Donetsk

Wikitravel
Ukraina : Donetsk
Solariumia mainostava auto Donetskissa

Donetsk on kaupunki Ukrainassa.

Ymmärrä[muokkaa]

Donetsk on teollisuudestaan ja kaivoksistaan huolimatta vehreä miljoonakaupunki Itä-Ukrainassa. Kaupunkia on tehnyt tunnetuksi mm. sen hyvin kansainvälisestikin menestynyt jalkapalloseura FK Shahtar Donetsk. Shahtar tarkoittaa muuten kaivosmiestä.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Helsingistä pääsee Donetskiin lentäen vaihtamalla konetta esim. Kiovassa. Donbassaero ja Aerosvit lentävät Kiovaan Donetskista. Myös Austrianilla sekä Lufthansalla on lentoja Donetskiin.

Junalla[muokkaa]

Junalla voi kulkea koko matkan Suomesta Donetskiin, tosin tällöin tarvitaan Venäjän, joissain tapauksissa myös Valko-Venäjän viisumi. Lvivistä, Kiovasta ja muista Ukrainan kaupungeista on hyvät junayhteydet Donetskiin.

Bussilla[muokkaa]

Latvian Riikasta on linja-autoyhteys Donetskiin (Ecolines) joka tosin myös kulkee Valko-Venäjän poikki. Tallinnasta voi matkustaa bussilla Lviviin jolloin viisumia ei tarvita. Lvivista matkaa voi jatkaa joko junalla tai bussilla kohti Donetskia.

Liiku[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Autolla ajaminen Donetskissa ei vaadi mitään erikoistaitoja. Ruuhkaa saattaa olla lähinnä aamuisin ja iltapäivisin ihmisten työmatka-aikaan. Sivukadut sekä tiet kaupungin ulkopuolella voivat olla kuoppaisia. Poliisi valvoo ylinopeuksia ja rattijuoppoja tarkemmin kuin Suomessa joten ylinopeuksia ei suositella.

Bussilla[muokkaa]

Trollibussi ja bussi nro. 2 kulkee pitkin kaupungin pääkatua Ulitsa Artjomaa päästä päähän. Toisinsanoen rautatieasemalta keskustaan. Reitillä kulkee myös samalla numerolla varustettuja minibusseja eli marshrutkia.

Kävellen[muokkaa]

Metrolla[muokkaa]

Donetskissa ei vielä ole metroa mutta se on suunnitteilla.

Näe[muokkaa]

Jalkapallo-ottelu

Donetskista saattaa puuttua perinteisiä nähtävyyksiä vaikka toki joitakin museoita ja muistomerkkejä sieltäkin löytyy. Kuten esimerkiksi Suuren Isänmaallisen sodan (2.maailmansota) uhrien muistomerkki.

Pääsylippuja Shahtar Donetskin jalkapallomatseihin myyvät useat kioskit ympäri kaupungin. Donetskin uudella stadionilla on myös tarkoitus pelata vuoden 2012 jalkapallon EM-lopputurnauksessa.

Tee[muokkaa]

  • Leninski Komsomol puisto
Prospekt Miraan rajoittuva laaja ja kaunis puisto, josta suuri osa on varattu muistomerkeille Suuressa isänmaallisessa sodassa (toinen maailmansota) kaatuneiden muistoksi. Varsinaisen patsaan lisäksi puistossa on useita isoja muistotauluja, tai oikeastaan kivipaasia perä perään aseteltuina. Näissä tauluissa on niiden sotilaiden nimiä, jotka eivät selvinneet hengissä taistelusta Donbassin vapauden puolesta natseja vastaan. On vaikea hahmottaa kaatuneiden määrää, niin paljon nimiä kyseisissä tauluissa on. Puiston alaosa sensijaan on viihtyisä paikka vaikkapa piknikille. Pienten kanaalien ja suihkulähteiden lomassa on mukava kuljeksia, ja janon tai nälän yllättäessä sieltä löytyy myös ravintola sekä puiston reunalla sijaitseva hotelli Victoria lukuisine palveluineen. Puisto sijaitsee heti uuden Donbass Arena jalkapallostadionin takana.
  • Ooppera- ja balettiteatteri
Tässä arkkitehtonisestikin kauniissa rakennuksessa esiintyy maailmanluokan tähtiä, jotka käyvät säännöllisesti kiertueilla esiintymässä ympäri Eurooppaa. Ohjelmistossa sekä ukrainalaisia että kansainvälisiä klassikoita. Ooppera perustettiin Luganskissa 1932, ja muutti nykysijoilleen silloiseen Stalinoon vuonna 1941. Rakennuksen on suunnitellut Ludvig Kotovski. Ooppera löytyy osoitteesta Ulitsa Artjoma 82. Lippuja voi tiedustella sähköpostitse osoitteesta: theatre@interdom.net.

Osta[muokkaa]

Suurimmat ostoskeskukset ovat Donetsk City osoitteessa Artjoma 130 (www.doncity.com.ua), Beli Lebed osoitteessa Artjoma 143 (www.lebed.com.ua) sekä Zolotoe Koltso, jossa hieman edullisempia liikkeitä. Muun muassa outlet-kauppoja. Osoite: Pavshih Kommunarov 2. Matkamuistokauppa sijaitsee osoitteessa Universitetskaja 30. Украинский Сувенир-nimisestä liikkeestä löydät matkamuistojen lisäksi maisemakortteja, ompelutarvikkeita ja vaatteita.

Elintarvikkeita myyvät esimerkiksi suuret Amstor-supermarketit, pienet Obzhora-myymälät keskustassa sekä Donetsk Cityssä sijaitseva hyvinvarustettu Varus-supermarket joka on auki vuorokauden ympäri.

Syö[muokkaa]

Kaupunki on täynnä viihtyisiä ja herkullista ruokaa tarjoavia ravintolaita moneen eri makuun sekä paksulle ja ohuemmallekin kukkarolle. Myös oivat shoppailumahdollisuudet niin moderneissa kauppakeskuksissa kuin perinteisillä toreilla tuovat lisämaustetta kaupungissa vierailevan matkaan. Toreilta voi ostaa lähes mitä tahansa edullisista (piraatti)leffoista ja tietokoneohjelmista aina kananmuniin ja muovikasseihin.

  • Gusi Lebedi (Гуси Лебеди), Prospekt Grinkevitsha 11, (062) 337 5156. Ukrainalaista ruokaa ja hyvää tunnelmaa koko perheelle tarjoava ravintola. Paikka on usein melko täynnä joten pöytavarausta kannattaa harkita varsinkin juhlapäivinä. Se hoituu soittamalla tai käväisemällä paikan päällä. Auki puoleenyöhön saakka.  edit
  • Tekila Bum (Текила Бум), Bulvar Pushkina 25. Jos tekee mieli meksikolaista ruokaa ja hyviä drinkkejä kannattaa suunnata ravintolaan nimeltä Tekila Bum. Netissä tämä ja monta muuta hyvää ravintolaa löytyvät osoitteesta karta.ua/eng.  edit
  • Gung'U'bazz, Bulvar Shevtshenko 3, sisäpihalla, [1]. Rock'n'rollin ystäville voi suositella Gung'U'bazzia jossa livekeikkoja ja rentoa meininkiä  edit

Juo[muokkaa]

Kahvilat[muokkaa]

Mukava kahvila on esim. Kaffa (Каффа) osoitteessa Artjoma 116 (ул. Артема, 116). Useita erikoiskahveja, pikkupurtavaa sekä myös alkoholijuomia. Avoinna: 10:00 - 23:00. Kaffalla on toimipisteitä myös muualla kaupungissa, mm. osoitteessa Ulitsa Postysheva 118 (ул.Постышева, 118)

Baarit & pubit[muokkaa]

Baareja ja pubeja löytyy lähes joka nurkalta. Tosin Donetskissa kuten koko Ukrainassa raja baarin, ravintolan ja kahvilan välillä on erittäin häilyvä. Jokaisesta baarista saa myös syötävää ja juomat tilataan yleensä tarjoilijalta. Englanninkielistä palvelua saa mm. irlantilaistyylisestä Golden Lion -baarista Lenininaukion laidalta.

Yökerhot[muokkaa]

Chicago night club ja Biker's bar
Kompleksi jossa yökerho, sekä rokahtavampi baari nimelta Biker's Bar. Oven edessä rekvisiittana prätkiä ja amerikkalainen rahankuljetusauto. Joskus myös livemusaa, jolloin paikkaan on sisäänpääsymaksu. Vaikka virallinen osoite on Artjoma 123, on sisäänkaynti korttelin toisella puolen, Postisheva kadun puolella.

Nuku[muokkaa]

Edulliset[muokkaa]

  • Ispanski Dvorik, Bulevard Khmelnitskovo 12 (Б. Хмельницкого 12), +38 (062)385-47-51, [2]. Edullista mutta tunnelmallista majoitusta.  edit
  • Hotel Liverpool
Keskustassa sijaitseva suosittu budjettivaihtoehto. Alakerrassa bistro sekä melko asiallinen yökerho, josta saa myos ruokaa. 86 ilmastoitua huonetta. Hotellilla myös parkkipaikka. Lisätietoja Liverpoolista löytyy esim. sivulta: www.liverpool.com.ua. Hotellin katuosoite on Artjoma 131b (Артёма 131 б).

Keskihintaiset[muokkaa]

Hotel Victoria

Neljän tähden hotelli kauniilla paikalla Leninski Komsomol-puiston kupeessa keskusta-alueen välittömässä läheisyydessä. Mukavan sijainnin lisäksi hotellista löytyy runsaasti palveluja ja harrastusmahdollisuuksia kuten keilahalli, biljardia sekä suosittu yökerho Red Line. Myös ravintola sekä kahvila kuuluvat hotellin valikoimiin. Urheilun ystävät voivat pelata tennistä tai squashia. Hotelli löytyy osoitteesta Prospekt Mira 14-a (Проспект Мира 14-а). www.victoria.ua

Hintavat[muokkaa]

  • Donbass Palace, Ulitsa Artioma 80 (ул. Артема, 80 ), +38 062 343 43 33 (), [3]. Donbass Palace joka on valittu Ukrainan parhaaksi hotelliksi. Se on tosin hyvin kallis  edit

Pysy turvassa[muokkaa]

Donetsk on turvallinen kaupunki kunhan käyttää tervettä järkeä. Älä jätä esimerkiksi juomaasi vartioimatta tai kuljeskele vahvasti päihtyneenä yöaikaan. Ole myös tarkkana liikenteen kanssa.

Joissakin puistoissa on tupakointikielto josta miliisi voi sakottaa tai huomauttaa. Oluen juominen julkisesti on sallittua(ja yleistä)mutta myös se on joissakin puistoissa kielletty.

Jos miliisi tulee puhuttelemaan lienee paras vaihtoehto teeskennellä ymmärtämätöntä. Miliisien kielitaito on usein hyvin heikko. Yleisestiottaen miliisistä on harvemmin haittaa.

Pysy terveenä[muokkaa]

Juo pullotettua vettä tai hanki filtterillä varustettu vedenpuhdistinkannu. Kannu on kätevämpi pidempiaikaisen oleskelun aikana sillä silloin välttyy painavien vesipullojen raahaamiselta.

Pikaista ensiapua tai muita lääkäripalveluja kaipaava voi ottaa yhteyttä Dobrobut-klinikkaan. Yhteystiedot: Donetskin keskus: +380622100300, www.med.dobrobut.com

Ota yhteyttä[muokkaa]

Suomenkielistä opastusta tai matkailuneuvontaa voi tiedustella osoitteesta kims1500@yahoo.com

Jatka matkaa[muokkaa]

Yksi Ukrainan suurimmista viinintuottajista sijaitsee Donetskin oblastin Artjomovkissa ja on siten nimeltäänkin Artyomovsk Winery tai venäläisittäin Артемовский завод шампанских вин eli Artjomovskin samppanjaviinitehdas. Tehdas sijaitsee kongolaisen itsenäisyysjohtajan Patrice Lumumban (улица П. Лумумбы) nimeä kantavalla kadulla, talossa nro 87. Artyomovsk wineryyn on mahdollista tehdä tutustumiskaynti. Sellaisen voit varata etukäteen, yhteystiedot löytyvät sivulta: www.krimsekt.ua. Hinta maistiaisineen kustantaa 50UAH.

Donetskin oblastissa sijaitsee myös kuuluisa Svjatogorskin luostarialue, jossa kannattaa ehdottomasti vierailla. Myös Soledarin suolakaivokset ovat avoinna vierailijoille.

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot