Geneve

Wikitravel
Jet d'Eau-suihkulähde Genevenjärvessä

Geneve (ransk. Genève, saks. Genf) [1] on kaupunki Sveitsissä.

Ymmärrä[muokkaa]

Geneve on Sveitsin ranskankielisen osan suurin kaupunki, ja maan toiseksi suurin. Kaupungissa on asukkaita noin 186 000.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Finnair [2] lentää suoraan Helsingistä Geneva Cointrin kansainvälisellä lentokentälle (IATA: GVA).

Autolla[muokkaa]

Geneve sijaitsee moottoriteiden varrella joten kaupunkiin pääsee hyvin sekä Sveitsistä että Ranskasta. Parkkipaikkoja voi olla erittäin vaikea löytää ydinkeskustassa.

Bussilla[muokkaa]

Junalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Kaikki Geneven hotellit jakavat asiakkailleen ilmaiseen joukkoliikenteeseen oikeuttavan "bussipassin". Se käy myös raitiovaunuissa sekä keltaisissa vesibusseissa. Julkinen liikenne on yleisesti ottaen laadukasta ja melko täsmällistä, vuorovälit ovat melko lyhyitä, ja bussit ja raitiovaunut ovatkin hyvä tapa liikkua Genevessä.

Julkisen liikenteen liput ostetaan automaateista, jotka eivät palauta vaihtorahaa. Jos kuitenkin asut hotellissa ja sait bussipassin, et tarvitse näitä.

Autolla[muokkaa]

Autoilu on Genevessä turvallista, mutta yksisuuntaiset kadut ja tunnelit voivat johtaa harhaan, jos reittiä ei suunnittele etukäteen. Keskustaan ei autolla juuri kannata tulla, varsinkin vanhan kaupungin kadut ovat kapeita ja usein yksisuuntaisia. Autoilijat ovat todella kohteliaita ja tilaa löytyy kyllä vasemmalle kääntyjälle ja kaistan vaihtoon. Moottoripyöriä ja skoottereita on paljon ja niitä saa hieman varoa, pyörillä on sallittua ajaa autojonojen välissä ja kiilata liikennevaloissa seisovan jonon kärkeen. Pysäköinti on katujen varsilla maksutonta, mutta parkkikiekko vaaditaan sinisellä merkityillä alueilla klo 08-18. Sallittu pysäköintiaika on max. 1,5 tuntia ilman auton siirtoa toiseen paikkaan. Kannattaa myös tarkistaa kadun varrella olevat pysäköintiohjeet ja rajoitukset, väärin pysäköidyt autot hinataan armotta pois, ja lunastus maksaa n.300 frangia (2007). Valkoisella merkityillä alueilla saa pysäköidä vapaasti 24/7.

Bussilla[muokkaa]

Suurin osa Geneven linja-autoista on vähintään yksinivelisiä ns. haitaribusseja, osassa on kaksikin niveltä. Osa busseista on sähköllä toimivia, ns. trollikoita. Linja-autoissa pysäkit kuulutetaan ja useimmissa on myös pysäkkinäyttö bussin etuosassa. Osassa näytetään myös neljä seuraavaa pysäkkiä. Bussit pysähtyvät kaikilla pysäkeillä riippumatta siitä onko matkustajia nousemassa bussiin tai poistumassa, poikkeukset mainitaan pysäkkikilvissä "Arret sur demande"-tekstillä. Tästä syystä bussilla liikkuminen voi olla erityisen hidasta raitiovaunuihin nähden, mutta tietyt bussit kuitenkin voivat tehdä poikkeuksellisen lyhyitä reittejä. Pysäkkikuulutukset ovat ranskankielisiä.

Kävellen[muokkaa]

Genevessä on pääosin turvallista ja helppoa liikkua kävellen. Kuitenkin geneveläinen ajotyyli voi aiheuttaa ulkomaisissa jalankulkijoissa hämminkiä ja pelkoa. Monet autoilijat hidastavat ylittäessäsi suojatietä, mikäli päästävät yli, mutta päästyäsi yli puolenvälin suojatietä, auto voi yllättäen kiihdyttää sinua kohti, vaikka tarkoitus ei ole ajaa sinun päältäsi. Lisäksi suojateitä ei kaikkialla ole, mutta monet tienkulmat on rakennettu tienylitykseen sopiviksi. Liikennevalot ovat hyvin hämmentävä osa Geneveä, sillä monesti ne osoittavat kaikille punaista valoa. Tästä syystä harva geneveläinen noudattaa suojatievaloja.

Raitiovaunulla[muokkaa]

Genevessä raitiovaunulla liikkuminen on sujuvaa. Raitiovaunuja kulkee monipuolisesti pitkin kaupunkia. Mikäli kaupungissa eksyy, voi raitiovaunulla siirtyä Gare Cornavinin asemalle, joka toimii ikään kuin kaupungin julkisenliikenteen keskuksena, ja jatkaa sieltä toivottuun suuntaan. Suomen tapaan raitiovaunuissa voi olla paljon ruuhkaa, erityisesti isommilla pysäkeillä ruuhka-aikaan. Jokainen pysäkki kuulutetaan ranskan kielellä.

Geneveläinen raitiovaunu

Vesibussilla[muokkaa]

Genevessä on neljä vesibussilinjaa, jotka kuuluvat kaupungin yhteistariffiliikenteeseen, eli niitä voi käyttää hotellien jakamalla "bussipassilla". Ilman passia yhdensuuntainen matka maksaa 2 CHF ja tunnin matkustukseen oikeuttava lippu 3 CHF. Linjat M1 ja M2 vievät Paquisin / Port des mouettesin laiturilta etelärannalle Molardiin ja Quai Gustave Adoriin / Eaux-Vivesiin. Ne ovat käytännössä lähinnä vaihtoehto Mont Blancin sillan ylittämiselle.

Linja M3 vie Paquisin / Port des mouettesin laiturilta Port Noiriin / Geneve Plageen, josta vesibussi jatkaa takaisin pohjoiseen linjana M4 Perle du Laciin. Port Noir on rikkaiden asuttama asuinalue, jossa on yksityinen pursiseura. Alueella on paljon pieniä ja suurempia veneitä, mutta palveluja ei ole, ellet satu tuntemaan pursiseuran jäseniä.

Sen sijaan menemällä Port Noirista suoraan Perle du Laciin, pääset mukavasti pohjoisen rantaesplanadin toiseen päähän. Tämä on hyvä vaihtoehto, jos et halua kävellä esplanadia edestakaisin. Lisäksi vesibussimatka suo sinulle mahdollisuuden tarkkailla kaupunkia Genevejärveltä.

Vesibussiyhtiö Mouettes Genevoises Navigationin englanninkieliset sivut

Taksilla[muokkaa]

Taksit Genevessä ovat vähintään yhtä kalliita kuin Suomessa, mutta autot ovat keskimäärin huomattavasti nuhjuisempia ja vanhempia. Kävely ja julkinen liikenne ovat pienessä kaupungissa yleensä parempi vaihtoehto.

Näe[muokkaa]

Cathedrale St-Pierre
Vanhakaupunki talvella
  • Jet d´Eau - Geneven sataman kuuluisa vesisuihku, jonka vesi nousee 140 metrin korkeuteen.
  • Cathdrale St-Pierre
  • Palais de Nations [3] YK:n Euroopan päämaja.
  • Conservatoire et jardin botanique, Chemin de l'Impératrice 1, +41 (0)22 418 51 00, [4]. Kasvitieteellisessä puutarhassa on näkemisen arvoista sekä ulkona että sisällä. Kasvien lisäksi puutarhasta löytyy muun muassa papukaijoja, riikinkukkoja sekä sveitsiläisiä kotieläimiä. Alueella toimii ulkoilmaravintola ja lapsille löytyy varsin viehättävä karuselli. Ei sisäänpääsymaksua.  edit
  • CERN - Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuslaitos. Osittain Ranskan puolella.
  • Palexpo - Lähellä Geneven lentoasemaa oleva messukeskus. Mm. Geneven autonäyttely järjestetään siellä joka vuosi maaliskuun alussa.
  • Île Rousseau - Pieni saari Genevejärven ja Rhônen välillä, jossa on Rousseaun patsas.

Tee[muokkaa]

Compagnie Générale de Navigation tarjoaa risteilyjä höyrysiipiratasaluksilla Genevejärvellä. Meno lähes satavuotiailla aluksilla on tunnelmallista, ja näet Geneven lisäksi myös lähiseutuja. Tarjolla on lyhyitä tunnin kiertoajeluja, hieman pidempi lounasristeily (ruokailu on kallista, mutta ei pakollista) sekä reittiliikennettä lähikaupunkeihin.

Osta[muokkaa]

Hintataso Genevessä on erittäin korkea. Halpoja tavaroita löytää lähinnä alennusmyynneistä, katukauppiailta tai "mustasta pörssistä". Kuitenkin monien paikkojen valikoima on hyvin laaja ja laadukas.

  • Confederation Centre - Pieni vaatekauppakeskus Rhönen eteläpuolella. Ensimmäinen kerros on pääosin tarkoitettu naisten vaatetukseen, toinen kerros miesten.
  • Metro Shopping - Gare Cornavinin alapuolella oleva kauppakeskus. Liikkeitä ei ole valtavan paljoa, mutta tavaraa löytää laidasta laitaan. Halvimmat tavarat löytää kauppakeskuksen käytäviltä yksittäisiltä kauppiailta.
  • Globus - Monipuolinen tavaratalo. Genevestä löytää kaksi Globusta, Balexertin kaupunginosassa ja Rue du Rhönen varrella. Jälkimmäinen on verrattavissa Helsingin Stockmanniin.
  • Longines - Pont du Mont-Blancin pohjoispäästä löytyvä pieni ja idyllinen kellokauppa. Genevestä löytää lukuisia kellokauppoja, mutta Longinesistä löytää itselleen hyvän rannekellon pelkällä 20 frangilla.

Syö[muokkaa]

Genevessä on lukuisia ravintoloita, joissa on hintaviakin joukossa. Kaupungissa on monia etnisiä ravintoloja - kebabia, italialaista, aasialaista - mutta ruoka on niissä parhaimmillaan keskinkertaista. Ydinkeskustan alueella halvimmasta päästä ovat aasialaiset ravintolat, joissa saa myös Take Away-ruokaa. Muutamia maininnanarvoisia, hintalaatusuhteeltaan hyviä ravintoloita:

  • Mövenpick, 17 rue du Cendrier, +41 (0) 22 7325030 (, fax: +41 (0) 22 7319341), [5]. Tasokas ravintola Geneven keskustassa, joka on tunnettu erityisesti jälkiruuistaan. Pääruuatkin ovat maistuvia, ja hyviä vaihtoehtoja löytyy myös kasvissyöjille. Viinilistalta löytyy erityisen hyviä sveitsiläisiä viinejä.  edit
  • Café du Soleil, Place du Petit-Saconnex, + 41 ( 0 ) 22 733 34 17, [6]. Geneven vanhin ravintola, ja toiminut yli 400 vuotta. Ravintola on tunnettu mainiosta fonduestaan. Ravintola sijaitsee hieman keskustan ulkopuolella, mutta sinne pääsee kätevästi linjalla 3.  edit
  • Le Kid, Bd Carl-Vogt 99, [7]. Ma-pe 10 - 23, la 18-24, sunnuntaisin suljettu. Vegeravintola lähellä Plaine de Plainpalaisia. Herkullisten kasvisruokien lisäksi tarjolla nykyään myös grillattua lihaa. Sopii hyvin osaksi Plaine de Plainplaisin baarikierrosta.  edit

Juo[muokkaa]

Sanonnan mukaan sveitsiläisiä viinejä ei tunneta muualla maailmassa, koska ne ovat niin hyviä, että sveitsiläiset juovat ne itse. Sanonta pitää paikkaansa, ja Genevessä kannattaakin maistella paikallisia viinejä, jotka ovat paitsi kohtuuhintaisia, yleensä myös varsin maukkaita. Paikalliset juovat vain vähän olutta, eikä siideriä tunneta käytännössä lainkaan. Olutmerkeistä saatavilla on lähinnä ranskalaista 1664:ää, sekä yleensä "import-hintaisia" Heinekenia ja San Miguelia.

Ydinkeskustassa on turistien ja diplomaattien suosismia pubeja ja yökerhoja, Plaine du Plainpalaisin lähistöllä on puolestaan runsaasti paikallisten ja opiskelijoiden suosimia paikkoja. Rue de la Coulouvrenièren kadun varrella on taas nuorison "mesta", jossa öiseen aikaan liikkuu paljon väkeä.

Kahvilat[muokkaa]

  • Le Paradis, Quai Turretini. Rhône-joen varrella sijaitseva ulkoterassi, josta saa juomia ja jäätelöä. Tunnettu paikalla tehdystä, mainiosta sitruunamehustaan.  edit

Baarit & pubit[muokkaa]

  • Central Perk, Rue de la Muse 2, +41 (0)22 800 15 45 (). Frendeistä tuttu Central Perk on Plaine du Plainplaisin reunalla. Paikallisten suosimassa baarissa olut ja viini on huokeaa. Central Perkillä on myös kelpo drinkkivalikoima, mutta laadukkaat drinkit ovat varsin kalliita. Hyvä vaihtoehto on shottikannu  edit

Yökerhot[muokkaa]

Tutustumisen arvoinen yödisko on Shaker´s, (Rue Winkelried 4 1201 Geneva Tel. +41 (0)22 310 55 98).

Nuku[muokkaa]

Edulliset[muokkaa]

Keskihintaiset[muokkaa]

Hintavat[muokkaa]

Puhu[muokkaa]

Suurin osa Geneveläisistä puhuu ranskaa. Ydinkeskustan alueella, sekä yleisesti turisteille ja diplomaateille tarkoitetuissa palveluissa selviät englannilla, mutta ydinkeskustan ulkopuolella ja paikallisten käyttämissä palveluissa ranskan osaaminen on hyväksi.

Pysy turvassa[muokkaa]

Geneve on yksi maailman turvallisimmista kaupungeista. Taskuvarkaita kuitenkin liikkuu satunnaisesti, mutta pääosin Gare Cornavinin ja lentoaseman tiloissa ja läheisyydessä. Kesäisin taskuvarkaudet lisääntyvät keskustassa ja öiseen aikaan voi Paquis'n "punaisten lyhtyjen"-alue olla rauhaton, mutta jos ei etsi hankaluuksia, voi kaikkina kellonaikoina liikkua turvallisesti.

Pysy terveenä[muokkaa]

Geneven juomavesi on puhdasta, joten hanoista pystyy juomaan vettä.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

  • Alpit - vuoristo muutaman tunnin ajo- tai junamatkan päässä Genevestä
  • Ranska - Geneven keskustasta ei ole pitkä matka Ranskan rajalle.

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot