinkin puolen tunnin välein, joista toinen pikavuoro. Arkisin ruuhka-aikaan pelkästään vakiovuoroja on neljä tunnissa. Hitaammilla ja halvemmilla vakiovuoroilla matka taittuu 1-1,5 tunnissa. Kalliimmilla pikavuoroilla matkaan kuluu noin tunti. Ero matka-ajoissa ei ole siis yleensä pikavuorojen lisämaksun arvoinen. Moottoritietä kulkevat vakiovuorot voivat olla jopa pikavuoroja nopeampia ja edullisempia. Vakiovuorolippu Helsingin keskustassa maksaa kymmenisen euroa suuntaan.

Laivalla[muokkaa]

Porvooseen on laivayhteyksiä Helsingistä. Matka kestää vajaat 3,5 tuntia.

Junalla[muokkaa]

Kesäisin Porvooseen pääsee museojunalla Keravalta. Matka kestää noin tunnin. Tarkempi aikataulu sekä hinnasto löytyvät internetistä [2].

Liiku[muokkaa]

Porvoo on turistille tarpeeksi pieni jalkaisin liikkumiseen. Keskustan ulkopuolelle pääsee helpoiten taksilla tai omalla autolla.

Näe[muokkaa]

Joen viereiset ranta-aitat
  • Museojunan seisake
  • Porvoon tuomiokirkko
  • Ranta-aitat
  • Vanha Porvoo

Tee[muokkaa]

Vanha Porvoo on tutustumisen arvoinen kävelykohde. Jokirannan toiselta puolelta on hyvä näköala ranta-aittoihin, joista Porvoo tunnetaan.

Osta[muokkaa]

Vanhassa Porvoossa on paljon pikkuliikkeitä, jotka myyvät lähes kaikkea käsitöistä ruokatavaroihin. Liikkeet ovat varmimmin auki kesäisin.

Suklaatehdas Brunbergilla on myymälä vanhassa kaupungissa ja tehtaanmyymälä keskustan ulkopuolella (Teollisuustie 19 B).

Paremman suklaan ystäville on Pieni Suklaatehdas Tuomiokirkon lähellä (Kirkkotori 1).

Syö[muokkaa]

Pikaruokapaikat, pizzeriat

  • Ararat
  • Hesburger
  • Kotipizza
  • McDonals
  • Porvoon Pizzeria

Parempia:

Juo[muokkaa]

Kahvilat[muokkaa]

  • Wayne's Coffee
  • Porvoon Paahtimo[3]

Baarit & pubit[muokkaa]

  • Ravintola Iiris
  • Ravintola Kaarlo
  • Pub Walters
  • Bar & Bistro Viivi
  • Joella
  • Barracuda
  • Glory Days
  • Seagull

Yökerhot[muokkaa]

  • Bepop/Amarillo
  • Seurahovi
  • Pulse
  • Bar Soho

Nuku[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot