Panmunjom

Wikitravel
Aasia : Itä-Aasia : Etelä-Korea : Panmunjom
Kijong-dongin kylä lipputankoineen Pohjois-Korean puolella

Panmunjom (판문점) on entinen kylä Etelä -ja Pohjois-Korean vastaisella rajalla. Se sijaitsee keskellä rajan Joint Security Areaa (JSA), jossa YK valvoo pattitilannetta ja joka toimii maiden ainoana yhteyspisteenä.

Ymmärrä[muokkaa]

Korean sodan loppui 1953, mutta Etelä- ja Pohjois-Korea eivät solmineet rauhansopimusta, vaan ainostaan aseleposopimuksen, joten maat ovat vieläkin sodassa keskenään. Raja on todennäköisesti maailman tarkeimmin vartioitu, eikä rajaliikennettä juurikaan ole.

Tule[muokkaa]

Alueelle ei ole mahdollista tulla omatoimisesti. Soulista on useita matkanjärjestäjiä jotka järjestävät päivän tai puolen päivän mittaisia retkiä Panmunjomiin. Matkoja on monenlaisia ja kannattaa selvittää tarkkaan mitä on tiedossa: kiikarille aluelle voi tihrustussa monestakin paikasta, mutta "todellista" Panmunjeom-kokemusta varten kannattaa mennä itse JSA-alueen sisään, ja vain parilla toimistolla on luvat järjestää tämä. Päivänkin varoitusajalla saattaa ehtiä mukaan, mutta JSA:lle meneville matkoille viikon varoitusaika on parempi.

  • Panmunjom Tour [1]
  • Global Tour [2]

Pohjois-Koreassa vierailevien kiertomatkaan sisältyy yleensä käynti alueelle. Pjongjangista matka kestää bussilla noin 2.5 tuntia, ja joskus matkaan sisältyy yöpyminen läheisessä Kaesongin kaupungissa.

Liiku[muokkaa]

Matkatoimisto järjestää kuljetukset alueella. JSA-alueen sisällä liikutaan pienissä YK:n busseissa.

Näe[muokkaa]

Rajan ylittävät konferenssihuoneet JSA:ssa
Dorasanin observatorio
  • Maailman korkein lipputanko Kijong-dongin kylässä Pohjois-Korean puolella.
  • Joint Security Area (JSA) Paikka jossa toinen maa on vain muutaman metrin päässä.
  • Kolmas tunneli Pohjoiskorealaisten sotilaiden rakentama tunneli jonka läpi oli tarkoitus siirtää joukkoja rajan ali. Tunneli löydettiin, ja se suljettiin. Nykyään matkailijat etelän puolelta pääsevät käymään muutaman sadan metrin verran tunnelissa.
  • Dorasanin observatorio Etelä-Korean puolella vuoren huipulla sijaitseva talo josta on mahdollista katsoa rajan toiselle puolelle kaukoputken läpi.

Tee[muokkaa]

Osta[muokkaa]

Alueella myydään matkamuistoja.

Syö[muokkaa]

Panmunjomissa ei ole ruokaa saatavilla, mutta matkaan sisältyy yleensä lounas lähettyvillä.

Juo[muokkaa]

Alkoholi on alueella kiellettyä.

Nuku[muokkaa]

Panmunjomissa ei ole minkäänlaisia majoitusliikkeitä.

Pysy turvassa[muokkaa]

Varoitus matkustajalle

Varoitus: Etelä -ja Pohjois-Korean välinen rajavyöhyke on hyvin tarkasti vartioitu! Rajan ylittäminen voi maksaa hengen!

Raja-alueella voi kulkea vain opastetulla kierroksella. Valokuvaaminen raja-alueella on kiellettyä ilman lupaa, mutta kuvauspaikkoja on melko runsaasti. JSA:n Etelä-Korean puolella on voimassa pukukoodi, joka kieltää mm. T-paidat ja avoimet sandaalit. Alle 10-vuotiaita lapsia ei päästetä alueelle.

Ennen kaikkea muista, että alue on edelleen sotatilassa, ja molemmilla puolilla on kovat piipussa. Käyttäydy sen mukaisesti.

Pysy terveenä[muokkaa]

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot