Mäntsälä

Wikitravel

Mäntsälä [1] on kunta Uudenmaan maakunnassa.

Mäntsälän kunnantalo

Ymmärrä[muokkaa]

Mäntsälä on noin 20 000 asukkaan voimakkaasti kasvava kunta Keski-Uudellamaalla.

Kunta muodostuu 18 kyläkeskuksesta: Arola, Hautjärvi, Herman Onkimaa, Hirvihaara, Kaukalampi, Levanto, Maitoinen, Mäntsälän kirkonkylä, Nikinoja, Mattila, Numminen, Ohkola, Olkinen, Saari, Soukkio, Sulkava, Sälinkää ja Sääksjärvi.

Tule[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Mäntsälä sijaitsee Helsingin ja Lahden välisen moottoritien varrella.

Bussilla[muokkaa]

Helsingistä Pohjois- ja Itä-Suomeen sekä Lahteen liikennöivät bussit pysähtyvät Mäntsälässä.

Junalla[muokkaa]

Helsinki-Lahti oikorata valmistui 2006, ja sen myötä tuli mahdolliseksi tulla Mäntsälään junalla. Matka Helsingistä Z-junalla kestää noin 39 minuuttia.

Liiku[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Mäntsälä on Lahden moottoritien varrella. Myös Valtatie 4 kulkee Mäntsälän läpi. Keskustan läpi kulkiessa on ohitettavana useita liikennevaloja. Useiden liikennevalojen historia löytyy ajalta jolloin Valtatie 4 ei ollut.

Bussilla[muokkaa]

Mäntsälän keskustan alueella ei ole julkista bussiliikennettä. Bussiasemalta pääsee pika- ja paikallisvuoroilla eri suuntiin.

Kävellen[muokkaa]

Mäntsälän rautatieasemalta on keskustaan matkaa noin kaksi kilometriä. Keskustan keskeinen nähtävyys on Keskuskatu, jonka varrella sijaitsevat useimmat kaupat ja palvelut.

Näe[muokkaa]

Mäntsälän kirkko on komea, ja se on kesällä auki tiekirkkona. Kirkonmäellä on myös Kirvun pitäjämuseo.

Mäntsälässä on Lordi-yhtyeen Amenille pystytetty Hard Rock -kivi. Materiaali on Mäntsälässä louhittavaa maailman kovinta kiveä, Aurora graniittia/Migmatiittia.

Mäntsälän alueella Nummisen kylässä sijaitsee Alikartano, joka on toiminut museona vuodesta 1983 alkaen. Samassa yhteydessä toimii museokahvila Hedda Noora.

Tee[muokkaa]

Mäntsälässä on Golf-kenttä. [2]

Mäntsälään Anttilan alueelle on avattu vuonna 2013 vanhaa sorakuoppaa kiertävä 18-reikäinen frisbeegolf-rata (haastavuusluokka AA1).

Mäntsälän alueella on useita julkisia uimarantoja (ei uimavalvontaa), ja luontopolkuja. Mm. Saaren kylässä on viiden kilometrin pitoinen viitoitettu "haukankierros" (lähtöpaikka lähellä Saaren kartanoa).

Mäntsälän luonnonsuojeluyhdistys ylläpitää talkootyönä laavua Kotojärven alueella, paikka on hyvä luonnon tarkkailua ja mm. lintujen bongausta varten.

Osta[muokkaa]

Hot Companyn tulitikkuaskit ovat Mäntsäläläistä käsityötä. [3]

Mäntsälästä löytyy jokunenkin kirpputori: Aarretori, Linnalan kirppis, Kirpputori Aurinkoinen ja Kirjokaari.

Syö[muokkaa]

S-Ryhmän ketjuravintoloista Mäntsälässä on Rosso. Kebab-ravintoloita ovat Istanbul ja Sirena. Pizzeroista edustettuina ovat Kotipizza ja Pizzataxi.

Linja-autoaseman yhteydessä on Elvis Burger (grilli). Citymarketin yhteydessä on Hesburger-hampurilaisravintola.

Ravintola Old Storyn yhteydessä toimii lounasravintola Buffalo Grill. Myös Ravintola Amizza tarjoilee lounasta.

Leipomo Lähimmäisestä saa tuoretta leipää tai leivonnaisia.

Hieman kauempana keskustasta teollisuusalueella on lounasravintola Cafe Mamma joka tarjoilee kotiruokaa.

Lahden moottoritien Mäntsälä P -liittymän läheisyydessä on Juustoportti, ja Shell-huoltoaseman yhteydessä Rax Pizza Stop.

Juo[muokkaa]

Brasserie Pihvi-Majalla on mahdollisesti koko Mäntsälän paras, yli 14 mallasviskin valikoima (single malt), lisäksi näytillä on useita erikoisviskejä jotka eivät ole myynnissä. Paikka on auki ympäri vuoden lounasaikaan ja muuten lähinnä kesäisin. Viskinystävien kannattaa ehdottomasti piipahtaa täällä.

Vuonna 2014 Fiskarsiin siirtynyt pienpanimo Rekolan Panimo aloitti panimotoiminnan Mäntsälässä.

Kahvilat[muokkaa]

Elintarvikemyymälä ja Terassi-kahvila Maja.

Kahvila Ulla ja Aleksanteri ja Kahvila Elle sijaitsevat lähekkäin mutta eroavat tunnelmaltaan.

Kahvila-Ravintola Hirvenkruunu sijaitsee hieman kauempana keskustasta, paikka antaa karun ensivaikutelman mutta on ihan asiallinen mesta.

Mäntsälän Citymarketin yhteydessä on kahvio.

Baarit & pubit[muokkaa]

Club Lady ja Old Story/Coto ovat keskeiset baarit Mäntsälän keskustassa.

Sälinkään kylässä on Gasthaus Wäinölä, jossa on baari. Wäinölässä on yli 3000 karaokebiisin valikoima. Viikonloppuisin Mäntsälän linja-autoasemalta liikennöi toisinaan ilmainen "karaoketaxi" Wäinölään, ja takaisin.

Mäntsälän Suurlavalla on kesäisin paljon tarjontaa lavatanssikansalle.

Nummississa Nummisten kyläkaupan yhteydessä toimii KohinaBaari, josta löytyy laaja ja laadukas olutvalikoima.

Yökerhot[muokkaa]

Club Lady ja Old Story/Coto ovat Mäntsälän keskeiset "menomestat" yöaikaan. Vanhemman väen suosiossa ollut Amizza lopetti 2013.

Nuku[muokkaa]

Edulliset[muokkaa]

Gasthaus Wäinölä Sälinkään kylässä noin kymmenen kilometriä Mäntsälän keskustasta.

Keskihintaiset[muokkaa]

Hirvihaaran kartano [4]

Ruustinnan kammari [5]

Hintavat[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Suositellaan välttämään mäntsälän linja-autoasemaa kello 00.00 jälkeen.

Pysy terveenä[muokkaa]

Mäntsälässä on tietysti myös terveyskeskus ja apteekki, joista voi hakea lääkettä ja apua.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

Nelostietä pohjoiseen ajamalla voit seuraavaksi poiketa Orimattilaan. Junalla pääsee Lahteen, tai etelän suuntaan Haarajoelle (Järvenpää).

Tämä on käyttökelpoinen artikkeli. Sitä voisi käyttää, mutta se ei vedä vertoja matkaoppaalle. Sukella sisään ja auta tekemään siitä kattava!