Jamaika

Wikitravel
noframe
Sijainti
noframe
Lippu
Jm-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Kingston
Valtiomuoto tasavalta
Valuutta Jamaikan dollari (JMD)
Pinta-ala 10,991 km²
Väkiluku 2,758,124
Kieli englanti
Uskonto protestantteja, kristittyjä
Puhelinnumero +1-876
Internet-domaini .jm
Aikavyöhyke (UTC) UTC-5

Jamaika on valtio Karibialla.

Alueet[muokkaa]

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Jamaika on saarivaltio Karibianmerellä. Jamaikan väestö on hyvin monivärinen. Turisteihin suhtaudutaan ystävällisesti. Jamaika houkuttelee myös jonkin verran rastafari-kulttuurista kiinnostuneita saarelle. Kannattaa kuitenkin muistaa että kannabistuotteiden käyttö ei ole Jamaikalla laillista.

Ilmasto[muokkaa]

Jamaikan ilmasto on trooppinen. Talvisin se on hieman leudompi.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Jamaikalla on kaksi suurta lentoasemaa, Norman Manleyn kansainvälinen lentoasema (IATA: KIN, ICAO: MKJP) Kingstonissa ja Donald Sangsterin kansainvälinen lentoasema (IATA: MBJ, ICAO: MKJS) Montego Bayssa.

Laivalla[muokkaa]

Veneellä tulo Jamaikalle ei ole välttämättä maailman paras konsti. Merellä ei kannata nousta kalastajien aluksiin, koska ensiksi joudut maksamaan suuren hinnan heille ja sinulle luvataan että pääset maihin ja sen jälkeen saatat joutua ryöstetyksi!

Liiku[muokkaa]

Puhu[muokkaa]

Jamaikalla puhutaan englantia. Paikallinen englanninmurre saattaa aiheuttaa tulkintavaikeuksia.

Osta[muokkaa]

Hintataso[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Älä liiku pimeällä yksin kaduilla, joilla ei liiku ketään muita. Tällaisilla kaduilla on usein omat vartijansa, jotka eivät suhtaudu vierailijoihin kovin suopeasti. Näissä tilanteissa myös ryöstöt ovat mahdollisempia. Päiväsaikaan ja ihmisten seassa voit liikkua turvallisesti, varkaat eivät ole Jamaikalla arvostettuja.

Pysy terveenä[muokkaa]

Vesijohtovesi Jamaikalla on juotavaa, mutta suomalaiseen makuun ei niin hyvänmakuista. Pullovesi on saarella edullista, joten sitä kannattaa käyttää. Ruuanlaitossa veden maku ei kuitenkaan häiritse.

Kunnioita[muokkaa]

Kuten esim. Isossa-Britanniassa, myös Jamaikalla please sanaa ei voi koskaan käyttää liikaa. Toista ihmistä puhutellessa on kohteliasta sanoa "Yes ma'am." tai "Yes, sir".

Ota yhteyttä[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot