Karvia

Wikitravel
Karvian Kirkko.jpg

Karvia [1] on kunta Satakunnassa, joka on perustettu 1865. Karvian naapurikuntia ovat Honkajoki, Jalasjärvi, Kankaanpää, Kauhajoki ja Parkano. Pinta-alaltaan kunta on 520,28 km² josta sisävesistöä on 17,90km². Kunnassa asuu 2576 ihmistä, jotka työllistyvät Karviassa pääosin maatalouden, palveluiden ja pienteollisuuden aloilla.

Ymmärrä[muokkaa]

Maisemakuvaa luonnehtivat laajat suot ja useat järvet, keskeisenä Karvianjärvi, josta saa alkunsa Karvianjoki. Suurimmat yksityiset työnantajat Karviassa ovat Skaala ikkunat Oy, Karvian Konepaja Oy ja Mustakosken Puutarhat. Karviassa on monia kylänosia, joita ovat: Alkava, Alkkia, Kantti, Karviankylä, Kauhakorpi, Kirkonkylä, Mattila, Rannankylä, Sara, Sarvela, Saunaluoma, Suomijärvi, Tuulenkylä ja Ämmälä.

Tule[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Karviaan pääsee Helsingistä, Turusta ja Vaasasta autolla valtatietä 3. Jyväskylästä Karviaan pääsee valtatien 23 kautta.

Bussilla[muokkaa]

Karviaan pääsee Satakunnan liikenteen bussilla ainakin Kankaanpäästä, Porista ja Seinäjoelta sekä Kauhajoelta. Tarkemmat linja-auto aikataulut voi selvittää Matkahuollon nettisivuilta.

Liiku[muokkaa]

Karvian Säästöpankki.jpg

Karvian keskustan alueella välimatkat ovat niin lyhyet, että niistä selviää kävellenkin, mutta keskustan ulkopuolelle mentäessä on tarpeen kulkea jollain moottoriajoneuvolla, koska välimatkat siellä ovat pitkiä.

Näe[muokkaa]

  • Karvian kirkko
  • Kauhanevan–Pohjankankaan kansallispuisto
  • Karvia päivät heinä-elokuun vaihteessa
  • Lomaraiso on viihtyisä maaseutumatkailukohde Karviassa
  • Alkkianvuoren luontopolku
  • Karvian kirjasto, sijaitsee Karvian keskustassa. Käyntiosoite Tyyni Tuulion katu 10.

Tee[muokkaa]

Osta[muokkaa]

Karvian Sale.jpg
  • Siwa
  • Sale
  • K-market Lastula
  • ABC kylmäasema
  • ST1

Syö[muokkaa]

  • Kyläkrouvi
  • Hellun Herkku
  • Grilli-kahvila Mi-Sa
  • Neste Huoltamo M&M Marjakoski
  • Meirami

Juo[muokkaa]

  • Hellun Herkku
  • Kantapubi Tälli
  • Kyläkrouvi
  • Grilli-kahvila Mi-Sa

Nuku[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Karvia on rauhallinen kunta aamusta yöhön. Yksin kulkemista ei tarvitse pelätä.

Pysy terveenä[muokkaa]

Karviassa toimii terveysasema (Iltaruskonkatu 1) josta saa tarpeen vaatiessa apua. Karviassa toimii myös Karvian kunnan Eläinlääkäri. Vanhuspalveluita karviassa on Iltaruskon palvelukeskus (Iltaruskonkatu 7),Pienkoti Pääskylä ja Pienkoti Sirkkula sekä Palvelukoti Anna (Iltaruskonkatu 11).

Ota yhteyttä[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot