Indonesia

Wikitravel
Aasia : Kaakkois-Aasia : Indonesia
noframe
Sijainti
noframe
Lippu
Id-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Jakarta
Valtiomuoto tasavalta
Valuutta Indonesian rupia (IDR)
Pinta-ala 1 919 440 km2
Väkiluku 245 452 739 (Heinäkuu 2006 arvio)
Kieli indonesia (virallinen), jaava, sunda
Uskonto muslimeja 88%, protestantteja 5%, katolisia 3%, hinduja 2%, buddhalaisia 1%, muita 1% (1998)
Sähkö 220V/50Hz (europpalainen pistoke)
Puhelinnumero +62
Internet-domaini .id
Aikavyöhyke (UTC) GMT+7 - GMT+9

Indonesia on maailman suurin saarivaltio. Se koostuu noin 18 000 saaresta. Se sijaitsee Kaakkois-Aasiassa.

Alueet[muokkaa]

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Indonesia on moninainen valtio, hyvässä ja pahassa. Indonesiassa on sademetsiä toisiksi eniten maailmassa, mutta niitä on hakattu hälyttävään tahtiin. Maassa asuu rikkaita asukkaita pääosin Jakartassa ja Balissa, mutta yli 50% maan asukkaista ovat erittäin köyhiä.

Indonesialaiset ovat joko ystävällisiä tai eivät, mutta suurin osa indonesialaisista ovat erittäin ystävällisiä ulkomaalaisille.

Indonesia on maailman suurin muslimienimmistöinen valtio. Maasta löytyy myös hinduja pääosin Balin saarelta. Maassa on myös kristittyjä esim. Sulawesin saarella.

Ilmasto[muokkaa]

Indonesiassa vallitsee trooppinen ilmasto. Sadekausi on marraskuusta maaliskuuhun, kuiva kausi huhtikuusta lokakuuhun. Korkeamalle mennessä ilmasto viilenee.

Tule[muokkaa]

Indonesiaan tarvitaan passi, joka on voimassa vähintään 6 kuukautta matkan jälkeen. Suomalaiset voivat ostaa maan saapuessa viisumin hintaa US$10/7 päivää tai US$25/30 pv.

Lentokoneella[muokkaa]

Indonesialaiset lentoyhtiöt eivät ole olleet kovaa huutoa viime aikoina: EU lisäsi kaikki maan lentoyhtiöt, mukaanlukien kansallisen Garudan, mustalle listalleen kesäkuussa 2007. Tämän takia ei maata kuitenkaan kannata kammoksua - ja pääseehän sinne lukuisten ulkomaisten yhtiöiden siivillä. Garuda päästettiin pois pannasta 2009 ja aloittanee lennot uusilla koneillaan Eurooppaan vuonna 2010.

Suurimmat lentokentät ovat Jakartassa ja Balilla. Molempiin pääsee yhdellä vaihdolla esim. Amsterdamin tai Bangkokin kautta. Singaporesta ja Kuala Lumpurista on kanssa runsaasti halpoja lentoja ympäri koko Indonesiaa.

Laivalla[muokkaa]

Indonesiaan lauttoja menee Malesiasta ja Singaporesta. Lautat liikennöivät useimmin Sumatran Riau-maakunnassa.

Liiku[muokkaa]

Liikenne on sekavaa kaupungeissa ja kaupunkialueilla. Kannattaa mieluummin luottaa taksiin ja sen kuskiin, kuin sännätä vuokraamaan autoa tai moottoripyörää ja lähteä kokeilemaan taitojaan.

Puhu[muokkaa]

Katso myös: Indonesian matkasanakirja

Isoimpien turistikohteiden (lähinnä Bali) ulkopuolella englannin taitajia on harvassa. Indonesiassa puhutaan lukemattomia kieliä, mutta ainoa virallinen kieli on indonesian kieli, jota puhutaan kautta saarivaltion. Suomalainen osaa ennestään indonesian ääntämyksen lähes täydellisesti ja kieliopin perusteet oppii helposti, joten indonesian alkeiden opiskeluun kannattaa panostaa.

Osta[muokkaa]

Hintataso[muokkaa]

Hinnat ovat huomattavasti edullsempia kuin esim. Suomessa. Luonnollisesti paikalliset tuotteet ovat edullisempia kuin tuontitavarat. Tinkiminen kannattaa aina. Kaupat joissa on tuotteet on hinnoiteltu valmiiksi, kannattaa alennusta kysyä kassalla. Markkinoilla ja toreilla tinkimen kuuluu asiaan.

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Suurin osa Indonesiasta on turvallista aluetta. Keski-Sulawesillä on pommi-iskuina ja levottomuuksina ilmenevä konflikti. Acehiin, Molukeille ja Papualle matkustaessa on noudatettava erityistä varovaisuutta ja tarkistettava turvallisuustilanne etukäteen. Rauhalliseltakin vaikuttavia mielenosoituksia kannattaisi vältää, koska ne saattavat muuttua väkivaltaisiksi hyvinkin nopeasti. Luonnonkatastrofit, kuten tsunamit, maanjäristykset ja tulivuorenpurkaukset, ovat yleisiä.

Pysy terveenä[muokkaa]

Sairaaloiden taso voi olla huono ja syrjäseuduilla niitä ei välttämättä edes ole.

Kunnioita[muokkaa]

Korruptio on merkittävä ongelma Indonesiassa, mutta tavallinen turisti siihen tuskin törmää. Mikäli poliisi pysäyttää ja toteaa rikkeen tapahtuneen — esim. ei passia mukana — niin noin 50.000 rupian "sakolla" yleensä selviää tilanteesta kuin tilanteesta.

Huumeita on runsaasti liikkellä esim. Balilla, mutta niiden kanssa ei kannata läträtä. Hallussapidosta voi joutua useammaksi vuodeksi linnaan ja myynnistä hirteen, eikä kannata luottaa sen varaan, että voi lahjoa tiensä pälkähästä.

Uhkapeli on laitonta Indonesiassa.

Ota yhteyttä[muokkaa]