Palestiina

Wikitravel
Aasia : Palestiina
Lippu
Palestinianflagproposed.png
Perustiedot
Pääkaupunki Ramallah
Valuutta Uusi Israelin sekeli
Kieli Arabia, englanti ja heprea
Uskonto islam ja kristinusko
Internet-domaini .ps
Aikavyöhyke (UTC) UTC +2

Palestiina (arab. فلسطين, hepreaksi ‏ארץ ישראל) on on maantieteellinen alue Lähi-idässä, joka käsittää Välimeren ja Jordanjoen välisen alueen sekä tähän liittyvät alueet pohjoisessa ja etelässä.

Alueet[muokkaa]

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Varhaisimmat todisteet pysyvästä asutuksesta Palestiinassa ovat vuoden 8000 eaa. tienoilta. Palestiinasta on kirjoituslöytöjä jo 2100-luvulta eaa. Seemiläinen väestö, kanaanilaiset, asutti seudun 3. vuosituhannella eaa. Egyptiläiset valloittivat alueen 1500-luvulla eaa. Indoeurooppalainen heimo, filistealaiset, asettui alueelle 1200-luvun tienoilla eaa. Noin 1000-luvulla eaa. heprealaiset perustivat alueelle Israelin kuningaskunnan. Raamatun mukaan Israelin kuningas Daavid valloitti filistealaisten maan. Israel hajosi n. 931 eaa. Israeliksi ja Juudeaksi. Israel liitettiin 721 eaa. Assyrian valtakuntaan. Babylonia valloitti alueen 586 eaa. tehden lopun Juudean itsenäisyydestä, ja Persia liitti Babylonian itseensä. Aleksanteri Suuri valloitti Gazan tienoon 330-luvulla eaa., jonka jälkeen se jaettiin diadokkien kesken. 160-luvun eaa. puolesta välistä lähtien suurta osaa Palestiinasta hallitsi juutalainen kuningasdynastia, hasmonit, kunnes Rooma valloitti rannikon 63 eaa. Alueesta tehtiin Rooman maakunta vuonna 6. Suuri juutalaiskapina ja Jerusalemin temppelin tuho tapahtui 70.

Ilmasto[muokkaa]

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Helpoin reitti on lentää Israeliin Tel Aviviin, josta voi jatkaa taksilla Jerusalemiin ja bussilla Beetlehemiin.

Junalla[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Länsirannan puolelle pääsee kätevästi Jerusalemista bussilla tai taksilla. Bussit lähtevät vanhan kaupungin Damaskos-portin läheltä Sultan Suleiman -kadulta. Oikean bussin löytää kysymällä aseman kuljettajilta. Varaudu näyttämään passisi tarkastuspisteillä matkan aikana. Jos joudut poistumaan tarkastuksessa bussista, saat uuden rajan toiselta puolelta helposti.

Laivalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Puhu[muokkaa]

Osta[muokkaa]

Valuutta on uusi Israelin silinki, mutta jokut kaupat hyväksyvät Yhdysvaltain dollareita.

Hintataso[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Hinta-taso ruuassa on alhainen. Perus-falafel-ateria maksaa noin 4-10 shekeliä. Ruoka on maukasta, mutta falafelia lukuunottamatta hyvin lihapainotteista.

Juo[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Hebronissa on tasokas yliopisto, sekä Beetlehemissä. Jälkimmäisessä kaupungissa asuukin paljon opiskelijoita ympäri eurooppaa.

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Johtuen Palestiinan epävakaasta poliittisesta tilanteesta turvallisuustilanne alueella vaihtelee. Alueella on kuitenkin mahdollista matkustaa itsenäisesti, ja Länsiranta onkin suosittu turistikohde, erityisesti sen suurimmat kaupungin Jerusalem, Beetlehem, Ramallah, Jeriko ja Nablus.Passista on hyvä pitää mukana kopio!

Pysy terveenä[muokkaa]

Kunnioita[muokkaa]

Kunnioita paikallisia ihmisiä pukeutumalla soveliaasti. Vältä paljastavia asuja. Naisilta ei kuitenkaan odoteta huivin käyttöä, koska paikallisetkaan nuoret naiset eivät sitä juuri käytä. Hiukset on kuitenkin peitettävä moskeijassa vieraillessa.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot