Dubrovnik

Wikitravel
Dubrovnikin vanhakaupunki

Dubrovnik on kaupunki Kroatiassa Adrianmeren rannalla noin 500 kilometrin päässä Zagrebista. Se on myös oman maakuntansa keskus ja Kroatian tärkein matkailukohde - lempinimeltään "Adrianmeren helmi". Dubrovnikin vanhakaupunki on ollut UNESCO:n maailmanperintökohdelistalla vuodesta 1979.

Ymmärrä[muokkaa]

Tule[muokkaa]

Dubrovnikin lentokenttä[1] on 20 km kaupungin eteläpuolella. Helsingistä suoraan Dubrovnikiin lentävät mm. Blue1, Finnair ja Norwegian.

Lentokentältä kaupunkiin siirtyminen onnistuu busseilla. Bussin varustelutasosta riippuen kyyti maksaa 20-50 kunaa ja kestää noin 30-45 minuuttia. Atlas-yhtiön busseilla matkan hinta on 35 kunaa tai 5 euroa, bussit lähtevät tuloterminaalin oven oikealta puolelta, kyltin kohdalta. Atlas-bussit pysähtyvät vanhankaupungin Pile-portilla ja jatkavat Gružiin linja-autoasemalle. Lentokentän suuntaan Atlas-bussit eivät aja Pile-portin kautta, vaan pysäkki on kaapelihissin ala-aseman edustalla, katuosoite Petra Kresimira 4. Lähtöaikoja voi tiedustella turisti-infosta Pile-portin ulkopuolelta.

Taksimatka vanhaankaupunkiin on listahinnaltaan 33-35 euroa. Lentokentälle tilataksilla voi päästä 200 kunalla tai kahdeksalle jaettuna 25 kunaa per henkilö.

Liiku[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Alueella on useita autovuokraamoja. Kannattaa huomioida parkkipaikkojen vähäinen määrä.

Bussilla[muokkaa]

Paikallisbussit ovat edullinen ja halpa tapa liikkua kaupungissa. Suurin osa bussilinjoista kulkee vanhankaupungin Pile-portin kautta. Kertalippu (voimassa tunnin ajan) maksaa kioskilla yms. 12 kunaa, suoraan kuljettajalta ostettuna 15 kunaa. Muista leimata lippusi. Libertas-bussiyhtiön sivuilla on aikatauluja. Yhteydet myös pidemmälle, esimerkiksi Cavtatiin onnistuvat samaisella yhtiöllä.

Kävellen[muokkaa]

Vanhakaupunki on harvoja huoltoajoja lukuunottamatta autotonta aluetta. Kävelykatua (Stradun / Placa) ja sen välitöntä ympäristöä lukuunottamatta portaiden määrä voi vaihdella kohtalaisesta runsaaseen. Portaaton vaihtoehto on poistua vanhastakaupungista joko sataman tai Pile-portin kautta.

Näe[muokkaa]

  • Kaupungin suojeluspyhimyksen Pyhän Blasiuksen patsaita on ympäri kaupunkia.
  • Vanhakaupunki, joka on päässyt Unescon suojelukohteeksi.
  • Kaupunkia kiertävä 2 kilometriä pitkä kaupunginmuuri

Tee[muokkaa]

Osta[muokkaa]

Dubrovnikissa ostosmahdollisuudet ovat rajalliset. Monet turistit ostavat tuliaisiksi kulta- ja hopeakoruja ja filigraanitöitä.

Syö[muokkaa]

Vanhastakaupungista löytyy sopiva ravintola jokaiselle. Myös hotellialueella on hyviä ravintoloita

Juo[muokkaa]

Kroatia on tunnettu hyvistä viineistään.

Kahvilat[muokkaa]

Baarit & pubit[muokkaa]

Yökerhot[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Edulliset[muokkaa]

Keskihintaiset[muokkaa]

  • Hostel Marker-Dubrovnik Old Town, Dubrovnik, tel: +385 (0) 917397545 [3]

Hintavat[muokkaa]

  • Dubrovnik palace, Masarykov put 20, +385 20 430 000, [8].  edit

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot