Irlanti

Wikitravel
noframe
Sijainti
Irlanti
Lippu
Ei-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Dublin
Valtiomuoto tasavalta
Valuutta euro (EUR)
Pinta-ala 70 280 km2
Väkiluku 4,2 miljoonaa (2006 väestönlaskenta)
Kieli englanti, iiri (pääosin länsirannikolla)
Uskonto katolilaisia 91,6%
Sähkö 230V/50Hz (brittiläinen pistoke)
Puhelinnumero +353
Internet-domaini .ie
Aikavyöhyke (UTC) UTC

Irlanti (Republic of Ireland, Éire) [1] on saarivaltio Euroopassa.

Alueet[muokkaa]

Irlanti jakaantuu neljään provinssiin, jotka edellen jakaantuvat useampiin kreivikuntiin.

Irlannin alueet

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Irlanti on virallisesti Irlannin tasavalta. Sana Irlanti käsittää koko Irlannin saaren, josta Pohjois-Irlanti kuuluu Isolle-Britannialle. Yli 90 % irlantilaisista on katolilaisia, ja siksi melko konservatiivisia. Arvomaailman osasyy on myös kannanotto katolilaisten ja protestanttien kiistoihin. Naisten asema ei ole esim. pohjoismaisesta näkökulmasta kovinkaan tasa-arvoinen, ja feminismi on tabu. Uskonnollisten kiistojen ja vainojen vuoksi irlantilaisten sukunimiä ei kovinkaan helposti näytetä esimerkiksi kouluissa. Dublin on jonkin verran vapaamielisempi ja kosmopoliittisempi kaupunki.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Suomesta Irlantiin pääsee sekä suorilla lennoilla, että vaihtamalla. Suorat lennot lentävät lähinnä kesäaikaan (maalis-lokakuu). Suoria lentoja tarjoavat Norwegian ja Aer Lingus. SAS puolestaan tarjoaa lentoja, joissa tulee vaihtaa jossain euroopan kentällä (mm. Arlandassa, Kööpenhaminassa jne.). Yhtiöt lentävät Helsingistä Dubliniin. Ryanairilla pääsee Tampereelta Dubliniin vaihtamalla Lontoon Standstedin kentällä.

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Puhu[muokkaa]

Irlannin viralliset kielet ovat englanti ja iiri, mutta iiriä puhutaan melko vähäisissä määrin. Voit siis huoletta puhua englantia, sillä irlantilaiset ymmärtävät!

Osta[muokkaa]

Hintataso[muokkaa]

Irlannin rahayksikkö on Euro. Irlannissa hintavertailu on siis helppoa.

Syö[muokkaa]

Irlantilainen aamupala on tuhti eväs, jolla selviää hienosti lounaan yli. Aamupala koostuu paistetuista ruoista, makkarasta, pekonista, kananmunasta, veri- ja vehnä"kakusta", mahd. myös paistetusta tomaatista, herkkusienistä ja tomaattipavuista.

Ylipäätään ruoka on lihapitoista ja aika raskasta. Irish stew on pitkään haudutettu lihamuhennos, jossa liha voi olla joko lammasta tai nautaa (Beef stew), lisäksi on perunaa, sipulia ja porkkanaa.

Ruokaa voidaan pitää melko samanlaisena kuin mitä suomalainen perusruoka on.

Juo[muokkaa]

Irlanti on tunnettu Guinness-oluestaan.

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Donegalin kreivikunnassa Gleann Cholm Cillen (Glencolumbkille) kylässä toimii Oideas Gael, kansanopiston kaltainen oppilaitos, jossa järjestetään iirin kielen kesäkursseja.

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Irlanti on yleisesti ottaen varsin turvallinen maa. Suurissa kaupungeissa on viisasta välttää kulkemista syrjäisillä sivukaduilla. Yöaikaan maaseudulla kävelyssä on syytä huomioida, että tiet ovat kapeita ja mutkaisia ja autojen vauhti melko kovaa. Tästä syystä kannattaa varautua kävelemään niin laidassa kuin mahdollista ja tarvittaessa nousemaan esim. penkereen päälle.

Pysy terveenä[muokkaa]

Kunnioita[muokkaa]

Oli kyseessä pieni kylä tai suuri kaupunki ihmiset saattavat usein tervehtiä tuntemattomia. Irlantilaiset kysyvät myös usein How are you?, johon aina kohteliasta vastata. Jäänrikkojaksi ihmisten välillä olevalle kiinnostukselle sopii yleensä kulttuurille leimallinen baariin meno, se on keino edetä tyvestä puuhun ja vaihtaa kuulumisia.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot