Espanja

Wikitravel
noframe
Sijainti
noframe
Lippu
Sp-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Madrid
Valtiomuoto parlamentaarinen monarkia
Pinta-ala 504,782 km2
Väkiluku 44,708,964 (tammikuu 2006)
Kieli espanja (virallinen) 100%, katalaani (virallinen Kataloniassa) 17%, galicia (virallinen Galiciassa)7%, baski (virallinen Baskimaassa) 2%
Uskonto katolilaisia 72%
Sähkö 230V/50Hz (eurooppalainen pistoke)
Puhelinnumero 34
Internet-domaini .es
Aikavyöhyke (UTC) UTC + 1

Espanja [1] (España) on maa Etelä-Euroopassa.

Sisällysluettelo

Alueet[muokkaa]

Espanjan kartta
Espanjalaista maalaismaisemaa

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Espanja on kuningaskunta joka sijaitsee Iberian niemimaalla lounais-Euroopassa. Sen lisäksi Espanjaan kuuluu Kanariansaaret sekä kaupungit Melilla ja Ceuta jotka sijaitsevat Marokossa. Espanjan rajanaapureita ovat Portugali lännessä, Ranska ja pieni Andorra pohjoisessa ja Gibraltar etelässä.

Espanja on vuoristoinen maa, ja osa sisämaasta on aavikkoa (Madridin eteläpuolella). Useimmat matkailijat tulevat Espanjaan aurinkolomalle, mutta maassa on muitakin nähtävyyksiä kuten Madrid, Barcelona, Sevilla, Toledo ja keskiajalla Espanjaa hallinneiden maurien linna Alhambra Granadassa maan eteläosassa.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Pääasiallisesti lentokentät sijaitsevat aurinkorannikolla (esim. Malaga), Kanariansaarilla tai suurien kaupunkien lähistöllä (esim. Madrid, Barcelona). Finnair [2] lentää suoraan Helsingistä Madridiin ja Barcelonaan sekä useita lomalentoja aurinkorannalle ja Kanariansaarille. Blue1 [3] lentää Barcelonaan ja Air Finland [4] Malagaan ja Alicanteen. Kesäkuussa 2010 alkaa myöskin Ryanair suorat lennot Tampereelle Malagasta.

Junalla[muokkaa]

Espanjasta on junayhteyksiä Portugaliin ja Ranskaan.

Autolla[muokkaa]

Espanjaan suuntautuvalle automatkalle Suomesta kannattaa varata ainakin kaksi-kolme viikkoa.

Bussilla[muokkaa]

Koiria ei oteta linja-autoon.

Laivalla[muokkaa]

Manner-Espanjasta on laivayhteyksiä Yhdistyneeseen kuningaskuntaan, Marokkoon ja Baleaareille.

Liiku[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Junalla[muokkaa]

Espanjassa on junayhteyksiä kaikkiin suurimpiin kaupunkeihin. RENFE [5] on Valtion Rautateiden espanjalainen vastine.

Autolla[muokkaa]

Moottoritiet jotka kutsutaan moottoriteiksi (autopista) ovat maksullisia. Espanjassa on kuitenkin myös paljon nelikaistaisia valtateitä jotka käytännössä ovat samanlaisia kuin moottoritiet, mutta niillä saa ajaa ilmaiseksi (autovía).

Bussilla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Manner-Espanjasta pääsee laivalla ainakin Baleaareille ja Afrikan mantereella sijaitseviin Espanjaan kuuluviin kaupunkeihin.

Puhu[muokkaa]

Maan virallinen kieli on espanja. Sen lisäksi katalani on virallinen kieli Kataloniassa, baski Baskinmaalla ja galicia Galiciassa.

Muualla kun Kanariansaarilla ja aurinkorannikolla (Costa del Sol) ei puhuta muuta kuin espanjaa. Esimerkiksi Madridissa englantia puhutaan hotelleissa ja lentokentillä mutta kaupoissa ja ravintoloissa voi olla hankalaa asioida jos ei ymmärrä ainakin vähän espanjaa.

Osta[muokkaa]

Hintataso[muokkaa]

Parhaimmillaan jopa kolmanneksen alempi kuin Suomessa, alimmillaan aurinkorannikolla ( mm. Andalusia, Fuengirola ).

Syö[muokkaa]

Espanjalaisiin erikoisuuksiin kuuluu mm:

  • Tapakset (tapas), pieniä suupaloja kuten oliiveja, makkaranpaloja, kinkkua, juustoa, kalaa, katkarapuja tai mitä tahansa joita nautitaan joko baarissa oluen tai viinin kanssa tai ravintolassa alkuruokana.
  • Paella, sahramilla maustettu pannussa kypsennetty riisiruoka
  • Gazpacho, kylmä tomaattikeitto
  • Jamón serrano ja Jamón iberico, ilmakuivattu kinkku (kuten italialainen prosciutto)
  • Crema catalana, katalonialainen jälkiruoka

Juo[muokkaa]

  • Viiniä — Espanja on viinimaa, siinä missä muutkin Välimeren maat.

Nuku[muokkaa]

Suhteellisen halpa hintataso hotelleissa mutta jos tähtäät pitempiin aikoihin ja tiiviiseen käyntiin niin kannattaa ostaa jonkinlainen asunto Espanjasta.

  • Hostels Barcelona Nest Located near the football ground of the FC Barcelona. Rooms of 4, 6, 8, 10 and 12 beds. From 14€ the night. We have: room of games, access to Internet, wifi, terraces, kitchen of guests, reading room, room of projections, laundry, etc. Sheets including. Opened 24 hours. More information in the Web. [10]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Espanja on turvallinen matkailumaa. Matkailijan tulisi varoa taskuvarkaita, varsinkin suurimpien kaupunkien metroissa, nähtävyyksien lähellä ja muualla jossa on tungosta. Espanjan poliittinen tilanne on yleensä vakaa, mutta pelkoa saattaa aiheuttaa myös baskien terroristijärjestöt. Baskimaa kuuluu Pohjois-Espanjan itsenäisyyttä ajaviin alueisiin.

Pysy terveenä[muokkaa]

Espanjassa on kesäisin useimmiten yli +30 astetta lämmintä, sisämaassa lämpötila voi nousta jopa reippaasti yli +40 asteen. Matkailijan pitää muistaa juoda paljon, mieluiten vettä. Hanavesi ei ole yhtä puhdasta kuin Suomessa ja usein klooripitoisuus on erittäin korkea. Pullotettu vesi on edullista.

Herkkäihoisten kannattaa suojata ihonsa, koska iho palaa jopa alle puolessa tunnissa varsinkin meren äärellä.

Kuninkaallinen palatsi Madridissa

Kunnioita[muokkaa]

Espanjalaiset ovat temperamenttisia ja elegantteja, esim. pyhäpäivänä pukeudutaan tavallista paremmin. Joulu ja pääsiäinen ovat tärkeitä juhlia Espanjassa. Kirkkoihin mentäessä pukeudutaan siististi.

Vuosina 1939-1975 maata hallinnut diktaattori Francisco Franco ei ole sopiva puheenaihe paikallisten kanssa eikä varsinkaan häntä ylistävät ilmaukset, sillä ne ovat jopa laittomia!

Ota yhteyttä[muokkaa]

Tämä on käyttökelpoinen artikkeli. Sitä voisi käyttää, mutta se ei vedä vertoja matkaoppaalle. Sukella sisään ja auta tekemään siitä kattava!

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot