Oslo

Kuninkaallinen linna

Oslo [1] on Norjan pääkaupunki.

YmmärräMuokkaa

TuleMuokkaa

LentokoneellaMuokkaa

Gardermoenin lentoasema (IATA: OSL) on 45 km päässä keskustasta, ja sinne lentää suoraan Helsingistä Blue 1, Finnair ja halpalentoyhtiö Norwegian Air Shuttle. Flytoget-pikajuna kestää vain n. 20 min ja rokottaa 170 kruunua, mutta hieman hitaammalla paikallisjunalla pääsee puoleen hintaan. Terminaalin sisältä varattu taksi kustantaa 395 kr keskustaan, mutta taksijonosta napattu taksi voi veloittaa huomattavasti enemmän.

AutollaMuokkaa

Tukholmasta pääsee Osloon E18-tietä pitkin, matkaa on noin 500 km.

JunallaMuokkaa

Tukholmasta, Göteborgista ja muualta Norjasta on junayhteydet Osloon.

LiikuMuokkaa

Oslossa on kattava julkinen liikenne. Bussilla, raitiovaunuilla tai metroilla pääsee helposti mihin tahansa määränpäähän. Etukäteen ostettu kertalippu mihin tahansa kulkuvälineeseen maksaa 30NOK, ja kulkuvälineen kuljettajalta 50NOK. Metroihin on lippu ostettava etukäteen. Koska 24 tunnin lippu maksaa 75NOK, se on kannattava ostos jos aikoo hiemankaan käyttää julkisia. Osta lippu lippupisteestä tai automaatista. Muista leimata päivälippu vilauttamalla sitä kortinlukijan edessä.

AutollaMuokkaa

BussillaMuokkaa

Bussit kulkevat kohteisiin joihin metro ei yllä. Matkailijoille tärkein linja lienee bussi 30, joka kulkee keskustasta Bygdøyn saarelle, jossa suuri osa Oslon museoista sijaitsee.

KävellenMuokkaa

Oslon ydinkeskusta on suhteellisen pieni ja kohteisiin pääsee helposti jalan. Tiet kiinnostavimpiin kohteisiin ovat selkeästi viitoitettuja, ja pelkästään katukylttejä seuraamalla löytää ongelmitta perille.

MetrollaMuokkaa

Oslossa on 6 eri metrolinjaa. Kaikki kulkevat keskustan kautta, josta kukin jatkaa omaan suuntaansa.

LaivallaMuokkaa

Kesäisin toimivat vesibussit kuljettavat matkustajia mm. kaupungintalon sataman ja Bygdøyn saaren välillä. Vesibussissa käy sama lippu kuin muissakin julkisissa.

NäeMuokkaa

Akershusin linnoitus
  • Kuninkaallinen linna.  edit
  • Akershusin linnoitus.  edit
  • Holmenkollen. Talvikisoista tuttu nimi tarjoaa kesäisin hienot näkymät Osloon ja merelle. Keskustasta n. 25 minuuttia metrolinjalla 1.  edit
  • Oslon tuomiokirkko.  edit
  • Vigelandin puisto veistoksineen.  edit
  • Stortinget, Norjan eduskuntatalo.  edit

MuseotMuokkaa

Jos aikoo käydä useita museoita läpi, kannattaa harkita Oslo Pass:n ostoa. 270NOK maksavaan korttiin sisältyy kaikkien julkisten kulkuvälineiden käyttö sekä ilmainen tai alennettu sisäänpääsy useisiin kohteisiin.

  • Munch-museo.  edit
  • Henrik Ibsen -museo.  edit
  • Nobelin Rauhanpalkinnon museo.  edit

Bygdøyn saarella sijaitsee useita museoita. Saarelle pääsee bussilla numero 30 tai kesäisin laivalla.

  • Norjan kansallismuseo.  editLaaja ulkoilmamuseo täynnä perinteisiä puurakennuksia muistuttaa paljon Helsingin Seurasaarta. Sisältää myös lukuisia Norjan historiaan liittyviä näyttelyitä.
  • Viikinkilaiva.  edit
  • Merimuseo.  edit
  • Kon-Tiki museo.  edit
  • Fram-museo. Legendaarinen jäätikköjen tutkimuslaiva on nykyään museonähtävyys. Näyttely sisältää myös runsaasti materiaalia arktisista ja antarktisista tutkimusmatkoista, mukaanlukien Norjan sankarin Amundsenin etelämantereen valloitusmatkasta.  edit

TeeMuokkaa

  • Fjord-risteily - Kesäisin kannattaa mennä Fjord-risteilylle ja nauttia saaristomaisemista. Auringonlaskusta voi nauttia illallisristeilyllä, ihaillen maisemia ja popsien katkarapuja. Illallislähdöt kello 19.00 kaupungintalon edestä.

OstaMuokkaa

SyöMuokkaa

JuoMuokkaa

KahvilatMuokkaa

Baarit & pubitMuokkaa

TGI FRIDAYS

YökerhotMuokkaa

NukuMuokkaa

EdullisetMuokkaa

KeskihintaisetMuokkaa

HintavatMuokkaa

Pysy turvassaMuokkaa

Pysy terveenäMuokkaa

Ota yhteyttäMuokkaa

Jatka matkaaMuokkaa

Muokattu viimeksi 5. tammikuuta 2015 klo 17.26