Libya

Wikitravel
noframe
Sijainti
noframe
Lippu
Ly-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Tripoli
Valtiomuoto islamilainen kansantasavalta
Valuutta Libyan dinar (LYD)
Pinta-ala 1,759,540 km2
Väkiluku 5,900,754
Kieli arabia
Uskonto muslimeita 97%
Sähkö 127V/50Hz tai 230V/50Hz
Puhelinnumero +218
Internet-domaini .ly
Aikavyöhyke (UTC) UTC +2

Varoitus matkustajalle

Varoitus: Libyassa on päättynyt sisällissota vain vähän aikaa sitten, mutta maa on yhä sekainen ja turvallisuustilanne on erittäin huono. Vältä matkustamista maahan.

Libya eli Libyan suuri sosialistinen arabijamahiriya (käytetty myös muotoa Libyan suuri sosialistinen arabikansantasavalta) on valtio Pohjois-Afrikassa. Sen rajanaapureita ovat Egypti idässä, kaakossa Sudan, etelässä Tšad sekä Niger lännessä ja Algeria sekä Tunisia. Libyan lippu oLI myös maailman ainoa lippu, jossa on vain yhtä väriä, vihreää. Ennen Libyassa harjoitettiin eversti Muammar Gaddafin kehittelemää islamilaista sosialismia. Se oli sekoitus arabinationalismia, sosialismia ja suoraa demokratiaa. Pienille yrityksille oli annettu lupa harjoittaa vapaata markkinataloutta, suuret olivat valtion hallinnassa. Hyvinvointi, vapaus ja koulutus ovat poliittisesti keskeisessä asemassa. Vuoden 2006 inhimillisen kehityksen indeksissä Libya oli sijalla 64, Afrikan maista kolmantena korkeimpana Mauritiuksen ja Seychellien jälkeen.

Alueet ja kaupungit[muokkaa]

Libya jaetaan perinteisesti kolmeen alueeseen: Kyrenaikaan, Tripolitaniaan ja Fezzaniin maan eteläosassa. Maassa on 32 kuntaa (Sha'biyat; yksikkö – Sha'biyah).

Suurimmat kaupungit ovat Tripoli (1,6 milj. asukasta) ja Bengasi (arab. Benghazi, 800 000 asukasta). Muita mm. Misratah (122 000), Al 'Aziziyah, Sirte ja Sabha.

Libyan kasvillisuus on enimmäkseen karua aavikkoa. Vain maan koillisosan Välimereen työntyvällä niemimaalla on Välimerenkasvillisuutta, paikoin ylängöllä se on jopa metsää, alavilla paikoilla se kuitenkin on vain matalaa pusikkoa.

Ilmasto[muokkaa]

Afrikan sekä koko maailman korkein mitattu lämpötila varjossa (+57,7 celsiusta) oli mitattu al-Azizyan kunnassa 55 kilometriä Tripolista lounaaseen, mutta se todettiin myöhemmin virheelliseksi tiedoksi.

Ymmärrä[muokkaa]

Vaikka Libya onkin yksi Afrikan vauraimpia valtioita, suurin osa kansasta työskentelee valtiolle noin 70$ kuukausipalkalla. Asuminen on tuettua ja koulutus ja terveydenhuolto ilmaista. Epätyypillisesti arabivaltioksi myös naiset ovat hyvin koulutettuja.

Homoseksuaalisesta kanssakäymisestä voidaan Libyassa tuomita pitkiin, 3-5 vuoden pituisiin, vankeusrangaistuksiin.

Libyassa on tiukka huumelaki. Pienenkin annoksen hallussapidosta voidaan tuomita vankeusrangaistukseen ja huumeiden salakuljetuksesta voi saada kuolemantuomion.

Sotilaskohteiden ja hallintorakennusten kuvaamista pitää välttää.

Tule[muokkaa]

Libya vaatii Suomen kansalaisilta passin lisäksi voimassa olevan viisumin maahantulon edellytyksenä. Pääsääntöisesti viisumin saamiseen tarvitaan kutsu, ja turistiviisumeja ei yleensä myönnetä kuin ryhmässä matkustaville. Viisumia haetaan Libyan edustustosta Tukholmassa, ja hakuprosessiin on syytä varata useita viikkoja.

Libyaan ei saa tuoda alkoholia. Pienenkin määrän maahan tuominen saattaa johtaa rajalla ongelmiin.

Lentokoneella[muokkaa]

Junalla[muokkaa]

Maan rautatieverkosto ei ole kovinkaan laaja, eikä maahan voi ainakaan tällä hetkellä matkustaa junalla.

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Tunisiasta ja Egyptistä on mahdollista saapua bussilla Libyaan.

Laivalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Suurin turvallisuusuhka Libyassa matkustavalle on liikenne, jonka noudattamat säännöt ja tavat ovat suomalaisille kaaottisia. Huonokuntoiset tiet, katutyöt ja liikenteen määrä vaikeuttavat ajoittain liikennettä Tripolissa. Pääkaupungissa ei varsinaisesti ole katuosoitteita, ja harvat taksinkuljettajat puhuvat englantia.

Puhu[muokkaa]

Libyassa puhutaan arabiaa. Italiaa puhutaan myös yleisesti ja ainakin Tripolissa pärjää englannilla.

Osta[muokkaa]

Libyassa voi VISA-kortilla nostaa rahaa ainakin Development and Commercial Bank:sta ja Al Mahari-tavarataloista. Rahaa voi vaihtaa pankkien lisäksi myös hotellien vastaanotoissa. VISA käy maksuvälineenä ainakin pääkaupungissa Tripolissa hotellien ja lentoyhtiöiden lisäksi monissa ravintoloissa ja kaupoissa.

Syö[muokkaa]

Libyalainen ruokakulttuuri on sekoitus arabialaista, italialaista, ranskalaista, turkkilaista ja Välimerenmaiden ruokia. Sianliha on kiellettyä, mutta siitä huolimatta sitä tarjoillaan joissakin ravintoloissa.

Juo[muokkaa]

Tee on Libyassa kansallisjuoma. Alkoholi on kiellettyä.

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Turvallisuustilanne[muokkaa]

Varoitus matkustajalle

Libyassa käy enenevässä määrin matkailijoita, joista pääosa on liikemiehiä. Turismi maahan on vielä vähäistä muun muassa viisumin saamisen hankaluudesta ja infrastruktuurin johtuen.

Terveyspalvelut[muokkaa]

Libyan sairaanhoitopalvelut ovat kehittymättömät. Länsimaalaisten käyttämiä terveyspalveluita voi saada Swiss-Libyan Cliniciltä ja Medilinkistä, joissa molemmissa työskentelee ulkomaalaisia lääkäreitä. Kattavan matkustajavakuutuksen voimassaolo on erittäin tärkeää. Kaikille Libyaan matkustaville suositellaan voimassaolevaa kurkkumätä-jäykkäkouristus –rokotusta (dT), MPR-rokotusta sekä rokotusta hepatiitti A:ta vastaan.

Kulttuurierot[muokkaa]

Ota yhteyttä[muokkaa]

Tripolissa on Suomen ja Ruotsin yhteinen kunniapääkonsulaatti, josta saa ruotsinkielistä palvelua. Muutoin Libyan asioita hoidetaan Suomen alueellisesta suurlähetystöstä Tunisista käsin. Suurlähetystö ja Tripolin kunniapääkonsulaatti vastaavat mielellään Libyassa matkustamiseen liittyviin kysymyksiin.

Suurlähetystön päivystys virka-ajan ulkopuolella ja viikonloppuisin Helsingissä ulkoministeriössä puh. +358-9-160 55551.

Suomen suurlähetystö, Tunis (Tunisia) Ambassade de Finlande
Rue du Lac Neuchâtel
1053 Les Berges du Lac, Tunis
Puh. +216 71 86 17 77
S-posti: sanomat.tun@formin.fi

Yhteystiedot: Suomen kunniapääkonsulaatti Tripolissa (palvelu englannin kielellä)

P.O. Box 2508, Janzour El Sharqia, Tripoli
Puh. +218 92 51 63 663
Sähköposti finconlibya@yahoo.com
Aukioloaika: sunnuntai-torstai, klo 9-12

Hätätapauksissa Libyassa matkustava suomalainen voi myös ottaa yhteyttä muiden EU-maiden suurlähetystöihin Tripolissa, jotka voivat antaa konsuliapua.

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot