Oświęcim

Wikitravel
Eurooppa : Keski-Eurooppa : Puola : Oświęcim

Oświęcim on pikkukaupunki Puolassa, muutama kymmenen kilometriä Krakovasta länteen. Se tunnetaan parhaiten urheiluseura Unijan kotikaupunkina sekä rautateiden risteyspaikkana. Mutta jos Oświęcimin nimi käännetään saksaksi, se tunnetaan ennen kaikkea toisen maailmansodan aikaisesta keskitysleiristä, Auschwitz-Birkenausta.

Tule[muokkaa]

Junalla[muokkaa]

Oswiecimin rautatieasemalle pääsee helposti vaikkapa Krakovasta tai Wienistä.

Liiku[muokkaa]

Näe[muokkaa]

Auschwitz-Birkenau[muokkaa]

Auschwitz-Birkenaun portti

Auschwitz on saksankielinen nimi Oswiecimille. Yleensä sillä viitataan kuitenkin kaupungissa sijainneeseen natsien keskitysleiriin [1], jossa nykyisten arvioiden mukaan tapettiin 1,1-1,5 miljoonaa ihmistä. Varsinainen Auschwitz I on museona, jonne on ilmainen sisäänpääsy. Opastus on saatavilla lukuisilla kielillä, myös suomeksi. Auschwitz II on muutaman kilometrin päässä ja tunnetaan Birkenau-nimellä.

Museo on mykistävä paikka. On mahdotonta tajuta yli miljoonan ihmisen hävitetyn tällä paikalla. Vaikkei Auschwitz ollutkaan ainoa natsien tuhoamisleireistä, on juuri siitä tullut koko maailman tuntema holokaustin symboli. Leiri on yksi vanhimmista UNESCOn maailmanperintölistan kohteista.

Birkenau on kolmen kilometrin päässä Auschwitz I:stä, ja leirien väliä kulkee bussi. Leiri on valtavan kokoinen, ja sen läpi kävelemiseen saa helposti kulumaan tunteja. Siellä ei ole samalla tavalla nähtävää kuin Auschwitz I:ssä, mutta voit edelleen nähdä portin, leiriin vievän rautatien, kaasukammioiden rauniot sekä valtavan määrän parakkeja.

Tee[muokkaa]

Osta[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Kahvilat[muokkaa]

Baarit & pubit[muokkaa]

Yökerhot[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot