Peć

Wikitravel
Eurooppa : Kosovo : Peć
Mountain Peak.jpg

Peć, kyrillisin kirjaimin Пећ (albaniaksi Peja) on kaupunki Kosovossa.

Ymmärrä[muokkaa]

Tule[muokkaa]

Pääkaupunki Pristinasta pääsee Pejaan helposti junalla. Lippu maksaa parin euron verran, ja matka kestää noin parista kolmeen tuntia. Huom! Junassa joutuu useimmiten seisomaan koko matkan ajan sen ollessa yleensä hyvin täynnä.

Pejan linja-autoasemalta pääsee lähikaupunkeihin sekä Montenegron pääkaupunkiin Podgoricaan.

Liiku[muokkaa]

Parhaiten pääsee liikkumaan jalan ja erityisesti jos haluaa tutustua kaupunkiin.

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Kävellen[muokkaa]

Metrolla[muokkaa]

Näe[muokkaa]

Pejasta lähtee useita luonto- ja retkeilypolkuja Rugovavuorille.

Hieman kaupungin keskustan ulkopuolella sijaitsee 1330-luvulla rakennettu ortodoksinen luostari, joka on UNESCO:n maailmanperintökohde. Luostariin pääsee vierailemaan alueen rajalla olevan KFOR-ryhmän vartijan luvalla. Rajalle jätetään oma passi, jonka rajavartija antaa takaisin paluumatkalla. Sisäänpääsy ei maksa mitään, mutta luostaria katsomaan pääsee vain ns. opastetulle kierrokselle, jonka järjestää joku paikallisista nunnista. Kuvaaminen luostarin sisällä on kiellettyä.

Tee[muokkaa]

Osta[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Maan versio kebab-lihasta, qebabi, on paljon kehuttua ja hyvin edullista ja täyttävää ruokaa. Isomman seurueen kannattaa tilata kokoelma erilaisia liharuokia pöytään ja maistella kaikkea. Lihalla tai juustolla täytetty burek on edullinen ja herkullinen välipala. Burekin kanssa tarjoillaan yleensä maustamatonta jogurttia.

Ravintola Art Design tarjoaa kohtuuhintaista ja erittäin maistuvaa paikallista ruokaa sekä viikonloppuisin myös albanialaista livemusiikkia.

Juo[muokkaa]

Kahvilat[muokkaa]

Baarit & pubit[muokkaa]

Hotel Dukagjini kaupungin keskustassa tarjoaa mukavan ilmapiirin illanviettoon sekä erittäin edullisen ja yllättävän kattavan olut- ja cocktaillistan.

Yökerhot[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Edulliset[muokkaa]

Hostel Sarac, Vëllezërit Bakir e Adem Gjuka 22, Peja, Kosovo Kotoisa ja pieni hostelli joka sijaitsee paikallisen perheen 60-luvulla rakennetun talon lisäsiivessä. 10€/yö.

Keskihintaiset[muokkaa]

Hintavat[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot