Pohjois-Savo

Wikitravel
Eurooppa : Pohjoismaat : Suomi : Itä-Suomi : Pohjois-Savo
Kuopion kaupungintalo

Pohjois-Savo sijaitsee Itä-Suomessa.

Kaupungit[muokkaa]

Kunnat[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Pohjois-Savon suurin lentokenttä sijaitsee Kuopiossa. Helsingistä on lentoja sinne joka päivä maanantaista perjantaihin, jokainen kello 6. 15. Toinen lentokentta on Varkaudessa, mutta toistaiseksi reittilennot ovat pysahdyksissa.

Junalla[muokkaa]

Pohjois-Savoon pääsee junalla lähes kaikkialta Suomesta. Suorat yhteydet ovat Helsinkiin, Mikkeliin, Kajaaniin, Joensuuhun, Ouluun, Pieksämäelle, Tampereelle ja Lahteen.

Rautatieasemat Pohjois-Savossa:

  • Kuopion rautatieasema ( Kuopio)
  • Varkauden rautatieasema ( Varkaus)
  • Iisalmen rautatieasema ( Iisalmi)
  • Siilinjärven rautatieasema ( Siilinjärvi)
  • Kiuruveden rautatieasema ( Kiuruvesi)
  • Sukevan rautatieasema ( Sonkajärvi)
  • Suonenjoen rautatieasema ( Suonenjoki)
  • Lapinlahden rautatieasema ( Lapinlahti)

Autolla[muokkaa]

Autolla pääsee Pohjois-Savoon lähes joka paikasta Suomea.

Pohjoiseen Valtatie 5 kulkee Pohjois-Savon alueella seuraavien paikkakuntien kautta: Varkaus-Leppävirta-Kuopio-Siilinjärvi-Lapinlahti-Iisalmi-Sonkajärvi. Tie jatkuu Sonkajärveltä Kajaaniin ja sieltä Kuusamon kautta Sodankylään.

Etelään Valtatie 5 kulkee seuraavien Pohjois-Savon paikkakuntien kautta: Sonkajärvi-Iisalmi-Lapinlahti-Siilinjärvi-Kuopio-Leppävirta-Varkaus. Varkaudesta tie jatkuu Mikkeliin ja sieltä Heinolaan, johon tie päättyy, mutta Heinolasta on suora yhteys Helsinkiin valtaie 4:ää pitkin.

Länteen Kantatie 77 kulkee seuraavien Pohjois-Savon paikkakuntien kautta: Siilinjärvi-Maaninka-Pielavesi-Keitele. Keiteleeltä tie jatkuu Viitasaaren kautta Kyyjärvelle, josta tie jatkuu valtatie 16:sta Ylistaroon asti, jossa se vielä kerran vaihtuu valtatie 18:sta. Käytännössä koko Siilinjärvi-Vaasa väli on sama tie, mutta tien numero vaihtuu useaan otteeseen.

Itään Itään pääsee kantatie 75:ttä pitkin. Se kulkee välin Siilinjärvi-Nilsiä-Rautavaara. Rautavaaralta tie jatkuu Nurmeksen kautta Kuhmoon. Joensuuhun pääsee valtie 9:ää pitkin, joka kulkee välin Rautalampi-Suonenjoki-Kuopio-Riistavesi-Tuusniemi. Tuusniemeltä tie jatkuu Outokummun kautta Joensuuhun.

Välimatkoja Kuopiosta:

  • Helsinkiin 390 km
  • Ouluun 288 km
  • Tampereelle 295 km
  • Rovaniemelle 506 km
  • Turkuun 455 km

Iisalmesta:

  • Helsinkiin 470 km
  • Ouluun 203 km
  • Tampereelle 375 km
  • Rovaniemelle 420 km
  • Turkuun 535 km

Varkaudesta:

  • Helsinkiin 316 km
  • Ouluun 362 km
  • Tampereelle 274 km
  • Rovaniemelle 581 km
  • Turkuun 432 km

Bussilla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Pohjois-Savo on sisämaassa, joten siellä ei ole hyvää vesiliikennettä. Omalla veneellä pääsee vesistöjä pitkin. Kesällä Kuopion Kallavedellä liikenneöi M/S Ukko, joka järjestää pieniä maakunnan sisäisiä reittejä.

Liiku[muokkaa]

Puhu[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Pohjois-Savon tunnetuin herkku on kalakukko. Sitä myydään kaupoissa ympäri maakunnan ja suurimmilla toreilla (mm. Kuopion tori). Pohjois-Savossa on myös paljon ravintoloita esim. Kuopiossa, Iisalmessa ja Varkaudessa.

Juo[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot