Filippiinit

Wikitravel
Kaakkois-Aasia : Filippiinit

noframe
Sijainti
noframe
Lippu
Rp-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Manila
Valtiomuoto Tasavalta
Valuutta filippiinien peso
Pinta-ala 300 000 km2
Väkiluku 79 500 000 (2006 arvio)
Kieli englanti, pilipino
Uskonto katolilaiset 84%, protestantit 10%, muslimit 5%
Sähkö 220V/60Hz (Z pistoke)
Puhelinnumero +63
Internet-domaini .ph
Aikavyöhyke (UTC) UTC +8
Filippiinien kartta
Merikilpikonna Filippiineillä

Filippiinit eli virallisesti Filippiinien tasavalta (Pilipino: Republika ng Pilipinas) on saarivaltio Kaakkois-Aasiassa. Valtio koostuu 7 107 saaresta, jotka sijoittuvat Filippiinienmeren ja Etelä-Kiinan meren väliin.

Sisällysluettelo

Alueet[muokkaa]

Maassa on 79 provinssia, jotka voidaan jakaa kolmeen pääryhmään:

  • Luzon - Pohjoisin saariryhmä. Hallituksen, historian ja talouden keskus. Myös pääkaupunki Manila sijaitsee täällä.
  • Visayas - Maan keskiosa. Kaupungeista mm. Puerto Princesa, Iloilo, Bacolod ja Cebu ovat tällä alueella.
  • Mindanao - Maan eteläosa. Alueen pääkaupunki on Davao.

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Ihmiset[muokkaa]

Filippiiniläiset ovat erittäin vieraanvaraisia, itseasiassa joskus liian vieraanvaraisia. He ovat tunnettuja siitä että vieraalle tarjotaan parasta ruokaa jopa aikoina jolloin heillä itsellään ei olisi sellaisiin ylellisyyksiin varaa.

Filippiinot ovat myös tavallisesti avuliaita ulkomaalaisia kohtaan, mutta kannattaa pitää varansa sillä jotkut saattavat odottaa maksua avustaan. Esimerkiksi jotkut nuoret miehet saattavat yrittää auttaa parkkiruudusta pois ilman että apua pyydetään, ja suuttuvat ellei maksua tästä "avusta" tule. Tällaiset kannattaa jättää täysin huomiotta.

Myös taksin saamista avustavat henkilöt saattavat odottaa maksua palveluksistaan. Tällaiset on syytä torjua.

Ilmasto[muokkaa]

Filippiinien ilmasto on trooppinen ja vuodenaikoja on 2, sateinen ja kuiva. Maalis-Toukokuussa on kuuminta. Sateinen kausi alkaa kesäkuussa ja jatkuu marraskuun alkuun. Tänä aikana voimakkaat taifuunit ovat mahdollisia. Marras-Helmikuussa on viileintä. Tyynenmeren puoleiset alueet saavat tasaisesti sadetta vuoden ympäri. Keskilämpötila on 25-32 astetta ja ilman suhteellinen kosteus n. 77%. Baguio, Filippiinien kesäkaupunki, on vuoristossa n. 1600 metrin korkeudessa ja tämän takia ilmasto on viileämpi kuin muualla maassa. Päivälämpötila pysyttelee 25-30 asteen välillä.

Tule[muokkaa]

Suomalaisella passilla maassa saa oleskella viisumivapaasti 30 päivää (1.8.2013 lähtien), pitemmäksi ajaksi kannattaa hankkia viisumi etukäteen Filippiinien Tukholman suurlähetystöstä [1]. Sinulla on oltava matkalippu pois Filippiineiltä, jo saapuessasi maahan, viranomaisia varten.

Lentokoneella[muokkaa]

KLM lentää päivittäin Amsterdamista Manilaan ja takaisin. Kaakkois- ja Itä-Aasian suurilta lentokentiltä (Bangkok, Singapore, Hong Kong, Guangzhou, Shanghai, Peking, Taipei, jne.) on myös mahdollista päästä maahan. Halpalentoyhtiöistä Norwegian lentää Bangkokiin, josta on useita halpalentoyhteyksiä Filippiineille.

Liiku[muokkaa]

Suurimpiin saariin pääsee tavallisesti lentokoneella. Saarten välillä voi liikkua myös laivalla/autolautalla. Saarilla on melko tiheä mutta joskus huonokuntoinen tieverkko, joten maateitse eteneminen on usein hidasta. Bussimatka on kuitenkin hyvä vaihtoehto matkustettaessa esimerkiksi Manilasta Baguioon.

Seuraavat lentoyhtiöt lentävät kotimaanlentoja:

  • Philippine Airlines
  • Air Philippines
  • Cebu Pacific
  • Zest Airways (ent. Asian Spirit)
  • SEAir

Bussioperaattoreita:

  • Victory Liner (Manilasta - Baguioon + muihin Pohjois-Luzonin alueen kaupunkeihin)

Puhu[muokkaa]

Filippiineillä puhutaan pääkielinä englantia ja filippiiniä (pilipino) eli tagalogia. Eri alueilla on myös omat kielensä ja murteensa. Tästä seuraa että filippiiniläiset puhuvat usein ainakin kolmea kieltä. Useat sanomalehdet ovat myös täysin englanninkielisiä.

Osta[muokkaa]

Ostosparatiisi. Suuria ostoskeskuksia on kaikkialla suuremmissa kaupungeissa. Manilan ja ympäryskaupunkien alueelta löytyy esimerkiksi SM-ketjun ostoskeskuksia (SM Mall of Asia, SM Megamall, jne.), Glorietta, Powerplant, Robinson's Place, Market Market, Greenhills, Tiendesitas, jne.

Hintataso[muokkaa]

Filippiinien hintataso on yksi Aasian ja maailman edullisimmista.

Syö[muokkaa]

Ravintoloita on laidasta laitaan, niin laadun kuin hintatason puolesta. Monet ravintoloista ovat keskittyneet ostoskeskuksiin, mutta luonnollisesti myös muualta löytyy syötävää.

Pikaruokaa tarjoavat esimerkiksi:

Pizzeriat ovat myös suosittuja ja kohtuuhintaisia.

Filippiiniläisperheessä tarjotaan vieraille tavallisesti parasta, mihin on varaa, tai jopa hieman yli varojen. Kotiruoka on usein yksinkertaisesti maustettua (suola & pippuri) verrattuna intialaiseen tai thaimaalaiseen ruokaan, ei lainkaan tulista.

Jotkut syötävät saattavat vaikuttaa länsimaalaisesta oudolta. Hyvä tällainen esimerkki on Balut-muna, osittain kehittynyt ankanmuna, joka on keitetty. Munan sisällä oleva liemi, keltuainen ja sikiö nautitaan pienen suolamäärän kera. Balut-munien myyjät kulkevat yleensä iltaisin pienemmillä kaduilla.

Juo[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Hotelleja on paljon laidasta laitaan. Hyviä nettisivuja sopivan hotellin etsintään ovat esim. TripAdvisor[2] ja VirtualTourist[3]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Hanaveden pitäisi olla juomakelpoista. Jos kuitenkin haluaa olla varma, on pullovettä laajasti saatavilla.

Kuten aina matkustaessa, matkavakuutus kannattaa pitää voimassa. Trooppisten sairauksien uhka ei kuitenkaan ole suuri, kunhan pysyy tiheään asutuilla alueilla ja pitää rokotukset (hepatiitti A, turistiripuli, japanin aivokuume) voimassa. Ilmanlaatu ei aina varsinkaan kaupungeissa ole yhtä hyvä kuin Suomessa, mistä voi seurata kurkkukipua. Betadine-suuvesi on kohtuullisen tehokasta tähän vaivaan.

Sairaanhoitopalvelut ovat länsimaista tasoa. Filippiinien terveydenhoitoa on sanottu alimiehitetyksi mutta tätä ei huomaa käytännössä. Diagnoosin voi saada jopa nopeammin kuin Suomessa.

Apteekkeja on paljon ja useimmat niistä ovat auki vuorokauden ympäri.

Filippiinissä syödään paljon terveellistä ruokaa. Kalaa ja riisiä

Kunnioita[muokkaa]

Kohteliaisuus on maan tapa ja filippiiniläiset ovatkin hyvin ystävällisiä ja vieraanvaraisia. Myös vierailta odotetaan kohteliaisuutta, joten kannattaa sanoa "thank you" tai tagalogiksi "salamat". Jos kiität itseäsi vanhempaa ihmistä, sano "salamat po".

Ota yhteyttä[muokkaa]

GSM-verkko löytyy kaikkialta ja etenkin tekstiviestittely on huippusuosittua Filippiineillä. Prepaid-kortteja saa ostoskeskuksista. Suurimmat operaattorit ovat Smart ja Globe, joista jälkimmäisen roaming-hinnoittelu on suomalaiselle halvempi.

Tämä on käyttökelpoinen artikkeli. Sitä voisi käyttää, mutta se ei vedä vertoja matkaoppaalle. Sukella sisään ja auta tekemään siitä kattava!

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot