Maarianhamina

Wikitravel
Ahvenanmaa : Maarianhamina

Maarianhamina [1] on kaupunki Ahvenanmaalla.

Ymmärrä[muokkaa]

Maarianhamina on Ahvenanmaan ainoa kaupunki, näin ollen myös sen pääkaupunki. Siellä on noin 11 000 asukasta eli lähes puolet Ahvenanmaan asukkaista.

Vaikka Ahvenanmaa onkin (autonominen) osa Suomea, ruotsi on puhutuin kieli koko saariryhmässä. Ruotsin osaaminen ei ole välttämätöntä, sillä useissa ravintoloissa, kaupoissa ja hotelleissa puhutaan myös suomea. Kommunikointiongelmia voi syntyä lähinnä vanhemman väen kanssa asioidessa, joten joidenkin perusfraasien osaaminen on suositeltavaa.

Tule[muokkaa]

Maarianhaminan satama
  • Laivalla Suomesta tai Ruotsista. Satama sijaitsee lyhyen (500m) kävelymatkan päässä keskustasta, joskin välimatkan voi taittaa ilmaisella bussilla.
  • Lentokoneella Suomesta tai Ruotsista. Yhdensuuntainen lento Helsingistä economy-luokassa maksaa 150 euroa. Lentokenttä sijaitsee 3 km päässä kaupungista, eikä sieltä ole bussiyhteyttä. Tällöin taksi saattaa tulla tarpeeseen.

Liiku[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Liikennemäärät ovat suhteellisen pieniä, mutta parkkipaikan löytäminen on suhteellisen vaikeaa ja välimatkat ovat lyhyitä. Autolla liikkuminen on kuitenkin siis mahdollista.

Bussilla[muokkaa]

Bussillla "Röde Orm" matkustaminen on Maarianhaminassa ilmaista. Maarianhaminassa on neljä bussilinjaa. Linjaliikenteen bussit ovat matalalattiaisia. Vuoroväli on arkisin yleensä 30 min, kesäisin ja lauantaisin yksi tunti. Sunnuntaina ei ole liikennettä.

Polkupyörällä[muokkaa]

Polkupyörällä liikkuminen on suhteellisten pienten liikennemäärien ja lyhyiden lähimatkojen (Maarianhaminan pohjoisosien ostosalueelta kaupungin eteläkärkeen on matkaa 6 km) ansiosta helppoa ja nopeaa.

Kävellen[muokkaa]

Maarianhamina on melko pieni kaupunki, joten välimatkat voi taittaa nopeasti jalan.

Näe[muokkaa]

Pommern
  • Pommern, Länsisatama, Maarianhamina. Museolaiva 1900-luvulta.  edit
  • Ahvenanmaan merenkulkumuseo.  edit

Tee[muokkaa]

  • Ahvenanmaan maratoni. Vuoden loppupuolella.  edit
  • Jalkapalloa, Wiklöf Holding Arena. Miesten Veikkausliigaa pelaava IFK Marianhamm ja naisten puolella pelaava Åland United  edit

Osta[muokkaa]

Maarianhaminan ostoskatu on Torggatan. Aukioloajat ovat samanpituiset kuin missä tahansa muualla Suomessa, eli ark. 10-17 ja la 10-14, jotkin liikkeet ovat auki kello 20 saakka. Kaupungissa on vain viisi pankkiautomaattia, mutta suurimmassa osassa liikkeistä kelpaa myös Visa ja MasterCard, joissakin myös Visa Electron. Kaupungin hintataso on 30% muuta Suomea kalliimpi, mutta valikoimat saattavat olla silti heikompia.

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Kahvilat[muokkaa]

Baarit & pubit[muokkaa]

Yökerhot[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Edulliset[muokkaa]

Keskihintaiset[muokkaa]

  • Hotel Arkipelag, Strandvägen 31, 018-24020.  edit

Hintavat[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Maarianhamina on aika turvallinen kaupunki.

Pysy terveenä[muokkaa]

Ahvenanmaan keskussairaala sijaitsee runsaan kilometrin päässä keskustasta pohjoiseen.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

  • Kastelholman linna
  • Turku, Tukholma tai Helsinki

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot