Porto

Wikitravel

Porto on Portugalin toiseksi suurin kaupunki. Se sijaitsee maan pohjoisosassa, Douro-joen suulla. Paikalliset kutsuvat Portoa myös Oportoksi.

Ymmärrä[muokkaa]

Porto on persoonallinen ja hurmaava vanha kaupunki. Sen historiallinen keskusta, Ribeira, sijaitsee Douro-joen jyrkällä penkereellä, ja on yksi Unescon maailmanperintökohteista. Porto on pohjoisen sijaintinsa ja Atlantin läheisyyden vuoksi melko tuulinen ja talvella sateinen, joten se ei ole Algarven kaltainen rantalomakohde, mutta tarjoaa paljon nähtävää ja koettavaa pidennetyn viikonlopun ajaksi.

Tule[muokkaa]

Portoon voi tulla esim. Lontoosta tai Helsingistä lentämällä Lissaboniin ja jatkamalla Portoon. Sá Carneiron lentoasema (IATA: OPO) 15 km kaupungin keskustasta. Ryanair tarjoaa edullisia lentoja Tampereelta Pirkkalan lentoasemalta esim. Frankfurt Hahniin, josta voi jatkaa Portoon.

Liiku[muokkaa]

Porton historiallisessa keskustassa pääsee parhaiten kulkemaan kävellen, joskin korkeuserot ovat merkittävät ja hyvät kävelykengät tulevat tarpeeseen. Julkisen liikenteen Andante-korttijärjestelmään ja sen vyöhykkeisiin kannattaa tutustua tarkemmin, jotta osaa valita oikean lipun. Taksit ovat edullisia, keskustan sisällä matka maksaa noin 5 euroa. Turisti-infosta saa julkisen liikenteen linjakartan.

Autolla[muokkaa]

Porton keskustan kadut ovat ruuhkaisia, kapeita ja usein yksisuuntaisia. Mikäli mahdollista, ajamista keskustassa kannattaa välttää. Omalla autolla liikuttaessa kaikki arvotavarat ja elektroniikka kannattaa pitää poissa näkyvistä. Vaikka kaupunki on yleisesti ottaen turvallinen, automurrot ja autokaappaukset ovat Portugalissa ongelma.

Bussilla[muokkaa]

Bussiverkosto on laaja ja monista linjoista merkittävimpiä satunnaisen matkaajan kannalta ovat bussit merenrantaan. Bussi 500 kulkee São Benton juna-aseman edestä maisemareittiä joenrantaa pitkin Castelo de Queijon liikenneympyrään ja siitä edelleen Matosinhosin kaupunkiin. Reitti on kaunis, mutta viikonloppuisin monesti ruuhkainen.

Kävellen[muokkaa]

Kaupungin historialliseen keskustaan pääsee parhaiten tutustumaan kävellen. Mikäli kunto loppuu kesken, voi joenrannasta nousta takaisin kaupalliseen keskustaan funicular-hissillä, jossa käy Andante-järjestelmän julkisen liikenteen matkalippu.

Metrolla[muokkaa]

Portossa on vuonna 2004 valmistunut viihtyisä ja turvallinen metroverkosto.Porton metrolla pääsee kulkemaan edullisesti ympäri kaupunkia, kuten myös naapurikaupunkeihin. Nimestään huolimatta metro kulkee pääosin maan päällä.

Näe[muokkaa]

Porto on kuuluisa väkevästä (20%) ja makeasta portviinistään, jonka valmistusprosessiin pääset tutustumaan joen vastapuolella sijaitsevan Vila Nova de Gaian kaupungin rannalla. Siellä sijaitsee kymmeniä eri kokoisia portviinikellareita, jotka ottavat vierailijoita vastaan noin kello 10-18 välillä. Muutaman euron hintainen kierros kellarissa sisältää myös portviinimaistiaisen.

  • Pavilhão Rosa Mota
  • Museu Romantico
  • Soares dos Reis (taidetta)
  • Valokuvamuseo
  • Fundação de Serralves (taidegalleria)

Tee[muokkaa]

Varaa itsellesi päivä ja mene kiertoajelulle. Kävele kaupungilla, nauti maisemista ja tunnelmasta. Tutustu upeisiin kirkkoihin. Joenrannasta pääset myös ihastelemaan maisemia 50 minuutin jokiristeilylle tai päiväristeilyille ylös Douro-joen viininviljelysalueille.

Osta[muokkaa]

Portossa on paljon kauppoja ja hyvät ostosmahdollisuudet. Santa Catarina, lähellä Bolhãon metroasemaa, on kaupungin pääostoskatu. Kadunvarren pienet kaupat ovat auki n. 10-18. Monet pienet liikkeet sulkevat ovensa lounasaikaan. Suurempia ostoskeskuksia löytyy kaupungin keskustan ulkopuolelta. Ne ovat auki klo 23 asti.

Dolce Vita on ostoskeskus Stadio de Dragãon metropysäkin lähellä, FC Porton jalkapallostadionin vierestä

Norte Shopping on Sete Bicasin metroaseman lähellä.

Ruokaostoksia varten keskustasta löytyy Pingo Doce -ketjun kauppoja, joissa valikoima on runsaampi kuin Minipreco- tai Minimercado-ketjujen kaupoista.

  • MUUDA os. Rua do Rosário, puh. 294-4050-522, (e-mail: Info@muuda.com) [1]

Syö[muokkaa]

Lounasaika on perinteisesti klo 12-15 välillä, illallisaika klo 19-22. Mikäli nälkä pääsee yllättämään ruoka-aikojen välissä, ostoskeskusten pikaruokalat tarjoavat ruokaa ja kahvilat pieniä suolapaloja, "lancheja".

Portugalilainen ruokakulttuuri voi tuntua muihin etelä-Euroopan maihin verrattuna pelkistetyltä ja vähämausteiselta. Portugalilainen keittiö ei varsinaisesti kilpaile kulinaristisista ykköspalkinnoista, joten siihen kannattaa suhtautua funktionaalisesti ja seikkailunhaluisesti. Perinteiseen tapaan ruoanvalmistuksessa hyödynnetään koko eläin, joten kokeile rohkeasti paikallista perinneruokaa, lehmän verkkomahaa (tripas), sekä muita liharuokia.

Meren läheisyydestä johtuen kalaravintoloita kannattaa suosia. Paikalliset kalat, dourada, robalo sekä kalmarit (lulas) ja mustekalat (polvo). Perinteisesti parhaita kalaravintoloita löytää Matosinhosin naapurikaupungista. Lähellä San Franciscon kirkkoa herkullista ruokaa tarjoaa ravintola Cozzza Rio.

Juo[muokkaa]

Douro-joen viinit ja portviini

Kahvilat[muokkaa]

Porto on täynnä ihania ja edullisia kahviloita. Maistele erilaisia leivoksia ja nauti espressosta.

Baarit & pubit[muokkaa]

Viikonloppuisin yöelämää löytyy puolenyön jälkeen esim. Rua Galeria de Parisin ympäristöstä.

Yökerhot[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Edulliset[muokkaa]

  • Hospedaria Novo Mundo, Rua Conde de Vizela. Vaatimaton mutta asiallinen majatalo aivan Porton ydinkeskustassa lähellä São Benton rautatieasemaa. Huonehinnat n. 20-30e. Etenkin talvikaudella kannattaa tinkiä, samoin jos aikoo yöpyä useamman yön.
  • Alma Porto Hostel, Rua do Bonfim, 305B. Puhelin: +351 914 049 326/914 306 011. Sähköposti: almaportohostel@gmail.com [2]

Keskihintaiset[muokkaa]

Hintavat[muokkaa]

  • inPatio Guest House, Patio de Sao Salvador 22, (+351) 22 208 5477 (, fax: (+351) 22 208 5479), [3]. 70-110€.  edit

Pysy turvassa[muokkaa]

Portossa on turvallista liikkua, toisin kuin esim. Lissabonissa, jota sävyttävät erilaiset taskuvarkaat ja kerjäläiset. Kaduilla partioi poliiseja ympäri vuorokauden ja kaupungilla on rauhallista. Pimeimpiä kujia on toki syytä välttää, kuten kaikkialla.

Pysy terveenä[muokkaa]

Hanavesi on juomakelpoista, mutta kuten kaikkialla, herkkävatsaisimmat voivat saada oireita.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot