Kreikka

Wikitravel
Parthenon acropolis.jpg
Sijainti
noframe
Lippu
Gr-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Ateena
Valtiomuoto tasavalta
Valuutta euro (EUR)
Pinta-ala 131,940 km2
Väkiluku 10,688,058 (2006)
Kieli Kreikka
Uskonto ortodokseja 98%, muslimeja 1.3%, muita 0.7%
Sähkö 220V/50Hz
Puhelinnumero +30
Internet-domaini .gr
Aikavyöhyke (UTC) UTC +2

Kreikka (kreik. Ελλάς, Hellas) [1] sijaitsee Eurooppassa Välimeren rannikolla. Sen rajanaapureita ovat Albania, Makedonia, Bulgaria ja Turkki.

Matkailuneuvonta[muokkaa]

Alueet[muokkaa]

Kreikassa on 13 hallinnollista aluetta, periferiaa tai kehää, jotka jaetaan edelleen 51 prefektuuriin (nomoi, yksikkö: nomos), ja yhteen autonomiseen alueeseen Athos-vuoreen, joka on luostarivaltio Kreikan alaisuudessa.

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

  • Knossos
  • Olympos

Ymmärrä[muokkaa]

Kreikkalaiset liikennejärjestelyt ovat kaupungeissa ja taajamissa melko hankalat. Ilma on hyvin saasteista erityisesti Ateenassa. Kaikissa vessoissa - erityisesti saaristoissa - ei saa laittaa paperia pönttöön, vaan se saatetaan laittaa WC:ssä olevaan roskikseen.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Finnairilla [2] on sunnuntaisin suora lento Ateenaan kello 15. 05. Blue1 [3] lentää suoraan Ateenaan, lähtee Helsinki-Vantaalta lauantaiaamuisin ja Ateenasta myös lähtee lauantaisin puolen päivän maissa. Huokeita lippuja löytää esimerkiksi Malevilla Budapestin kautta lentäen ja Air Balticilla Riiassa vaihtaen.

Lennot saapuvat Ateenan kansainväliselle Elefthérios Venizélos -lentokentälle (IATA: ATH). Kentältä kaupunkiin pääsee kätevästi metrolla (erillinen asema lyhyen kävelymatkan päässä lentokenttäterminaalista) tai lentokenttäbusseilla X93, X95, X96 ja X97. Osta lippu lipunmyyntikojusta ennen autoon nousemista!

Junalla[muokkaa]

Naapurimailta on junayhteydet Thessalonikiin josta pääsee muualle Kreikkaan.

Autolla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Mm. Italian Anconasta ja Barista on laivayhteydet [4] Kreikkaan.

Liiku[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Olympic Air [5] ja Aegean Airlines [6] lentävät Ateenasta useaan kohteeseen Kreikassa. Lippujen hinnat alkaen n. 75€. Lennot ovat lyhyitä ja kalusto modernia.

Junalla[muokkaa]

Pireuksesta voi lähteä Peloponnesokselle, esim. Korinttiin tai Patraan.

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Kreikassa on laivayhteydet saarten välillä. Pireuksesta liikennöi monia yhtiöitä ympäri saaristoa.

  • Blue Star Ferries [7]
    • Pireuksesta mm. Kreetalle, Rodokselle ja Kykladeille uusilla laivoilla.
  • Anek Lines [8]
  • Hellenic Seaways [9]
    • Nopeita katamaraaneja
  • Minoan Lines [10]
    • Pireuksesta Heraklioniin (Kreeta), Igoumenitsasta Korfulle ja Italiaan

Puhu[muokkaa]

Kreikassa puhutaan kreikkaa, mutta matkailualueilla ymmärretään myös englantia. Kreikka on melko homogeeninen maa.

Osta[muokkaa]

Kreikan rahayksikkö on euro.

Hintataso[muokkaa]

Yleisesti hintataso on Kreikassa keskimäärin muita EU-maita halvempi.

http://hintataso.tietoinfo.com/kreikka.php

Syö[muokkaa]

Kreikassa ruoka on halvempaa kuin Suomessa. Maan ruokakulttuurissa lammaslihalla on keskeinen paikka.

Juo[muokkaa]

Kesäisin lämpötila voi nousta yli +40 asteen, jolloin kannattaa juoda vettä. Kaikki juomat ovat halvempia Kreikassa kuin Suomessa.

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Matkanjärjestäjät suosittelevat pitämään lompakkoa aina housujen etutaskussa, jotta se on varkaille hankalammin saatavissa.

Matkailukohteissa kadulla kävellessäsi saatat tavata uuden "parhaan ystäväsi". Hän on yleensä mukavan oloinen nuori mies, joka selittelee ummet ja lammet suomeksi tyyliin "Suomi hyvä paikka minä pitä Suomi". Hän tarjoaa sinulle ilmaista arpaa, jonka raaputettuasi yllättäen voitat jonkin hienon palkinnon. Palkintoa lunastamaan sinun on yleensä lähdettävä jonnekkin "toimistoon", joka sijaitsee sopivan kävelymatkan päässä. Kun lopulta pääset perille, sinut otetaan mukaan eräänlaiseen esittelyyn, jossa kaupataan lomaosakkeita, jotka ovat täysin muuta kuin ilmaisia. Itse osakkeet ovat yleensä aivan oikeita, ja sinä tuletkin saamaan mitä sinulle on luvattu, mutta tapa, jolla niitä kaupitellaan, on monien turistien mielestä väärä. Lisäksi esittely voi kestää jopa useampia tunteja, eli ne tuhlaavat kallista aikaasi. Niinpä näihin esittelyihin ei kannata lähteä mukaan, ellei ole tällaisen osakkeen ostamista aiemmin suunnitellut. Matkanjärjestäjät lisäksi suosittelevat, että näitä osakkeita ostettaisiin suoraan niiden myyjältä eikä suinkaan kaduilta, vaikka sekin yleensä luotettavaa on.

Yleensä Kreikka on turvallinen maa; päivisin julkisella paikalla turisti voi kävellä varsin rauhalisesti.

Pysy terveenä[muokkaa]

Kreikassa kannattaa juoda pullotettua vettä, sillä kraanaveden bakteerikanta on erilainen kuin Suomessa, joten suomalainen elimistö ei välttämättä siedä Kreikkalaisen veden bakteereja. Myös kraanavesi on kuitenkin juomakelpoista, mutta sitä suositellaan vain kestävävatsaisille. Varsinkin Kreetalla lämpötila voi nousta kesällä jopa 40 asteeseen, joten on muistettava juoda paljon vettä.

Kunnioita[muokkaa]

Nyökkäys tarkoittaa kielteistä vastausta ja pään pudistus myönteistä. Jollet pidä mielessä, voi tulla väärinymmärryksiä.

Ota yhteyttä[muokkaa]

  • Suomen suurlähetystö, Ateena, Hatziyianni Mexi 5, 115 28 Ateena, +30-210-72 55 860 (). Ma-pe 9-12.  edit

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot