Imatra

Wikitravel
Imatran Valtionhotelli

Imatra [1] on kaupunki Etelä-Karjalan maakunnassa Etelä-Suomessa.

Ymmärrä[muokkaa]

Imatra on alusta lähtien ollut voimakkaasti metsäteollisuuteen painottunut kaupunki. Raskaan teollisuuden heikentyminen on osaltaan johtanut kaupunkia piinaavaan muuttotappiokierteeseen. Kaupunkia leimaa Venäjän-läheisyys, onhan se yksi harvoista suuremmista kaupungista Venäjän-rajalla Lappeenrannan ohella. Imatralla kehitellään kaksoiskaupunkiajatusta rajan toisella puolella sijaitsevan Svetogorskin kanssa. Kaupungin erityispiirre on se, että Imatralla on kolme keskustaa ja se on voimakkaasti hajautunut, joten selvää yhtä keskustaa ei kaupungissa ole.

Tule[muokkaa]

Junalla[muokkaa]

Junatarjonta on Imatralla melko hyvää. Helsinki-Joensuu -välin junat pysähtyvät kaupungissa.

Bussilla[muokkaa]

Imatralta on vaihdottomia pikavuoroyhteyksiä mm. Helsinkiin, Kouvolaan, Joensuuhun, Lappeenrantaan, Kotkaan ja Mikkeliin.

Onnibus-halpabussiyhtiö [2] ajaa Helsingistä Kouvolan ja Lappeenrannan kautta Imatralle. Liput alkaen 3 euroa.

Liiku[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Imatra on hajanainen kaupunki ja se on rakennettu autokaupungiksi, joten autolla liikkuminen on helppoa.

Bussilla[muokkaa]

Imatralla on muutamia paikallisbussilinjoja, jotka tarjoavat mahdollisuuden joukkoliikenteen käyttöön.

Kävellen[muokkaa]

Kävellen liikkumista Imatralla vaikeuttaa se, että kaupunki muodostuu kolmesta erillään toisistaan olevasta keskuksesta.

Näe[muokkaa]

  • Imatrankoski
  • Imatran Valtionhotelli

Tee[muokkaa]

  • Imatran taidemuseo
  • Imatran teatteri
  • Imatran kulttuurikeskus

Osta[muokkaa]

Syö[muokkaa]

  • Martina Imatra Cumulus, Koskenparras 3
  • Lounaskahvila Holvi, Vuoksenniskantie 84
  • Buttenhoff, Koskenparras 4
  • Rosso, Koskenparras 1
  • McDonald's, Tainionkoskentie 5

Juo[muokkaa]

Kahvilat[muokkaa]

Baarit & pubit[muokkaa]

  • Kankaan Kievari, Kaukopäänkatu 8
  • Mocambo, Sienimäenkatu 1
  • Parnell's Irish Bar, Koskenparras 3
  • Pub Karhunpesä, Joutsenonkatu 31
  • Pub Olteri, Tainionkoskentie 68
  • Tik-Tak Pub, Vuoksenniskantie 95

Yökerhot[muokkaa]

  • Onnela, Helsingintie 1

Nuku[muokkaa]

Edulliset[muokkaa]

  • Hotelli Imatra Hostel Kanavakatu 9, on uusi edullinen vain 500 m etäisyydellä Imatran keskustasta. Juuri remontoidut valoisat huoneet. Erinomainen hinta-laatu -suhde. www.hotelimatra.fi Varaukset e-mail myynti@hotelimatra.fi tai 010 666 5700.
  • Hostel Immalanjärvi Niskapietiläntie 27, sijaitsee noin 12 km etäisyydellä Imatran keskustasta pohjoiseen. Hostellin ja Imatran keskustan välillä liikennöi paikallisbussi nro 1, matkan kesto on noin 18 minuuttia. Vuodepaikan hinta yhteisessä 8-hengen makuusalissa on 20-24 euroa. Myös kokonaiset hotellihuoneet on varattavissa (esim. 2hh alk 40 €). Hintaan kuuluu mm. liinavaatteet ja langaton internet-yhteys. Kaikki sängyt ovat yhden hengen sänkyjä kooltaan 140x200 cm. Varaukset netistä [3] tai puhelimitse 044 010 9886.
  • Hostel Ukonlinna Leiritie 8, Imatran vapaa-aikakeskus 55420 Imatra. Saimaan rannalla, 10 km keskustasta. 18 vuodepaikkaa rakennuksen 2. kerroksessa, 3 saunaa (portailta järveen),uimaranta, tanssipaviljonki(vuokrattavissa)kahvio, keittiö omaan kokkaukseen. 30 €/ henkilö/vrk. Varaukset ukonlinna@elisanet.fi tai puh 010 322 7711.

Keskihintaiset[muokkaa]

  • Hotelli Cumulus Imatra, Koskenparras 3, (05) 627 2200 (fax: (05) 436 5902), [4]. Majoitus keskellä Imatraa.  edit
  • Hotel Anna Kern, Ensontie 28
  • Hotel Vuoksenhovi, Siitolankatu 1

Hintavat[muokkaa]

  • Rantasipi Imatran Valtionhotelli, Torkkelinkatu 2, (05) 625 2000 (, fax: (05) 625 2299), [5].  edit
  • Imatran kylpylä, Purjekuja 1 — Kylpylähotelli muutaman kilometrin päässä Imatran keskustasta. Hotellissa on ravintola, kahvila, puoti, uima-altaat, porealtaat, saunaosastot, kasvohoitola ja kuntosali. Hinnat ja lisätietoja: [6]

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Lisätietoja[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

Tämä on käyttökelpoinen artikkeli. Sitä voisi käyttää, mutta se ei vedä vertoja matkaoppaalle. Sukella sisään ja auta tekemään siitä kattava!

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot