Oman

Wikitravel
Aasia : Lähi-itä : Oman
noframe
Sijainti
noframe
Lippu
Mu-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Muscat
Valtiomuoto monarkia
Valuutta Omanin rial
Pinta-ala 212 460 km2
Väkiluku 1 600 000
Kieli arabia, englanti, baluchi, urdu
Uskonto islam
Sähkö 240V/50Hz (US&UK pistoke)
Puhelinnumero +968
Internet-domaini .om
Aikavyöhyke (UTC) UTC +4

Oman sijaitsee Lähi-idässä.

Alueet[muokkaa]

Oman sijaitsee arabian niemimaan itärannikolla Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien ja Saudi-Arabian eteläpuolella. Omaniin kuuluu lisäksi pieni erillinen maapala keskellä Arabiemiirikuntia lähellä Kor Fakkania sekä Musandamin niemimaa arabian niemimaan kärjessä Hormuzin salmen rannalla.

Turismin kannalta merkittävimmän alueet ovat pääkaupunki Muscat ympäristöinen sekä etelässä sijaitsema Salalah. Salalah poikkeaa ilmastoltaan muusta arabian niemimaasta ja se on paikallisten keskuudessa suosittu lomakohden kuumien kesäkuukausien aikana.

Musandamiin pääsee autolla rantatietä pitkin UAE:n Ras Al-Khaimahista. Niemimaan kärjessä on pieni Khasabin kylä, jossa on pari hotellia. Alue on vuoristoista ja karua. Vuonomaiset lahdenpohjukat ja alueen pienet saaret ovat hyviä vene ja sukellusretkien kohteita Kasabista käsin. Vuoriston yli menee hiekkatie Dibbaan, mutta seutu on sotilasaluetta ja läpikulku on nyt kielletty.

Kaupungit[muokkaa]

Muscat on maan pääkaupunki. Kaupunki on levinnyt pitkälle aluelle rannikon myötäisesti ja välimatkat ovat huomattavia. Kaupunkiin kuuluu useita osia, joita vuoret erottavat. Suuria ostokeskuksia Dubain tapaan kaupungissa ei ole kuin yksi lentokentän itäpuolella.

Vanha Muscat sultaanin palatseineen on rannalla kaupungin länsipäässä.

Mutrah on vanhempi kaupunkialue, jossa sijaitsee Muscatin tunnetuin vanha souk. Alueen rantapromenadi sopii hyvin iltakävelyille. Rantakadun varrella on ravintoloita.

Qurm ja Madinat Qaboos ovat uudempia alueita, joilla sijatsevat mm. useimmat hotellit. Alueella on runsaasti rakenteilla olevia teitä ja katuvalaistus on niukkaa. Liikkuminen iltaisin pimeän aikaan on jalkaisin siksi hankalaa. Qurmissa on ostokeskus, joka koostuu useammasta pienehköstä rakennuksesta ja niissä olevista liikkeistä. Alueella on mm. omanilaisen Amouagen hajuvesitehtaan myymälä ja pienemmistä myymälöistä saa mm. pasminoita ja omanilaisia vanhoja koruja (tai niiden jäljitelmiä).

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Oman on rauhallinen ja suhteellisen vapaamielinen arabimaa. Maan öljyvarat ovat vähäiset verrrattuna naapurimaihin. Öljytulot maa on käyttänyt sultaani Qaboosin aikana hyvin mm. panostamalla koulutukseen, vanhemman väestön keskuudessa lukutaidottomuus on silti edelleen yleistä.

Maa on hyvin siisti. Muscatissa korkeat rakennukset ovat harvinaisia. Uuden rakennukset eivät saa poiketa ympäristöstään liiaksi ja perinteistä arkitehtuurityyliä suositaan.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Muscatiin ja Salalahiin on useita lentoja päivässä. Useimmat lennot tulevat Dubaista.

Junalla[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Maassa ja Muscatissa on parasta liikkua vuokra-autolla tai taksilla. Julkinen liikenne on vähäistä.

Puhu[muokkaa]

Osta[muokkaa]

Hintataso[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Kunnioita[muokkaa]

Ota yhteyttä[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot