Israel

Wikitravel
Lähi-itä : Israel
Varoitus matkustajalle

Varoitus: : Israelissa on meneillään vakavia sotilaallisia yhteenottoja Palestiinan kanssa! Koita toistaiseksi välttämään matkustamista alueelle!

noframe
Sijainti
noframe
Lippu
Is-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Jerusalem
Valtiomuoto parlamentaarinen demokratia
Valuutta 1 Uusi Israelin sekeli (NIS) = 100 agoraa
Pinta-ala 20,770 km2
Väkiluku 6,352,117 (2006)
Kieli heprea (virallinen), arabia (virallinen), englanti yleisin vieras kieli
Uskonto juutalaisia 80.1%, muslimeja 14.6% (enimmäkseen sunneja), kristittyjä 2.1%, muita 3.2% (1996)
Sähkö 230V/50Hz (israelilainen pistoke)
Puhelinnumero 972
Internet-domaini .il
Aikavyöhyke (UTC) UTC +2/DST +3

Israel [1] (hepreaksi מדינת ישראל Medinat Yisra-el; arabiaksi دولَة إِسرائيل Dawlat Isrā'īl) on valtio on Lähi-Idässä. Israel on pieni maa, joka kostuu monesta erillaisesta maantieteellisesta alueesta. Talvella hihtetaan lumella pohjoisessa, silloin kun otettaan aurinkoa etelässä. Virallisia kieliä ovat heprea ja arabia, muutta englantikin on yleisesti puhuttu, varsinkin turistinalalla.

Ymmärrä[muokkaa]

Historia:

Vaikka Israel on perustettu 1948:ssa, sillä on pitkä historia. Myöhäisellä pronssikaudella tai ensimmäisellä rautadaudella Egyptin hallinta alkoi heikentyä, ja muodostiin Judah:n valtakunta länsirannala, jonka pääkaupunkit olivat Hebron ja Jerusalem, sekä Israelin valtakunta pohjoisessa. Osa nykyaisesta Israelista oli Philistin aluetta. Philististä latiini kautta tulee nykyainen nimi Palestiina. Alue joutui olemaan Assyrian maakunta, Persian maakunta, ptolmainen Egyptin maakunta, hellenistisen Syrian maakunta. Vallankumouksen jälkeen perustiin uusi valtakunta, josta puhuttaan Judeaksi, Hasmonean perheen johdolla. Herod, Hasmonean kuningas, rakentii isoja linnotuksia, sisältäen Herodium ja Masada. Sitten vielä tuli Romanit, Byzantiinit, Arabit, Ristiretkijat, Ottamanit, Brittilaiset jne... Jokaiselle valloitajalle lisättiin uusi, kaunis ja kiinnostava kerros.

Alueet[muokkaa]

Israelin kartta, sisältäen valtausalueet katkoviivoilla

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Ilmasto[muokkaa]

Israelissa vallitsee Välimeren ilmasto ja kesäisin on lämmintä noin +25-35 °C). Talvisin on hieman leuhdompaa (talven keskilämpötila noin +16°C).

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Junalla[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Puhu[muokkaa]

Osta[muokkaa]

Hintataso[muokkaa]

Hintaso on suunnilleen sama kuin Suomessa. Ruokaa voi saada toreilta erittäin edulliseen hintaan, mutta supermarketeissa hinnat ovat yleensä Suomen tasolla tai jopa korkeammalla. Alkoholi on usein jopa kalliimpaa kuin Suomessa.

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Ulkomaalaisen on mahdollista saada töitä Israelista luvan kanssa, muussa tapauksessa se on laitonta, josta voi seurata karkotus.

Pysy turvassa[muokkaa]

Israel on melko turvallinen matkustusmaa, mutta väkivaltaisia yhteenottoja voi aika ajoittain sattua etenkin Gazan -ja joillain Länsirannan alueilla, joihin ei tästä syystä tulisi mennä. Kaduilla, tavaratalojen ja supermarkettien ovilla saattaa nähdä aseistautuneita sotilaita. Tavaratalojen, juna- ja linja-autoasemien, museoiden, isojen ravintoloiden ja muiden vastaavien paikkojen ovella on aina turvatarkastus, jossa vartijat nopeasti vilkaisevat laukkujen ja taskujen sisällön. Suuria ihmismassoja ja täyteen ängättyjä busseja on syytä välttää, eikä Jerusalemin vanhassakaupungissa tule liikkua yöaikaan. Lisätietoja Ulkoasiainministeriön matkustustiedotteessa.

Pysy terveenä[muokkaa]

Israelin vesijohtovesi on juotavaa, mutta turisteja kehoitetaan ostamaan pullotettua lähdevettä kaupasta. Paikallista vesijohtovettä voi käyttää sellaisenaan esim. hampaiden pesuun tai kahvinkeittoon.

Kunnioita[muokkaa]

Vaikka israelin viranomaiset hyväksyvät seksuaalivähemmistöt jotkut uskontoryhmät voivat suhtautua silti erittäin vihamielisesti heihin. Tälläisten ryhmien asuttamille asuille ei tule välttämättä edes mennä.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot