Georgia

Wikitravel
Aasia : Kaukasia : Georgia
Jvari Church near Mtskheta, 4th century
Sijainti
noframe
Lippu
Gg-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Tbilisi
Valtiomuoto tasavalta
Valuutta Lari (GEL)
Pinta-ala 69 700 km2
Väkiluku 4 677 401 (2006)
Kieli georgia
Uskonto ortodokseja 65%, muslimeja 11%
Sähkö 220V/50Hz
Puhelinnumero +995
Internet-domaini .ge
Aikavyöhyke (UTC) UTC +4
Varoitus matkustajalle

Varoitus: Turvallisuustilanne on erittäin huono Etelä-Ossetiassa, Abhasiassa ja niiden raja-alueilla. Sotatoimet ovat loppuneet, mutta tilanne alueella on edelleen räjähdysherkkä. Vältä siis kyseisille alueille matkustamista.

Georgia on myös Yhdysvaltojen osavaltio.

Georgia sijaitsee Eurooppassa Kaukasiassa.

Alueet[muokkaa]

Georgia regions map.png

Georgia on jaettu 6 alueeseen ja 53 maakuntaan , joista ainakin Etelä-Ossetia ja Abhasia pyrkivät itsenäisiksi.

Kaupungit[muokkaa]

Tbilisin vanhaa kaupunkia
  • Tbilisi — Georgian pääkaupunki
  • Batumi — Mustanmeren rannalla sijaitseva kaupunki
  • Gori — Stalinin synnyinkaupunki
  • Kutaisi — Georgian toiseksi suurin kaupunki
  • Borjomi — Pikkukaupunki, joka on Borjomi-veden kotipaikka
  • Mtskheta — Historiallinen , entinen Itä-Georgian pääkaupunki. Georgian ortodoksisen kirkon keskus.
  • Sukhumi — Abkhazian pääkaupunki, joka on hieno rantakohde.

Muut kohteet[muokkaa]

  • Bakuriani — Laskettelurinteitä. Iso laskettelukeskus etelässä.
  • Mount Kazbeg — Yksi Euroopan korkeimmista vuorista. Hieno Tsminda Sameban luostari sijaitsee täällä.
  • Mazeri — Svanetissa sijaitseva vuoristokylä, jota ympäröi upeat maisemat.
  • Davit Gareja — 500-luvun luolaluostari.
  • Vardzia — 1100-luvun luolaluostari.

Ymmärrä[muokkaa]

Georgialaiset eivät pidä itseään venäläisinä, turkkilaisina tai persialaisina, eikä heillä ole etnisiä suhteita muihin kansoihin. Kristinusko on vallinnut Georgiassa jo todella pitkän aikaa, lähes kaksituhatta vuotta. Georgialaiset ovat vieraanvaraista kansaa. Ystävyyttä arvostetaan todella paljon.

Ihmiset[muokkaa]

Ihmiset ovat Georgiassa hyvin vieraanvaraisia ja ystävällisiä. He uskovat, että vieraat tulevat jumalasta.

Tule[muokkaa]

Suomen kansalainen ei tarvitse viisumia matkustaessaan Georgiaan, mikäli maassa viipyy alle 360 päivää (vuoden).

Lentokoneella[muokkaa]

Tbilisiin voi lentää usealla lentoyhtiöllä. Suomesta ei pysty lentämään Georgiaan ilman välilaskua/välilaskuja.

Junalla[muokkaa]

Junalla pääsee Tbilisiin esim. Armeniasta ja Azerbaijanista. Armenian juna on vanha, mutta ykkösluokassa on saatavilla WIFI-yhteys ja ilmastointi.

Autolla[muokkaa]

Autolla pääsee Georgiaan. Suurimmat tiet ovat usein hyvässä kunnossa, mutta syrjätiet voivat olla huonokuntoisia. Liikennekulttuuri on suomalaiselle todella kaoottista. Rattijuoppoudet ja liikenneonnettomuudet ovat harmittavan yleisiä. Liikennesääntöjä rikotaan ja ylinopeudet ovat todella yleisiä.

Bussilla[muokkaa]

Bussilla pääsee Tbilisiin Istanbulista ja Bakusta.

Kesällä bussilla pääsee Tbilisiin Ardahaysta, Turkista. Bussi lähtee kello 10:30 aamulla.

Laivalla[muokkaa]

Laivalla pääsee Batumiin ja Potiin Odessasta ja Istanbulista.

Liiku[muokkaa]

Taksilla[muokkaa]

Taksi on kätevin tapa matkustella kaupungin sisällä. Taksit ovat myös erittäin halpoja. Matka Tbilisin sisällä vaihtelee 5-15 larin välillä. Kuskit koittavat usein ottaa ylihintaa ulkomaalaisilta. Hinnasta ja määränpäästä tulee sopia etukäteen. Kaikissa virallisissa takseissa tulee olla mittarit, mutta kuskit eivät välttämättä pidä niitä päällä. Georgiassa on edelleen todella paljon "pimeitä" takseja.

Pyörällä[muokkaa]

Pyörävuokraamoita on Tbilisissä. Maastopyörä on paras vaihtoehto, sillä useat tiet ovat päällystämättömiä ja kaupunki on mäkinen.

Minibussilla[muokkaa]

Minibusseja kutsutaan "marshrutkiksi". Minibussit kulkevat tiettyjä reittejä pitkin. Kun saat reittisi numeron selville, pysäytä minibussi ojentamalla kätesi ja laittamalla kämmenesi alaspäin. Minibussireittejä on myös kaupungista toiseen. Päätepysäkit ovat yleensä bussiasemilla ja toreilla. Bussien määränpäät lukevat georgiaksi olevassa lapussa ikkunan edessä. Jos et löydä etsimääsi minibussia, niin kysy kuljettajalta.

Puhu[muokkaa]

Georgia on virallinen kieli, mutta venäjää puhutaan yleisesti. Varsinkin vanhemmat sukupolvet ja vähemmistöt, kuten azerit, armenialaiset ja ossetialaiset ymmärtävät yleensä venäjää. Kaikkien Georgiaan matkustavien olisi hyvä osata edes muutama sana georgiaa tai venäjää. Nuorempi sukupolvi osaa yleisesti ainakin auttavasti englantia. Englannin kielen suosio on jatkuvassa kasvussa koko Georgiassa. Kyltit ovat harvoin kaksikielisiä lukuunottamatta Tbilisin metroa ja joitakin kauppoja, mutta useimmat tienviitat ovat sekä georgian aakkosilla, että latinalaisilla. Georgian kirjainten osaamisesta on suurta hyötyä. Jos Georgian aakkosia ei kuitenkaan osaa, niin tulisi mukana olla aina Georgian matkasanakirja tai turistiopas.

Osta[muokkaa]

Georgialaiset viinit ovat suosittuja.

Hintataso[muokkaa]

Georgian valuutta on Georgian lari (GEL). Yksi lari jakautuu sataan tetriin.

Yksi euro vastaa 2.37 laria (Tammikuussa 2014). Kun vaihdat rahaa pankissa, näytä aina henkilöllisyystodistus. Jos meinaat lähteä matkustelemaan Tbilisin ulkopuolelle, pidä huoli, että vaihdat rahaa jo hyvissä ajoin, sillä vaihtokurssit ovat huonommat maaseudulla. Huom. Kaikki automaatit eivät välttämättä hyväksy ulkomaalaisia kortteja, tosin tämä ei yleensä ole ongelma Tbilisissä. Käteistä on joka tapauksessa hyvä pitää mukana. 500-600 Euroa riittää hyvin viikolle Georgiassa. Tällä rahamäärällä pystyt olemaan hyvässä hotellissa, kierrellä kohteita ja syödä hyvää ruokaa. Georgian hintataso on Suomen hintatasoa paljon matalampi.

Syö[muokkaa]

Georgia on tunnettu mahtavasta keittiöstään. Paikallisia ruokia kannattaa ehdottomasti kokeilla!

Juo[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Länsimaalaisten hotelleiden määrä on jatkuvassa kasvussa Tbilisissä ja myös muissa kaupungeissa. Maaseudulla hotelleiden määrä on vähäinen.

Opiskele[muokkaa]

Georgiassa toimii kourallinen yliopistoja, joissa voi opiskella myös englanniksi.

Työskentele[muokkaa]

Ulkomaalaisia ei juuri ole työn perässä Georgiassa, sillä palkat ovat länsimaiden standardien mukaan todella alhaisia. Keskipalkka on noin 300-400 Laria kuussa, mikä on noin 120-200 euroa.

Pysy turvassa[muokkaa]

Georgia ajautui pieneen sisällissotaan elokuussa 2008. Georgiassa oli ollut ennen sitä konflikteja mm. Etelä-Ossetian ja Abhasian alueilla. Georgian armeija hyökkäsi Etelä-Ossetiaan ja Abhasiaan kukistaakseen kapinoitsijat. Alueilla kuoli eteläossetialaisia siviilejä, abhasialaisia siviilejä ja venäläisiä rauhanturvaajia. Venäjän armeija ryhtyi yhdessä Etelä-Ossetian ja Abhasian armeijoiden kanssa puolustamaaan Georgian hyökkäystä. Georgian armeija jäi alakynteen ja joutui luovuttamaan. Etelä-Ossetia ja Abhasia itsenäistyivät, mutta mikään muu maa kuin Venäjä ei ole tunnustanut niitä itsenäisiksi. Tästä johtuen E-Ossetian ja Abhasian turvallisuusriskit ovat suuret. Suurin osa Georgiasta on kuitenkin todella turvallista. Rikostilastot ovat yhtiä Euroopan alhaisimmista. Korruptio on myös aikalailla hävinnyt ruusujen vallankumouksen jälkeen. Nykyään on turvallista luottaa Georgian poliisiin. Poliisi auttaa mikäli ongelmia ilmenee.

Pysy terveenä[muokkaa]

Georgiassa, ja varsinkin Tbilisissä on useita kuntoilukeskuksia.

Kunnioita[muokkaa]

Georgialaiset ovat vieraanvaraista kansaa.

Arkoja aiheita[muokkaa]

Puhumista Venäjästä ja varsinkin Abhasiasta ja Etelä-Ossetiasta tulee välttää.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Puhelimella[muokkaa]

GSM-yhteys on yleisesti ottaen hyvä. Operaattoreita on useita.

Internet[muokkaa]

Suurissa hotelleissa on yleensä WLAN-yhteys.

Internet-kahvilat ovat yleisiä ja halpoja. Jotkut paikat tarjoavat ilmaista WLAN-yhteyttä asiakkailleen.

Nettiyhteyksiä kauppaavat esim. Caucasus Online ja Silknet

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot