Nizza

Wikitravel
Nizzan upeat maisemat

Nizza (ranskaksi Nice, lausutaan "nis") on kaupunki Ranskan Rivieralla. Nimi Nizza on tullut suomen kieleen kaupungin italiankielisestä nimestä.

Ymmärrä[muokkaa]

Nizza on sekä nuorien että vanhempien ihmisten suosima lomanviettopaikka Välimeren rannikolla. Siellä on kesäisin todella lämmintä.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Nizzan Côte d'Azurin kansainväliselle lentokentälle (IATA: NCE) lentää koneita kaikkialta Euroopasta. Lentoasemalla on kaksi terminaalia Terminal 1 ja Terminal 2, joiden välillä liikennöi lentokenttäbussi.

Lentoasemalta liikennöi Nizzan keskustaan busseja, jotka vain jättävät matkustajia kentältä tai ottavat matkustajia kentälle. Numero 98 kulkee linja-autoasemalle (Gare Routiére) kolme kertaa tunnissa 8 - 21, aikaisin ja myöhään harvemmin. Aikataulun mukaan matka kestää 35 minuuttia, mutta kentälle päin on hyvä varata enemmän. Numero 99 kulkee rautatieasemalle (Gare Nice Ville SNCF) kaksi kertaa tunnissa noin 8 - 21. Aikataulun mukaan matka kestää 15 minuuttia. Matka maksaa 4€ (2009) ja lippu on voimassa koko päivän paikallisliikenteessä.

Lentokentältä keskustaan pääsee myös tavallisella paikallisliikenteen bussilla 23, jossa matka maksaa 1€.

Junalla[muokkaa]

Junalla [1] pääset Nizzaan Pariisista. Junamatka kestää kuusi tuntia.

Bussilla[muokkaa]

TAM-busseilla[2] (Transport Alpes-Maritimes) pääsee Nizzaan Rivieran lähikaupungeista kuten Cannesista ja Monacosta. Matkan hinta on vain 1€.

Autolla[muokkaa]

Nizzasta voi autolla jatkaa matkaa helposti Monacoon ja Italiaan.

Liiku[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Nizzaan tutustuminen on vuokra-autolla helppoa. Nizzasta pääsee autolla alle puolessa tunnissa esim. Monacoon.

Bussilla[muokkaa]

Nizzassa on muiden Rivieran kaupunkien tapaan oma paikallisliikenteen verkko, jonka nimi on täällä "Ligne d'Azur"[3]. Bussien lisäksi kaupungissa on yksi raitiotielinja. Kertamaksu on 1€ ja se sisältää vaihtomahdollisuuden. Päivälippu maksaa 4€ ja 7 päivän lippu 15€.

Kävellen[muokkaa]

Useimmat keskustan kohteet ovat parin kymmenen minuutin kävelymatkan sisällä.

Metrolla[muokkaa]

Metroa ei ole, mutta kaupungissa on yksi raitiotielinja.

Näe[muokkaa]

Museoita Nizzassa on toistakymmentä.

  • Musee Chagall
  • Musee Matisse

Vanha kaupunki (Vieux Nice) kapeine kujineen, värikkäine taloineen ja liikkeineen sekä vanhan kaupungin kukka- ja hedelmätori Cours Saleya.

Promenade des Anglais on kilometrejä pitkä rantakatu vanhasta kaupungista lentokentälle.

Linnasta ei ole paljon raunioita jäljellä, mutta Colline du Chateau tarjoaa kujia, portaikkoja ja ennen kaikkea hienot näkymät kaupungin ylle.

Tee[muokkaa]

Rannat ovat Nizzan "sydän" ja auringonpalvojia riittää joka päivä. Kesäkuussa järjestetään vuotuinen musiikkitapahtuma La Fête Musique.

Patikkaretki Villefranchen suuntaan Mont Boronille.

Osta[muokkaa]

Suurin osa Nizzan ravintoloista ja kaupoista hyväksyy luottokortteja. Nizzassa sijaitsee kalliita muotiliikkeitä, mutta myös edullisempia kauppoja on.

Syö[muokkaa]

Kannattaa maistaa paikallista ruokaa Socca. Ravintolassa syöminen on Ranskassa suhteellisen kallista, mutta yli 15-20€ budjetilla pitäisi saada jo kahdelle ateriat ja sen päälle vielä viiniä tai kahvia.

  • Côte Coeurs sijaitsee Vanhassa kaupungissa kukkatorin äärellä.
  • Coupole
  • Le Quebec on kanadalaisravintola.
  • Les Ponchettes sijaitsee Côte Coeurs'ia vastapäätä.

Juo[muokkaa]

Nizzan yöelämä on rauhallista. Yökerhoja ja pubeja löytyy kaupungista ihan mukavasti.

Kahvilat[muokkaa]

  • Arabe sijaitsee Acropolis-alueella.
  • Aresina Caffe ei tarjoilla alkoholia.
  • Dolce Caffe sijaitsee Rue des Italiens'lla ja onkin italialainen, tarjoillaan myös alkoholia.
  • K'fe Cayenne sijaitsee Vanhassa kaupungissa aukion ääressä, tarjoillaan myös alkoholia.
  • Love on intialaiskahvila, jossa tarjoillaan myös alkoholia.

Baarit & pubit[muokkaa]

  • Mediterranee on hyvin pieni, mutta kotoisa baari, jonka musiikki on parin vuosikymmenen takaa.
  • Piano Bar on pianobaari.
  • Jazz & Rock bar

Yökerhot[muokkaa]

  • Blue Whales auki pikkutunneille asti.
  • Le Marches on 2-kerroksinen lounge, jossa tarjoillaan cocktaileja.

Nuku[muokkaa]

Edulliset[muokkaa]

Keskihintaiset[muokkaa]

  • Hotel Anis os. 50, Avenue de la Lanterne, ☎ +33 (0)4.93.18.29.00 (info@hotel-anis.com, fax: +33 (0)4.93.83.31.16), [4]
  • Hotel Citea Nice Acropolis
  • Hotel Massenet
  • Best Western Alba Kohtuuhinnalla matkapakettien yhteydessä. Hyvä sijainti lähellä rautatieasemaa, pienehköt huoneet. Ystävällinen henkilökunta.

Hintavat[muokkaa]

  • Negresco

Pysy turvassa[muokkaa]

Nizza on varsin turvallinen kaupunki normaalia varovaisuutta noudattaen.

  • Ole tarkkana taskuvarkaiden varalta; Cote d'Azurin alueella taskuvarkaat ovat paha ongelma. Ne toimivat tavallisesti joukkoina ruuhkaisilla alueilla, kuten busseissa, juna-asemilla ja turistinähtävyyksien luona. Gare Thiersin raitiovaunuasemalla väsyneet turistit joutuvat usein uhreiksi. Rikolliset voivat näyttää tavallisilta kanssamatkustajilta, mutta he ovat erittäin taitavia ja noukkivat lompakon sekä etu- että takataskusta ilman että huomaat mitään. Älä missään nimessä kanna mitään arvokasta tai hankalasti korvattavissa olevaa taskuissasi. Käytä vaatteiden alle sijoitettavia pusseja ja matkakukkaroita arvoesineiden ja rahan kuljettamiseen. Ravintoloissa ja kahviloissa käsilaukut ovat vaarassa, joten pidä niistä huolta.
  • Vältä ranta-aluetta ja lähistöjä iltaisin kello kymmenen jälkeen, ellet ole vähintään viiden hengen ryhmässä. Alue on vaarallinen ja joudut todennäköisesti vaikeuksiin.

Pysy terveenä[muokkaa]

Vesijohtovesi on juomakelpoista.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

Tämä on käyttökelpoinen artikkeli. Sitä voisi käyttää, mutta se ei vedä vertoja matkaoppaalle. Sukella sisään ja auta tekemään siitä kattava!

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot