Korsika

Wikitravel
Ranska : Korsika

Korsika (ransk. Corse) on Ranskalle kuuluva saari Välimeressä Italiasta länteen ja Italialle kuuluvan Sardinian saaren pohjoispuolella.

Ymmärrä[muokkaa]

Calvi citadelle mini.JPG

Korsika on Välimeren neljänneksi suurin saari, joka sijaitsee noin 200 kilometriä Nizzasta kaakkoon. Maisemat vaihtelevat kullanhohtoisista hiekkarannoista aina lumenpeittämiin vuorenhuippuihin. Saaren pinta-alasta kaksi kolmasosaa onkin vuoristoa, jonka korkeimpana huippuna on Monte Cinto (2706 m).

Korsika kuuluu Ranskaan, mutta saarelle on vaadittu itsenäisyyttä 1700-luvulta asti, jolloin ranskalaiset ottivat alueen hallintaansa. Saaren vapautusliike FLCN elää edelleen, etenkin saaren sisäosissa, vaikka vastarintaliike lopetettiin virallisesti vuonna 1983.

Kaupungit[muokkaa]

Ajaccio on vuorten ympäröimä pittoreski satamakaupunki saaren länsirannikolla, joka toimii myös Korsikan saaren eteläosan pääkaupunkina. Ajaccio tunnetaan myös Napoleon Bonaparten syntymäkaupunkina. Eri puolilta kaupunkia löytääkin useita Bonaparten suvulle omistettuja patsaita, laattoja ja muistomerkkejä. Kesäkuussa järjestetään myös Napoleon -festivaali.

Bastia sijaitsee Korsikan suuren vuoristoisen niemimaan, Cap Corsen etelätyvessä. Genovalaiset tekivät tästä Korsikan suurimmasta ja pohjoisosan pääkaupungista saaren hallintokeskuksen 1400-luvulla a rakensivat linnoituksen (ital. bastiglia), josta juontuu myös kaupungin nimi.

Tule[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Korsikan tieverkosto on harvaa, koska saari on vuoristoinen.

Näe[muokkaa]

Tee[muokkaa]

Puhu[muokkaa]

Korsikalla puhutaan ranskaa sekä korsikan kieltä. Korsikan kieltä pidetään yleisesti yhtenä italian murteena, vaikka se poikkeaa kirjoitusasultaan huomattavasti yleisitaliasta. Korsikan kieli muistuttaa lähinnä pohjoisitalialaisia murteita.

Saaren lomakohteissa pärjää englannin kielellä.

Osta[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Kahvilat[muokkaa]

Saarella on useita eri kahviloita.

Baarit & pubit[muokkaa]

Yökerhot[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä