Pohjois-Korea

Wikitravel
Itä-Aasia : Pohjois-Korea
Varoitus matkustajalle

Varoitus: : Pohjois-Korea on erittäin arvaamaton maa. Se on maailman sulkeutunein valtio. Pohjois-Koreassa tehdään paljon ihmisoikeusrikkomuksia, jotka kohdistuvat yleensä pohjoiskorealaisiin. Maa on kuitenkin joskus kaapannut ulkomaalaisia. Harkitse erittäin tarkkaan matkaa Pohjois-Koreaan!

noframe
Sijainti
noframe
Lippu
Kn-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Pjongjang
Valtiomuoto kommunistinen kansantasavalta
Valuutta Pohjois-Korean won (KPW)
Pinta-ala 120 540 km2
Väkiluku 23 113 019
Kieli korea
Uskonto perinteisesti buddhalaisuus ja konfutsealaisuus, mutta nykyisin uskontojen harjoittaminen lähes olematonta, koska valtionjohto suhtautuu siihen kielteisesti
Sähkö 220V/50Hz (eurooppalainen pistoke)
Puhelinnumero +850
Internet-domaini .kp (ei käytössä)
Aikavyöhyke (UTC) UTC +9
Yanggakdo International-hotelli Pjongjangissa.

Pohjois-Korea (virallisesti Korean demokraattinen kansantasavalta) sijaitsee Itä-Aasiassa, Korean niemimaan pohjoispuolella. Rajanaapurina sillä on etelässä Etelä-Korea, pohjoisessa Kiina ja Venäjä. Maa on virallisesti Etelä-Korean kanssa sodassa, sillä rauhansopimusta ei ole allekirjoitettu 50-luvulla käydyn Korean sodan jälkeen. Maa on viimeisiä todellisia kommunistisia valtioita, ja voimakkaasti eristäytynyt muusta maailmasta. Maahan voi matkustaa vain oppaan seurassa. Matkaopas on hallituksen asettama valvoja, ja matkailu on rajoitettu vain tiettyihin kohteisiin.

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Pohjois-Korea on kansantasavalta, jossa noudatetaan Juche-aatetta. Kim Il Sungin muotoilema versio marxilais-leninismistä korealaisiin tarpeisiin, johon kuuluu vahvana osana puolueen arvostus, johtajien henkilökultti ja omavaraisuuden korostaminen.

Pohjois-Koreassa on virallisesti "yhtenäispuoluejärjestelmä", jossa Korean työväenpuolue pitää todellista valtaa. Myös muita puolueita on olemassa, mutta ne eivät vastusta hallitsijapuoluetta. Maan korkein virka on pääministeri, mutta todellista valtaa pitää hallussaan Kim Jong-Un, joka on Korean työväenpuolueen pääsihteeri ja kansallisen turvallisuuden komission puheenjohtaja. Länsimaissa Kim Jong-Unista tiedetään varsin vähän koska hän on vasta tuoreittain astunut maan johtoon. Maan entistä johtajaa, hänen isäänsä Kim Jong-Iliä, pidettiin yleensä autoritaarisena diktaattorina.

Pohjois-Korea pitää tiukasti matalaa profiilia ja maasta on saatavilla hyvin vähän puolueetonta tietoa. Maassa ei toimi riippumattomia joukkoviestimiä ja ulkomaalaisen median pääsy maahan on vaikeaa.

Pohjois-Korea pyrkii taloudessaan omavaraisuuteen ja riippumattomuuteen naapurimaista. Siksi maa on erittäin altis ympäristötuhojen aiheuttamille väestökuolemille ja nälänhädälle. 1990-luvun alussa yli 3 miljoonaa pohjoiskorealaista kuoli nälkään. Ruuasta ja sähköstä on kova pula edelleen. Pohjois-Korea myös tarjoaa näennäisesti ilmaisen terveydenhuollon kansalaisilleen, mutta käytännöissä usein lääkärien palkat on jäädytetty ja heitä lahjotaan tekemään töitä erilaisilla lahjuksilla. Sairaaloissa on myös jatkuva pula lähes kaikesta ja jopa amputaatioita joudutaan tekemään ilman kivunlievitystä.

Kristo[muokkaa]

Kesät ovat kuumia ja talvisin ilma on hieman leudompi.

Tule[muokkaa]

Suomesta Pohjois-Koreaan matkoja järjestävät ainakin Traveller [1] ja Olympia Kaukomatkatoimisto [2].

Lentokoneella[muokkaa]

Pohjois-Koreaan voi lentää ainoastaan Kiinasta. Pohjoiskorealainen lentoyhtiö Air Koryo tekee säännöllisiä lentoja Pekingistä Pjongjangiin. Huomioi, että Air Koryo on EU:n ns. "mustalla listalla", koska se ei täytä kaikkia turvallisuuskriteerejä.

Junalla[muokkaa]

Pjongjangista on suora raideyhteys Pekingiin, jota kuitenkin liikennöidään harvoin. Osa pakettimatkoista käyttää tätä tietä palatessaan takaisin Pekingiin. Matka kestää noin 23 tuntia, joten matkustajat yöpyvät makuuvaunuissa. Raideyhteyksiä on olemassa myös Venäjälle, mutta nämä eivät ole avoimia turisteille.

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Liikkuminen tapahtuu turistina vain paikallisen oppaan johdolla. Turistit eivät voi liikkua vapaasti, eivätkä myöskään keskustella paikallisten kanssa. Pääkaupungista poistuminen vaatii niinikään luvan.

Puhu[muokkaa]

Pohjois-Koreassa puhutaan koreaa. Paikallinen väestö ei juurikaan puhu englantia, mutta mm. hotelleissa puhutaan yleisesti englannin lisäksi ainakin venäjää, kiinaa, ranskaa, japania ja espanjaa. Etelä -ja Pohjois-Koreassa puhuttu korean kieli eroaa toisistaan jokseenkin siten, että pohjoiskorealainen aksentti voi kuulostaa ulkomaalaisen mielestä melko oudolta.

Osta[muokkaa]

Kauppa, joka on tarkoitettu turisteille

Pohjois-Korean valuutta on won. Ulkomaalaiset eivät kuitenkaan saa käyttää paikallista valuuttaa. Pjongjangissa on erityisiä kauppoja, jotka ovat tarkoitettu vain turisteille. Niissä myydään mm. virvoitusjuomia, perunalastuja, pieniä välipaloja ja matkamuistoja.

Pohjois-Koreassa on varsin rajoitetut ostosmahdollisuudet ja matkapaketteihin sisältyy yleensä täysihoito, joten tarvittaessa maassa pärjää hyvin pienellä summalla rahaa. Turistit käyttävät valuuttana euroa tai Kiinan yuania.

0,5 litran vesipullo 0,40 €, virvoitusjuomatölkki 0,60 €, karkkipussi 3,50 €, postimerkki Eurooppaan 1 €, postikorttivalikoima 2 €, julistevalikoima 6 €, Pyongyang Times -sanomalehti 1,20 €, kirja 1-5 €, suuri valokuvakirja 15 €, liput Arirang Mass Games -esityksiin n. 50 €

Syö[muokkaa]

Pjongjangissa ja Kaesongissa on useita ravintoloita, joiden menu vaihtelee paikallisesta ruoasta aina italialaiseen keittiöön saakka. Pjongjangissa tutustumisenarvoisia ovat Pjongjangin kylmät nuudelit, joiden tarjoilemiseen Ogryon-ravintola on erikoistunut. Paikallisissa kaupoissa elintarvikkeiden määrä on vähäinen ja niiden ostaminen on yleensä vain korealaisille mahdollista. Erilaisia pikaruokakioskeja on kaupungilla ja useista hotelleista voi ostaa pikkupurtavaa.

Juo[muokkaa]

Erilaiset insam-juuresta tehdyt viinakset ovat suosittuja Koreassa. Pohjoiskorealaisena erikoisuutena voi mainita käärmeviinan, joka on alkoholipitoisuudeltaan erittäin vahvaa. Viinejä tuotetaan lähinnä Kaesongin alueella. Olut on edullista ja sitä on tarjolla useaa eri laatua. Alkoholin hintataso vaihtelee laadun yms. mukaan n. 0,50 eurosta 15 euroon asti.

Nuku[muokkaa]

Pjongjangissa on useita kansainvälisiä hotelleja joiden taso ajallisesta jälkeenjääneisyydestään huolimatta on yleensä korkea. Joissakin hotelleissa saattaa olla huoneissa salakuuntelulaitteet, uskomatonta, mutta totta. Kuuluisimmat näistä ovat keskustassa sijaitseva Koryo-hotelli sekä Taedong- joen ääressä sijaitseva Yanggagdo-hotelli. Myöskin Pjongjang,- ja Sosan-hotelli ovat palveluiltaan ulkomaalaisille sopivia. Yöpyminen hotelleissa ei ole suhteettoman kallista ja hotellien palvelu on ystävällistä. Suurimmissa hotelleissa on useita ravintoloita, baareja, saunoja, kampaamoja, kauppoja sekä matkamuistomyymälöitä.

Opiskele[muokkaa]

Pohjois-Koreassa on useita yliopistoja ja oppilaitoksia, näistä suurimpana v. 1946 perustettu Kim Il Sungin yliopisto. Suomalaisilla oppilaitoksilla ei ole vaihtosopimusta paikallisiin opinahjoihin, mutta maassa opiskelee paljon opiskelijoita lähinnä Afrikasta ja Aasiasta. Maassa järjestetään myös turistiluonteisia Korean kielen kursseja, joihin osallistumista voi tiedustella matkatoimistoilta.

Työskentele[muokkaa]

Ulkomaalaisen on lähes mahdoton saada työtä Pohjois-Koreasta.

Pysy turvassa[muokkaa]

Pohjois-Korea on ulkomaalaiselle turvallinen maa. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon paikalliset tavat välttyäkseen mahdollisilta ikävyyksiltä. Tärkeintä on muistaa kunnioitus maan johtajia kohtaan. Jos turisti kuitenkin tekee jotain syvästi loukkaavaa, ei hän itse joudu vaikeuksiin, mutta hänen oppaansa voi saada erittäin ankaran rangaistuksen.

Pysy terveenä[muokkaa]

Terveydenhoito maassa on melko kehittymätöntä. Pohjois-Koreassa voi esiintyä malariaa ja koleraa. Tarvittavat lääkkeet on hyvä varata jo kotimaassa ennen matkalle lähtöä. Ulkomaalaisille turisteille on kuitenkin tarjolla korkeatasoiset terveydenhuoltopalvelut ainakin maan pääkaupungissa Pjongjangissa. Juomiseen ja hampaiden pesuun tulee käyttää ainoastaan pullotettua vettä. Maito ei ole pastöroitu, joten se pitää keittää. Ruoaksi nautittava kala ja liha tulee olla hyvin kypsennettyä, samoin vihannekset. Hedelmät tulisi myös kuoria.

Kunnioita[muokkaa]

On tärkeää muistaa, että Pohjois-Korean nykyinen johtaja Kim Jong-Un, ja hänen edesmenneet isänsä Kim Jong-Il ja isoisänsä Kim Il Sung ovat hyvin korkeassa asemassa Pohjois-Korean kulttuurissa ja yhteiskunnassa. Johtajien muotokuvat ovat jokaisessa kodissa, oppilaitoksessa, metrossa ja tehtailla ja työpaikoilla. Korealaiset eivät juurikaan siedä heidän poliittisen ja yhteiskunnallisen järjestelmänsä kritisointia. Virallisten matkojen yhteydessä mm. kukkien laskeminen Kim Il Sungin monumentille ja vierailu hänen mausoleumissaan ovat lähes pakollisia kohteita, joista ei kannata kieltäytyä - ellei halua loukata isäntiään. Tämä kunnioitus ylettyy myös heidän kuviinsa. Lähetettäessä postikorttia on ylisuuren postimerkin oltava pystyssä, vaikka se peittäisi osan osoitteesta. Vaakatasoon ei merkissä olevan johtajan kuvaa saa pistää. Sanomalehden etusivulla olevan johtajan kuvaa ei saa taittaa keskeltä eikä jättää lattialle. Koreassa kunnioitetaan vanhuksia ja auktoriteettejä, joten on muistettava kohteliaat tavat toimiessaan heidän kanssaan.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Internet-yhteyksiä maassa ei juuri ole, joskin ainakin Koryo-hotellissa sekä Kim Chaekin teknillisessä yliopistossa on mahdollisus internetin käyttöön.

Faxeja ja kaukopuheluita voi soittaa sekä vastaanottaa kaikissa suurissa hotelleissa sekä Kansainvälisessä telekeskuksessa.

Posti[muokkaa]

Turisteille myydään vallankumous-postimerkkejä, jotka poikkeavat paikallisten ihmisten käyttämistä merkeistä. Jos aiot lähettää kortin tai kirjeen, mieti aina tarkkaan mitä kirjoitat, koska se todennäköisesti luetaan uudelleen ennen varsinaista lähetystä. Suomen kielen käyttö ei tässä asiassa auta, sillä korttia ei lähetetä ennen kun joku on sen virallisesti hyväksynyt. Vieraskielinen kortti kiertää tarkastajilla kunnes joku tunnistaa kielen, ja yllättäen kyllä suomea lukeva semmoinen löytyy.

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot