Napoli

Wikitravel
Napolinlahti ja Vesuvius-vuori

Napoli [1] on Italian kolmanneksi suurin kaupunki. Se sijaitsee Etelä-Italiassa Campanian maakunnassa. Napolin asukasluku on noin 1 000 000.

Ymmärrä[muokkaa]

Napolissa puhutaan paikallista italian murretta, joka poikkeaa kirjakielestä huomattavasti.

Nähdä Napoli ja kuolla.
Vanha italialainen sananlasku

Tule[muokkaa]

Lentäen[muokkaa]

Napolin kansainvälinen lentokenttä Capodichino (IATA: NAP) sijaisee noin seitsemän kilometrin päässä keskustasta. Lentokentältä on bussiyhteydet Piazza Garibaldille ja Piazza Municipiolle (linja 3S).

Junalla[muokkaa]

Roomasta on päivittäin useita junavuoroja Napoliin. Matka kestää noin kaksi tuntia.

Autolla[muokkaa]

Napoli sijaitsee A1 -autostradan varrella. Roomasta pääset autolla Napoliin alle kahdessa tunnissa. Kaupungissa ajamista on syytä välttää liikenteen sekavuuden ja ruuhkaisuuden takia. Parkkitaloa on vaikea löytää.

Liiku[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Kävellen[muokkaa]

Napolin tärkeimmät nähtävyydet tavoitat helposti kävellen. Ruuhkaisen liikenteen takia kannattaa noudattaa varovaisuutta suojateitä ylitettäessä.

Metrolla[muokkaa]

Napolissa on kolme metrolinjaa. Lippuja voi ostaa tupakkakioskeista (mm. rautatieasemalta).

Paikallisjunalla[muokkaa]

Napolissa on kolme paikallisjunalinjaa: Cumana, Circumvesuviana ja Circumflegrea. Circumvesuviana -paikallisjunalla pääset kätevästi Vesuviukselle, Pompeijiin ja Herculaneumiin.

Huomioitavaa[muokkaa]

Turistin kannattaa hankkia päivälippu, joka oikeuttaa käyttämään kaikkia julkisen liikenteen kulkuneuvoja rajoittamattomasti yhden päivän ajan. Lisätietoa: Napolin julkisen liikenteen sivut

Näe[muokkaa]

  • Scampia Tämä 1980-luvulla rakennettu köyhä esikaupunkialue Napolin pohjoisosissa on tunnettu korkeasta työttömyydestä ja paikallisen mafian, Camorran pyörittämästä huumekaupasta. Alueelle matkustamista on syytä välttää.
  • Spaccanapoli Spaccanapolina tunnettu kaupunginosa, entinen mahtavien palatsien ja loisteliaiden kirkkojen keskittymä, on nykyisin täynnä hyörinää ja vilskettä keskellä ajan runtelemia vuokrataloja ja työpajoja. Spaccanapolin alue on vähitellen nostamassa arvostustaan samalla kun Napoli elpyy kulttuurisesti, eikä alueella yksin liikkuminenkaan tunnu vaaralliselta. Pyykkinarujen koristamilla kujilla tungeksii kaupustelijoita, jotka tyrkyttävät kaikkea salakuljetetuista savukkeista Napolinlahdelta saalistettuihin mereneläviin. Spaccanapolissa voit nauttia spontaaneista katuoopperaesityksistä, eikä esirippu laske milloinkaan.

Osta[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Napoli on pizzan kotikaupunki. Pizzan historia alkaa 1700-luvulta, jolloin napolilaiset alkoivat käyttää tomaattia litteiden leipiensä täytteenä. Nykyaikaisen pizzan loi leipuri Raffaele Esposito vuonna 1889. Tuolloinen Italian kuningas Umberto I oli vaimonsa Margheritan kanssa vierailulla Napolissa. Espositon tehtäväksi tuli leipoa erikoispizza kuninkaallisille. Kyseisessä pizzassa oli kolme täytettä: basilika, mozzarella ja tomaatti. Pizza nimettiin kuningatar Margheritan mukaan.

Aidon napolilaisen pizzan perinteitä vaalimaan on perustettu Associazione Vera Pizza Napoletana -yhdistys, joka on asettanut tiukat säädökset napolilaisen pizzan valmistukselle. Yhdistyksen hyväksymistä pizzerioista saa vain kolmea eri pizzaa (Margherita, Margherita Extra ja Marinara).

Aitoa napolilaista pizzaa myyvät pizzeriat löydät seuraavasta osoitteesta: Members of AVPN in Campania

Juo[muokkaa]

Paikallisista sitruunoista valmistetaan sitruunalikööriä, limonicelloa. Viini on Campaniassa yleensä kevyehköä ja sopii hyvin kalan ja pizzan kanssa. Olutta juodaan enemmän kuin pohjoisessa ja espressoa vähemmän.

Kahvilat[muokkaa]

Baarit & pubit[muokkaa]

Yökerhot[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Edulliset[muokkaa]

Keskihintaiset[muokkaa]

  • Hostel Garibaldi Napoli, Via P.S. Mancini, 11 3 Stars Hotel a short distance from Naples Central Station - Piazza Garibaldi, (near naples Central Station), +39 081 5630656 (, fax: +39 081 5631750), [2]. checkin: 11:00; checkout: 11:00.  edit

Hintavat[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Vältä oleskelua sivukujilla pimeään aikaan. Scampian alueella oleskelua on syytä välttää alueella kukoistavan huumekaupan takia. Napolissa on paljon taskuvarkaita, joten pidä tiukasti kiinni lompakosta tai arvoesineistä yleisillä turistipaikoilla ja kulkuvälineissä kuten busseissa ja metroissa, eteenkin ruuhka-aikaan. Varkaustilanteissa on tehtävä rikosilmoitus. Suosittelen katsomaan esimerkkivideon Italian taskuvarkaista.

Pysy terveenä[muokkaa]

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

  • Pompeijin rauniokaupunki sijaitsee 30 kilometrin päässä Napolista.

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot