Lofootit

Wikitravel
Eurooppa : Pohjoismaat : Norja : Lofootit
Reinen kylä Lofooteilla

Lofootit sijaitsevat Norjassa.

Alueet[muokkaa]

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

  • Å, kalastajakylä tien E10 päässä

Ymmärrä[muokkaa]

Ilmasto[muokkaa]

Lofootit sijaitsevat kokonaan napapiirin pohjoispuolella, mutta ilmasto on silti leutoa Golfvirran ansiosta. Lämpötila ei ole talvella paljoa pakkasen puolella, mutta ei elohopea kesälläkään nouse yli +15 asteen. Koska Lofootit ovat saariryhmä, siellä tuulee paljon. Asianmukainen vaatetus kannattaa olla mukana.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Oslosta Bodøn lentoasemalle, josta pääsee Widerøellä Leknesiin ja Svolværiin.

Junalla[muokkaa]

Ruotsin puolelta Narvikiin junalla, josta bussilla perille. Junia lähtee mm. Malmöstä, Tukholmasta ja Luulajasta. Juna Bodenin keskusrautatieasemalta Narvikiin maksaa 38-45 euroa aikuiselta yhteen suuntaan ja matkan kesto on 6 tuntia, johon lisätään päälle vielä tunnit, jotka vietetään linja-autossa. Matkaan saa siis varata aikaa.

Myös Norjasta pääsee junalla Lofoottien suuntaan: Trondheimistä Bodön keskusasemalle, josta matka jatkuu lautalla Moskenesiin.

Autolla[muokkaa]

Ruotsista tietä E10, tällä reitillä ei ole maksullisia lauttavälejä.

Bussilla[muokkaa]

Lofotexpressin bussit Narvikista Svolvaeriin kulkevat useita kertoja päivässä.

Laivalla[muokkaa]

Hurtigruten kulkee Lofoottien kautta. Bodøsta kulkee autolauttoja Lofooteille.

Liiku[muokkaa]

Jos ollaan matkassa autolla, niin ongelmia ei pitäisi tulla. Matka Svolvaerista Leknesiin on noin 70 km, Leknesistä Å:hon taas saman verran. Linja-autoja kulkee myös Lofoottien halki. Liftaus on suosittua.

Puhu[muokkaa]

Norjaa, mutta käytännössä aina osataan englantia.

Syö[muokkaa]

Hintataso ravintoloissa on norjalaisittain kallista: ravintola-annos maksaa vähintään 120 NOK (20 euroa). Normaalikokoinen tomaattipizzakin maksaa eräässä svolvaerilaispizzeriassa 11 euroa! Vaihtoehtoisesti ruokatarvikkeet voi ostaa ruokakaupoista, joissa hinnat eivät ole aivan kohtuuttomia.

Juo[muokkaa]

Vesijohtovesi on juotavaa Norjan tapaan. Jopa tien varsilta saattaa löytyä joku järvi/lähde, jonka vesi on juomakelpoista. Näiden kohdalla on joskus iso siitä kertova kyltti. Kaupoissa kaikenlainen juotava sitten on kallista, joskin halpalimsa on samanhintaista kuin Suomessa, eli euron per 1,5 litraa.

Nuku[muokkaa]

Hintataso on norjalaisittain kallista, mutta jos sattuu omistamaan teltan, niin ainakaan kesällä ei pitäisi tulla ongelmia. Joka kunnassa on ainakin yksi leirintäalue. Telttayö saattaa maksaa tälläisellä 15-20 euroa, joka ei ole kohtuuton hinta. Matkailuautolta/vaunulta hintaa voi tulla jo enemmän.

Pysy turvassa[muokkaa]

Lofoottien rikostasot ovat todella alhaiset, eikä siellä tule takuulla minkäänlaista tunnetta joutua rikoksen uhriksi.

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot