Kambodža

Wikitravel
Kaakkois-Aasia : Kambodža
noframe
Sijainti
noframe
Lippu
Cb-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Phnom Penh
Valtiomuoto perustuslaillinen monarkia
Valuutta Riel (KHR)
Pinta-ala 181,040 km2
Väkiluku 13,995,904 (Heinäkuu 2007 arvio)
Kieli khmer (virallinen) 95%, ranska, englanti, thai
Uskonto theravada-buddhalaisia 95%, muita 5%
Sähkö 230V/50 Hz; sekä brittiläistä että eurooppalaista pistoketta näkee
Puhelinnumero 855
Internet-domaini .kh
Aikavyöhyke (UTC) UTC +7

Kambodža on kuningaskunta Kaakkois-Aasiassa. Sen rajanaapureita ovat Thaimaa, Laos ja Vietnam

Alueet[muokkaa]

KarteKambodscha.png

Kaupungit[muokkaa]

  • Phnom Penh — pääkaupunki
  • Siem Reap — portti Angkoriin
  • Sihanoukville — rantalomailua Thaimaan malliin
  • Kep — pienempi rantalomakohde, joka tunnetaan ravuistaan
  • Kampot — pieni, kiehtova urbaani keskus etelässä

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Historia[muokkaa]

Ilmasto[muokkaa]

Kambodžassa on aina kuumaa ja kosteaa. Suosituin turistisesonki on talvikaudella lokakuusta helmikuuhun, jolloin on kuumuus taittuu ja vettä tulee vain vähän. Huhti-toukokuussa lämpötilat voivat kohota jopa 40 asteeseen, kun taas loppukesästä alkaa sadekausi ja syyskuun paikkeilla monet tiet maaseudulla muuttuvat mutavelliksi.

Tule[muokkaa]

Suomalaiset saavat rajalta maahan saapuessa 30 päivän turistiviisumin ($20 ja passikuva). Vaihtoehtoisesti voit hakea netistä e-Visan, joka maksaa $5 enemmän, mutta toimii yllättävänkin hyvin ja lyhentää odottelua rajalla huomattavasti. Mikäli aiot oleillaa maassa kauemmin, hae viisumi ennakkoon, jolloin saat samaan hintaan 90 päivän viisumin.

Huom: Saapuessa maitse Thaimaasta virkailijat pyytävät usein kovempaa hintaa dollareina tai bahteina. Ellet suostu kiristykseen, joudut odottelemaan jonon hännillä.

Lentokoneella[muokkaa]

Phnom Penhin ja Siem Reapin (Angkor Wat) lentokentät tarjoavat lentoja ympäri Aasiaa. Suomesta tullessa kätevin yhteys on Bangkokin kautta.

Junalla[muokkaa]

Bangkokista paasee junalla rajalle Aranyaprathetiin asti (48 bahtia kolmannessa luokassa). Sen jalkeen taytyy jatkaa muutaman kilometrin matka rajalle Poipetin esimerkiksi tuk-tukilla (40 baht) tai muulla kulkuneuvolla.

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Kambodžan tiet ovat erittäin huonoja, paljon huonompia kuin mihin suomalaiset turistit ovat ehkä tottuneet naapurimaa Thaimaassa. Monin paikoin tieverkosto kärsii yhä sisällissodan vaurioista, ja muutenkin päällystetyillä teillä matkanteko on äärimmäisen hidasta ja vaatii kärsivällisyyttä.

Puhu[muokkaa]

Kambodžan virallinen kieli on khmer, joka kuuluu austroaasialaisiin kieliin. Vanhan Ranskan siirtomaan väestö osaa myös ranskaa paremmin kuin vaikkapa naapurimaa Thaimaan väki, mutta matkaaja pärjää englannilla paremmin. Kambodžassa tosin asuu myös paljon ranskalaisperäisiä maahanmuuttajia, ja heidän kanssaan ranska saattaa olla englantia toimivampia vaihtoehto.

Osta[muokkaa]

Kambodžan valuutta on riel (KHR), jonka vaihtokurssi on noin 5000 rielia = 1 euro, eli 4000 rieliä per Yhdysvaltain dollari. Maassa käytetään dollareita yleisesti maksuvälineenä ja rielit toimivat lähinnä pikkurahana yhtä dollaria pienempiin ostoksiin. Huomaa, että amerikkalaiset kolikot eivät kelpaa Kambodžassa. Paikalliset pankkiautomaatit tarjoavat lähinnä dollareita, joten rielien sijasta matkaajan kannattaa luottaa dollareihin ja käyttää niitä matkavaluuttana. Rahanvaihtoa ei kannata missään tapauksessa suorittaa rajalla, koska siellä kurssi on surkea ja rahan arvosta häviää välittömästi jopa kolmannes pois.

Lännen rajapaikkakunnilla, kuten Koh Kongissa, hyväksytään yleisesti myös Thaimaan bahtit, mutta heikolla vaihtosuhteella.

Hintataso[muokkaa]

Kambodžan hintataso on hyvin edullinen. Hyvätasoisen hostellin turistikohteestakin voi saada 5 dollarilla. Hostellien hinnat alkavat noin dollarista, mutta korkeatasoisemmissa hotelleissa on vastaavasti korkeammat hinnat. Ruoka on osapuilleen saman hintaista kuin Thaimaassakin, eli aterian saa 2-5 dollarilla. Ateriat ovat maittavia ja riittäviä.

Tavaroita tai taksimatkoja ostaessasi kannattaa yrittää tinkiä vähintään puolet pois alkuperäisestä hinnasta. Tämä ei tosin tavallisesti koske aterioita eikä tuotteita, joilla on hintalaput.

Syö[muokkaa]

  • Lok Lak on marinoitua lihaa, sipulia, salaattia ja riisiä. Mukavan tukeva vaihtoehto nuudelikeitoille — ruokalaji onkin mitä todennäköisimmin alunperin ranskalaista perua.

Juo[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Kambodžaan matkustaville suositellaan A-hepatiittisuojaa ja jo ennen matkaa alkavaa malariatablettikuuria.

Kunnioita[muokkaa]

Älä aloita paikallisten kanssa keskustelua Pol Potin hirmuvallasta tai punakhmereistä. Puhu näistä aiheista vain, jos keskustelukumppanisi tekee aloitteen ja silloinkin muista, että aihe on äärimmäisen herkkä.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot