Etelä-Amerikka

Wikitravel
Etelä-Amerikan kartta

Etelä-Amerikka on yksi seitsemästä maanosasta.

Valtiot[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Tule[muokkaa]

Etelä- ja Keski-Amerikan välillä ei ole tie- eikä junayhteyksiä. Panaman ja Kolumbian rajalla on 160 km pituinen viidakko-alue jota tunnetaan myös englanninkielisellä nimellä Darien Gap jonka läpi ei pääsee muuten kun jalan tai järeällä maasturilla. Panaman ja Kolumbian välillä tosin pääsee kulkemaan lautoilla.

Lentokoneella[muokkaa]

Joitakin tilauslentoja lukuunottamatta Suomesta ei ole suoria lentoja Etelä-Amerikkaan, vaan konetta pitää vaihtaa esim. Madridissa tai Lontoossa. Tiheimmiten lennetään Euroopasta Sao Pauloon ja Buenos Airesiin. Yleisesti ottaen pääkaupunkeihin on päivittäinen lento.

Laivalla[muokkaa]

Etelä-Amerikkaan voi saapua laivalla Kolumbian Cartagenaan Panamasta, Jamaikalta, tai muilta Karibian saarilta. Euroopastakin on laivayhteys Etelä-Amerikkaan: Grimaldi Linesin [1] rahtilaivat ottavat myös matkustajia ja autoja Hampurista Buenos Airesiin.

Matkustusasiakirjat[muokkaa]

Suriname on ainoa Etelä-Amerikan maa jonne vaaditaan suomalaismatkailijoilta viisumi, muualle riittää passi.

Liiku[muokkaa]

Paras tapa liikkua Etelä-Amerikassa on bussilla. Sillä pääsee käytännössä halvalla ja kätevästi, varaamatta etukäteen aina ja kaikkialle. Poikkeuksena Amazonin alue. Etäisyydet ovat kuitenkin valtavat. Sisäiset lennot ovat kuitenkin pääsääntöisesti kalliita, ja ne kannattaa varata etukäteen.

Puhu[muokkaa]

Lähes kaikkialla Etelä-Amerikassa puhutaan espanjaa, poikkeuksena Brasilia jossa puhutaan Portugalia ja pohjoisen rannikon pieniä maita Guyana (englanti), Suriname (hollanti) ja Ranskan Guayana (ranska). Asiointi englanniksi "turistikohteiden" ulkopuolella on hankalaa - tutustu siis espanjan tai portugalin alkeisiin ennen matkaa. Huomioi, että Etelä-Amerikan espanjan ja portugalin murteet poikkeavat eurooppalaisesta "standardi"-espanjasta ja -portugalista.

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Brasilian eteläosissa, Argentiinassa, Uruguayssa ja Paraguayassa juodaan Matéta (Yerba maté) . Paikalliset nauttivat juomaa yleensä omasta kupistaan pillin läpi, lisäten päivän aikana juomaan kuumaa vettä termospullosta. Kesäisin samaa yrttiä sekoitettuna kylmään veteen kutsutaan Tereréksi.

Pysy turvassa[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot