Illinois

Wikitravel

Illinois — lausutaan Illinoi ilman ässää — on 21. Yhdysvaltojen 50 osavaltiosta. Se tunnetaan myös lempinimillä Land of Lincoln ja Prairie State.

Matkailuneuvonta[muokkaa]

Alueet[muokkaa]

Väkiluvultaan Illinois on Keskilännen suurin ja Yhdysvaltain viidenneksi suurin osavaltio. Illinois voidaan jakaa karkeasti kolmeen alueeseen: Chicago ja sitä ympäröivä suurkaupunkialue koillisessa, länsi- ja keskiosien maaseutu sekä etelän hiilikaivokset.

Suuren vaihtelevuuden takia Illinois'n sanotaankin muistuttavan Yhdysvaltoja pienoiskoossa. Associated Press:in tekemän analyysin mukaan Illinois on "the most average state".

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Ilmasto[muokkaa]

Pohjois-Illinois'n ilmasto on Keskilännelle tyypillinen. Kesät ovat lämpimiä ja kosteita, ja talvet kylmiä. Etelämpänä ilmasto on lämpimämpi ja talvet leudompia. Michigan-järven läheisyys vaikuttaa etenkin Windy city (tuulinen kaupunki) -lempinimellä tunntetussa Chicagossa.

Tornadot ovat yleisiä Keskilännessä ja siis myös Illinois'n osavaltiossa.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Chicagossa on kaksi suurta lentokenttää, O'Hare sekä Midway. Esimerkiksi SAS ja Lufthansa lentävät O'Haren kentälle Euroopasta.

Springfieldissä sekä St. Louisissa on myös lentokenttä.

Junalla[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Liikkuminen on helpointa autolla. Chicagon lähellä on hyvä varautua tietulleihin (toll highway), mutta suurin osa teistä on ilmaisia.

Puhu[muokkaa]

Illinois'ssa puhutaan englantia.

Syö[muokkaa]

  • Juustokakku
  • Hot dogit
  • Deep dish pizza

Juo[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

St. Louisin itäosat ovat erityisen turvatonta seutua. Myös Chicagossa on vaarallisia alueita. Muilta osin Illinois on turvallinen osavaltio tornadoita lukuun ottamatta.

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot