Lviv

Wikitravel
Lvivin kauppatori

Lviv on kaupunki Ukrainassa. Se sijaitsee Länsi-Ukrainassa, lähellä Puolan rajaa. Kaupungin väkiluku on noin 758 500.

Lvivillä on monipuolinen historia. Se perustettiin 1256, ja se on ollut niin Puolan kuin Venäjänkin vallan alla. Kaupungista käytetään kahta nimeä "Lviv" (ukrainan versio) ja Lvov (venäjänkielinen versio).The city has a multicultural history. It was founded in 1256 and fell under Polish control in the 14th century. Poles, Jews, Ukrainians, Germans and others lived there together for centuries.

Johtuen kaupungin monipuolisesta historiasta, se on kaunis ja historiallisesti mielenkiintoinen nähtävyys. Kaupungin keskusta on listattu Unescon maailmanperintölistalle. Kaupungissa puhutaan toistaiseksi vähän englantia. Ihmiset puhuvat pääosin ukrainaa, venäjää, saksaa ja puolaa.

Ymmärrä[muokkaa]

Lviviä on kuvattu Ukrainan vähiten "venäläisimmäksi" kaupungiksi. Kaupungin kulttuuri, historia ja aatemaailma suuntautuvat enemmän Länsi-Eurooppaan ja naapurimaahan Puolaan. Kaupunki oli yksi pääpisteistä, kun Ukraina alkoi irrottautua Neuvostoliitosta.

Lvivissä ja ylipäätään Länsi-Ukrainassa asuvat ihmiset ovat hyvin kansallismielisiä, ja haluavat käyttää vain omaa ukrainan kieltään. Alueella ei puhuta juuri lainkaan venäjää, joskin venäjää osaavaan turistiin suhtaudutaan yleensä myötämielisemmin.

Tule[muokkaa]

Junalla[muokkaa]

Lviviin kulkee suoria junia muun muassa Kiovasta, Ukrainan pääkaupungista. Suuriosa junista on yön ylikulkevia, ja menopaluuliput maksavat n. 220 grivnaa kakkosluokan junassa. Lviviin kulkee Kiovasta myös yksi kuuden tunnin pikajuna, joka maksaa noin 140 grivnaa menopaluu. Tarkista hinnat, sillä ne muuttuvat jatkuvasti!

Bussilla[muokkaa]

Ecolinesilla ja Eurolinesilla on bussivuoroja Tallinnasta Latvian, Liettuan ja Puolan halki Lvoviin. Tsekkaa: eurolines.ee ta ecolines.net. Liput ovat edullisia, niitä voi ostaa netistä sekä Suomen matkahuollosta(Eurolines).

Lentokoneella[muokkaa]

Lvivissä sijaitsee pieni lentokenttä. Kiovasta kotimaanlentoja Lviviin lentävät Aerosvit Airlines ja Ukraine International Airlines. Ulkomaanlentoja Lviviin lentävät Wienistä Austrian Airlines, Frankfurtista Lufthansa ja Puolan Varsovasta LOT.

Liiku[muokkaa]

Näe[muokkaa]

Lvivissa on lukuisasti kauniita, vanhoja kirkkoja.

Latin Cathedral St.George Cathedral Armenian Cathedral of 1363 Dormition Cathedral (Orthodox) The Dominican Cathedral The Bernardine Monastery Jesuit Church Boim's Chapel

Lvivin oopperatalo - Lvivin oopperatalo on painettu Ukrainan 20 grivnan seteliin, ja onkin mielenkiintoinen nähtävyys aivan kaupungin keskustassa.

Castle Hill - On Lvivin "perustamispaikaksi" nimetty kukkula, jonne kiipeäminen käy liikunnasta. Castle Hilliltä avautuu kaunis näkymä kaupunkiin.

Tee[muokkaa]

Osta[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Ukrainalainen vodka eli horilka on kokeilemisen arvoinen juoma. Sitä saa myös maustettuna esim. hunajalla ja chilillä tai koivulla.

Kahvilat[muokkaa]

Baarit & pubit[muokkaa]

Yökerhot[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Edulliset[muokkaa]

  • Mini Hostel Lviv, Sichovyh Streltsov St., 12, Ap. 16, +380-97-9315628 (), [1]. checkin: 12:00; checkout: 11:00. Hostelli tarjoaa ilmaisen Wi-Fi, karttoja, kahvia, teetä, ja ilmainen kapakkakierroksia. Alkaen 5 € per yö. (49.84036,24.02381) edit

Retro Hostel Shevtshenko on oiva ja edullinen yöpymispaikka Lvivissa. Ystävällinen henkilökunta nostattaa tunnelmaa. Lisatietoja hostelworld.comissa.

Keskihintaiset[muokkaa]

Hintavat[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot